کد خبر: ۱۰۷۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۴
شركت بزرگ گاز صنعتی ليند آلمان از ايران رفت

مقامات ايران و آمريكا ادعای گروهک تروريستی مجاهدين را تكذيب كردند

نيويورک تايمز: زمان و فشار بيشتر بر ايران كارساز است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین‌الملل: رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به همراه یک مقام دولت امریکا ادعای تازه گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق در باره کشف یک مکان تازه غنی‌سازی اورانیوم در غرب تهران را تکذیب کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها علی اکبرصالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز جمعه ادعای گروه تروریستی منافقین را که ایران سرگرم ساختن تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم در غرب تهران است، تکذیب و تاکید کرد تهران چنین تاسیساتی ندارد.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها یک مقام دولت آمریکا نیز ادعای گروهک مذکور را رد کرد و به خبرگزاری آسوشیتد‌پرس گفت: آمریکا سال‌ها از وجود چنین تاسیساتی آگاه بوده و به‌نظر نمی‌رسد نقشی در برنامه‌های اتمی ایران داشته باشد.

روز پنجشنبه، سازمان مذکور ادعا کرد شواهدی از این مرکز در 120 کیلومتری غرب تهران با حدود 85 درصد پیشرفت در تکمیل پروژه کشف کرده است. با این همه مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، در این‌باره گفت اگرچه او از صحت و سقم اخبار سازمان مذکور با خبر نیست اما واشنگتن هرچه آن‌ها ارائه کنند را بررسی خواهد کرد.

دیوید آلبرایت، رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در واشنگتن نیز تردید خود نسبت به این مسأله را بیان و اشاره کرد که بسیاری از اظهارات قبلی سازمان مجاهدین خلق بی‌اساس، اغراق آمیز و غلط بوده است. آمریکا سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می‌‌داند

روز پنجشنبه گذشته سخنگوی سازمان تروریستی مجاهدین ادعا کرد که سایت اتمی مخفی جدیدی را در ایران کشف کرده است. اما مسؤلان آمریکایی و تحلیلگران مستقل به این امر با احتیاط واکنش نشان دادند.

در عین حال روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای با تیتر "گزارش را بخوانید" نوشت: ایران چهار سال گذشته را با بی‌اعتنای به دستور سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم گذرانده است.

سرمقاله نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به این که بسیاری از کشورها بالاخره در مقابل خطر از خواب بیدار شده و در سه ماهی که از تصویب تحریم‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گذرد، شماری روز افزون از کشورها با زیر فشار گذاشتن تهران مجازات‌های مصوب سازمان ملل متحد را به اجرا گذاشته‌اند، و در بعضی موارد فراتر رفته‌اند، می‌افزاید:

آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا تحریم هایی افزون برمصوبات شورای امنیت سازمان ملل وضع کرده‌اند که هدف آن‌ها جلوگیری از دسترسی ایران به سرمایه‌های خارجی، متوقف ساختن سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، و بازداشتن حمل و نقل دریایی آن کشور است.

این نشریه در ادامه با اشاره به این که در روزهای اخیر ژاپن معاملات با 15 بانک ایرانی رامنع و امارات متحده عربی 4حساب بانکی ایران را مسدود ساخته است، می‌نویسد: کره جنوبی نیز برنامه‌های محدودسازی معاملات ارزی با 126 شخص حقیقی و حقوقی را اعلام کرده است که تنها شعبه آسیایی بانک ملت، یکی از بزرگترین بانک‌های ایران جزو آن‌هااست. حساب‌ها، نهادها و افرادتحریم شده همگی با برنامه‌های اتمی و یا تسلیحاتی ایران ارتباط دارند.

در ادامه سرمقاله نویس نیویورک تایمز با اشاره به این که دولت اوباما که متحدین و دیگران را برای اتخاذ مواضعی سخت تر زیر فشار گذاشته است روز سه شنبه فراتر رفت و بانک تجاری ایران و اروپا موسوم به E.I.H را تحریم کرد که یک بانک متعلق به ایران در آلمان است، و به ایجاد تسهیلات در مورد نقل وانتقال میلیاردها دلار برای شرکت هائی متهم شده است که نام آن‌ها درفهرست سیاه است. این اقدام عملا سیستم مالی آمریکا را به روی E.I.H می بندد.

در ادامه در واکنش به فعالیت‌های سرسختانه آمریکا شرکت گاز صنعتی لیند آلمان روز جمعه اعلام کرد با توجه به تحریم‌های اعمال شده بر ایران به زودی فعالیت‌های خود در ایران را متوقف و از کشور خارج خواهد شد.

یک سخنگوی لیند در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما از چند ماه پیش تصمیم گرفتیم که پروژه جدیدی را در ایران آغاز نکنیم، با توجه به روند سیاسی اخیر تصمیم داریم که برنامه های خود در ایران را به زودی متوقف کینم."این شرکت گاز آلمانی سالانه حدود 50 میلیون دلار با ایران معامله دارد که تنها حدود 3 درصد معاملات بین المللی آن را تشکیل می دهد

از این رو سرمقاله نویس نیویورک تایمز مدعی است که مقامات آمریکایی می‌گویند تحریم‌ها شروع به اثرگذاری کرده و دسترسی ایران به سرمایه، تجارت و سرمایه‌گذاری‌های خارجی محدود شده است. کاملا روشن است اگر شانسی برای تغییر رویه و رفتار تهران وجود داشته باشد، منوط به فشار بیشتر و زمان بیشتراست.

این سرمقاله می‌افزاید: کشورهایی که تاکنون تحریم‌ها را تصویب کرده‌اند لازم است قویا آن‌ها را به اجرا بگذارند. ما اطمینان داریم که امارات متحده عربی درجایگاه پایگاهی عمده برای فعالیت‌های بازرگانی ایران می‌تواند بیش از 4 حساب را برای مسدود کردن پیدا کند. کشورهایی که به دلائل سیاسی و یا اقتصادی هنوز به ایران امکانات و توانائی می‌دهند مانند چین لازم است گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مجددا بخوانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۲
0
0
شما هم ادبياتتان مثل ..... است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین