کد خبر: ۱۰۸۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶
دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش:

زنان خواهان حذف ماده 22 لایحه حمایت از خانواده هستند، نه ایجاد تغییرات صوری

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش معتقد است جامعه کودک نیست که فریب بخورد. اگر کمیسیون حقوقی و قضایی تصور کرده با اضافه کردن یک مقدمه به ماده 22 لایحه حمایت از خانواده که در آن تاکید شده که «اصل بر ازدواج دائم است نه موقت و اسلام به تک همسری توصیه کرده»، مشکل حل می‌شود، سخت در اشتباه است.

وی می‌گوید: در صورتی که کمیسیون حقوقی و قضایی چنین اقدامی انجام دهد و در واقع با تغییرات سوری این ماده را به مجلس برگرداند این موضوع به هیچ وجه از جانب زنان کشور قابل اغماض و بخشش نیست. 

فاطمه راکعی گفت: ‌متاسفانه خبرهایی از جلسات کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که قرار است در رابطه با ماده 22، 23 لایحه حمایت از خانواده تصمیم گیری کند شنیده شده که چندان خوشحال‌کننده نیست. 

او ادامه داد: ظاهرا قرار است ماده 22 لایحه حمایت از خانواده با تغییرات سطحی و صوری به همان مساله قبلی در رابطه با ازدواج موقت بپردازند و در واقع ماده 22 به همان شکل قبلی به صحن علنی مجلس برود.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: در صورتی که کمیسیون حقوقی و قضایی چنین اقدامی انجام دهد و در واقع با تغییرات صوری این ماده را به مجلس برگرداند این موضوع به هیچ‌وجه از جانب زنان کشور قابل اغماض و بخشش نیست. 

او گفت: جامعه کودک نیست که فریب بخورد. اگرکمیسیون حقوقی و قضایی تصور کرده با اضافه کردن یک مقدمه که در آن تاکید شده که اصل بر ازدواج دائم است نه موقت و اسلام به تک همسری توصیه کرده، مشکل حل می‌شود، سخت در اشتباه است. 

راکعی گفت: همه ما می‌دانیم که اسلام به تک همسری تاکید دارد و این چیز تازه‌ای نیست بنابراین انتظاری که زنان از کمیسیون حقوقی و قضایی برای اصلاح این ماده داشتند اضافه کردن این مقدمه نبود بلکه آنها از کمیسیون حقوقی و قضایی در وهله اول تقاضای حذف این ماده ها را داشتند و در غیر این صورت انتظار داشتند که اصلاحاتی انجام دهد که براساس آن به هیچ وجه ازدواج موقت در جامعه فرهنگ‌سازی و ترویج نشود.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: ما همه می‌دانیم که ازدواج موقت منع شرعی ندارد، و اگر در جای خود و در شرایط خاص از ان استفاده شود، ‏‌یک اصل مترقی نیز هست. اما آنچه به آن توجه نشده این است که اسلام این نوع ازدواج را تشویق و ترویج نکرده و اگر در طول تاریخ هم چنین ازدواج هایی اتفاق افتاده پنهانی بوده است. 

او ادامه داد: ازدواج موقت برای ارضای غرایز جنسی است و زنی که با مردی ازدواج موقت می‌کند، نمی‌تواند انتظار داشته باشد مرد او را تا ابد حمایت مالی کند،با تصویب چنین قانونی، زنی که می‌خواهد برای اهداف مالی تن به ازدواج موقت بدهد، سعی می‌کند، از این ازدواج صاحب فرزند شود تا مرد مجبور به حمایت قانونی از او باشد. 

راکعی گفت: اگر اکنون موارد بسیار نادری وجود دارد که در آنها زن در ازدواج موقت صاحب فرزند می‌شود، با تصویب ماده 22 لایحه حمایت از خانواده، زنان بسیاری سعی می‌کنند در ازدواج موقت صاحب فرزند شوند زیرا در این صورت مرد نسبت به زن و فرزند او تعهد پیدا می‌کند و به این ترتیب ممکن است هزاران خانواده از این گونه ایجاد شده و در نتیجه هزاران خانواده متعادل از هم متلاشی شود در حالی که در شرایط کنونی ، چنانچه در مواردی از این نوع، فرزندی به دنیا بیاید، زن می‌داند که مشقت‌های زیادی را باید تحمل کند باید تلاش کند تا هویت فرزند خود را مشخص کند و برای او شناسنامه بگیرد و البته قانون هم عملا این حق را به او می دهد و برای فرزندش شناسنامه صادر می‌کند.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: نمایندگان مجلس باید در حال حاضر به دنبال تصویب قانون برای تسهیل ازدواج دائم باشند و به این فکر کنند که چگونه مشکل ازدواج جوانان را حل کنند و شرایطی را ایجاد کنند که جوانان علاقمند به ازدواج دائم باشند. 

راکعی با تاکید بر اینکه قانونی کردن ازدواج موقت به هیچ‌وجه باعث کاهش فساد و فحشا در جامعه نمی‌شود گفت: کسانی که مدعی هستند ازدواج موقت می‌تواند جلوی فساد و فحشا و بسیاری از معضلات جامعه را بگیرد گویا به این نکته توجه نکرده‌اند افراد متشرع و با ایمان که برای ازدواج موقت مشکلی ندارند و در شرایط خاص این کار را انجام می‌دهند و افرادی که هم به دنبال بی‌بندو باری و ابتذال هستند که اصلا مسائل شرعی را مورد توجه قرار نمی‌دهند اگر بخواهند با کسی رابطه داشته باشند که صیغه نمی‌کنند. 

راکعی تصریح کرد: تنها نتیجه تصویب این قانون، متزلزل کردن کیان خانواده های تک همسری و دائمی است. در صورتی که این نوع ازدواج قانونی شود، آقایان متاهل خیلی راحت و با جبین گشاده از آن موقت استقبال کرده و آن را حق خود می‌دانند و این یعنی فروپاشی خانواده‌های تک همسری و دامن زدن به افزایش تعداد کودکان دارای رفتارهای ناهنجار، آسیبپذیر کودکان طلاق که هم اکنون هم متاسفانه تعداد آنها کم نیست. 

او ادامه داد: قانونی شدن ازدواج موقت تزلزل خانواده‌های آینده را نیز به دنبال دارد زیرا جوانی که نه شغل درست و حسابی دارد نه پول دارد و نه جامعه به او کمکی برای ازدواج می‌کنند و نه شرایطی برای ازدواج او مهیا شده، غریزه را با مارک اسلامی و قانونی جعل می‌کند و دیگر تن به ازدواج دائم نمی دهند. 

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: دختران خانواده های عفیف نیز وقتی ببینند که قانون راه را برای ازدواج های مکرر مردان باز کرده است و قبح این مسائل ریخته شده است و دیگر اعتباری به مردان نیست و شوهران آنها به راحتی می‌توانند به آنها خیانت کنند،دیگر تمایلی به ازدواج پیدا نمی‌کنند و سن ازدواج هر روز بالاتر می‌رود و دختران آگاه هم دیگر حاضر به ازدواج نخواهند بود. بنابراین خانواده ای شکل نمی‌گیرد.

راکعی تصریح کرد: جالب این است که آقایان در کنار تشویق کردن به چند همسری در ماده 24 لایحه حمایت از خانواده به دنبال آن هستند که سقف مهریه را کاهش دهند. د رچنین شرایطی که دختران برای تداوم زندگی خانوادگی تضمینی نمی بینند، به ناچار مهریه را سنگین می گیرند تا شاید از این طریق در زندگی مشترک خود ضمانتی ایجاد کنند. 

راکعی گفت: وجود سه ماده 22، 23 و 24 لایحه حمایت از خانواده اهانت به شعور خانواده‌هاست، جای این سه ماده در لایحه حمایت از خانواده نیست و باید از لایحه خارج شود زیرا وجود آنها در لایحه نتیجه‌ای جز تزلزل خانواده‌ها ندارد. 

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش تصریح کرد: من نمی‌فهمم چرا اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تا این حد به تلاش‌هایی که فعالان حقوق زنان، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، تحلیل‌گران حوزه خانواده برای حذف یا اصلاح این مواد از لایحه حمایت از خانواده انجام دادند، بی‌توجه هستند و به آن بی‌اعتنایی می‌کنند. 

او ادامه داد: بخش اعظم زنان کشور بدون هیچ‌گونه جهت‌گیری سیاسی یعنی هم زنان اصلاح‌طلب، هم زنان اصولگرا و هم زنانی که اصلا کاری به سیاست ندارند همه دلسوزانه علل کارشناسی مخالفت خود را به انحای مختلف و از کانال های مختلف طی مدت حدود سه سال به گوش همه رسانده اند و همگی در مخالفت با این سه ماده هم صدا و متفق القولند و قویا خواهان حذف این سه ماده از لایحه مذکور هستند ، اما انگار قسم خورده اند که به هر شکلی که شده و در هر صورتی، این مواد را به تصویب مجلس برساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین