کد خبر: ۱۰۸۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱
ادعای روزنامه دیلی‌تلگراف بریتانیا:

احمدی‌نژاد به اردوغان برای پیروزی در انتخابات، 25 میلیون دلار کمک کرده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیپلمات‌های غربی در ترکیه با ادعای اینکه ایران یکی از حامیان اصلی ماموریت کاروان آزادی غزه و کمک مالی به موسسات ترک مشارکت کننده در این طرح بوده، از گرم‌تر شدن روابط ترکیه و ایران و دور شدن این کشور از اسراییل و آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند. 

یک روزنامه بریتانیایی به‌نقل‌از منابع دیپلماتیک غربی در ترکیه که نامی از آنها نبرده مدعی شده است که محمود احمدی‌نژاد برای پیروزی حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه در انتخابات سراسری سال آینده مبلغ 25 میلیون دلار کمک مالی می‌کند! 

روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا که به حزب محافظه کار انگلیس گرایش دارد، در مطلبی بدون ذکر منابع مذکور غربی، مدعی شده است که محمود احمدی‌نژاد موافقت کرده تا 12 میلیون میلیون دلار به اردوغان کمک کند و قرار بر این شده 13 میلیون دیگر تا پایان سال جاری میلادی در اختیار اردوغان و حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه برای هزینه‌های انتخاباتی قرار گیرد.

بر اساس این ادعا که دولت ترکیه آن را رد کرده، این پول قرار است صرف تضمین پیروزی مجدد ( برای سومین بار متوالی ) رجب طیب اردوغان در انتخابات ژوئیه سال آتی شود.

یک دیپلمات غربی که نامی از او به میان نیامده به دیلی تلگراف گفته است: توافق بین حزب عدالت و توسعه و ایران بسیار خطرناک است. این موضوع شک و تردیدهای افکار عمومی ترکیه را درباره روابط عمیق دولت‌شان با کشورهای اسلامی را افزایش می‌دهد.

همچنین دیپلمات های غربی در ترکیه با ادعای اینکه ایران یکی از حامیان اصلی ماموریت کاروان آزادی غزه و کمک مالی به موسسات ترک مشارکت کننده در این طرح بوده، از گرم‌تر شدن روابط ترکیه و ایران و دور شدن این کشور از اسراییل و آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند.

لازم به ذکر است که حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه و دولت اردوغان در رفراندوم یکشنبه هفته جاری برای اصلاح قانون اساسی با کسب بیش از 58 درصد از آرای مردم ترکیه، توانستند برای ششمین‌بار در 8 سال گذشته پیروز انتخابات شوند.

اصلاحات تصویب شده در جهت کاستن از اختیار و اقتدار ارتش و دستگاه قضایی است و مخالفان لاییک دولت اردوغان در ترکیه، وی را متهم کرده اند که با تضعیف ارتش و دستگاه قضا سعی دارد در این کشور یک دولت اسلامی برپا کند.

این نخستین بار نیست که در رسانه‌ها و برخی محافل سیاسی و دیپلماتیک ترکیه موضوع کمک‌های مالی ایران به جریانات سیاسی اسلامگرای ترکیه مطرح می‌شود و این قبیل اتهامات در سال های دهه 1990 و در دوران حاکمیت احزاب ائتلافی لاییک به کرات تکرار می‌شد و جمهوری اسلامی ایران متهم به تجهیز و حمایت مالی و سازمانی از گروه‌هایی چون حزب‌الله ترکیه و حتی حزب منحل شده رفاه و... می‌شد‌.

به نظر می‌رسد این قبیل اتهام‌زنی‌ها تلاش برای کمرنگ کردن پیروزی اخیر اردوغان در رفراندوم ترکیه باشد و گرنه اگر بحث حمایت مالی از حزب عدالت و توسعه باشد، آن قدر تجار و صاحبان سرمایه در ترکیه جزء حامیان مالی حزب عدالت و توسعه هستند که نیازی برای کسب این قبیل کمک‌های خارجی نباشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین