کد خبر: ۱۰۸۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸

احتمال تقلب و تهدید طالبان‏؛ مشارکت در دموکراسی را تهدید می‌کنند

فضل احمد معنوی: از تقلب در انتخابات جلوگیری خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مبارزات انتخابات پارلمانی افغانستان نیمه‌شب چهارشنبه رسما پایان یافت و هزاران نامزد انتخابات اکنون باید به انتظار رای‌گیری روز شنبه بنشینند. 

به گزارش رویترز، در شهرهای اطراف این کشور، تقریبا همه مکان‌های عمومی پر از پوسترهای انتخاباتی با عکس‌های نامزدها و علامتی که روی برگه رای در کنار نام آنها ظاهر خواهد شد، بوده است. 

این دومین انتخابات از این نوع پس از سقوط طالبان در سال 2001 است و در آن بیش از 2 هزار و 500 نامزد برای 249 کرسی پارلمانی رقابت می‌کنند. 

کمیسیون مستقل انتخاباتی که بر رای‌گیری نظارت دارد گفت که «یک دوره سکوت» تا زمان بسته‌شدن مراکز اخذ رای در ساعت 4 بعد از ظهر روز شنبه اجرا خواهد شد. 

این کمیسیون در بیانیه‌ای گفت: «اگر مبارزه انتخاباتی در دوره سکوت ادامه یابد، این‌گونه فعالیت‌ها تخلف جدی انتخاباتی محسوب خواهد شد.» 

رای‌دهندگان که شمار آنها بیش از 10 میلیون نفر تخمین زده می‌شود در تقریبا 6 هزار مرکز رای‌گیری در سراسر کشور رای خود را به صندوق‌ها خواهند انداخت. 

اما مقام‌ها گفته‌اند که بیش از 1000 مرکز به دلیل عدم امکان تضمین امنیت در آنها گشوده نخواهد شد. 

مبارزات انتخاباتی در ماه ژوئن شروع شد و از آن زمان نامزدها پوسترهای تبلیغاتی خود را به در و دیوارها، پنجره مغازه‌ها، درختان و حتی سیم‌های برق خیابان‌ها چسبانده‌اند. 

با توجه به اینکه که میزان بی‌سوادی نزدیک به 80 درصد است، نامزدها باید علامت مخصوص خود را داشته باشند. از جمله علائم به کار گرفته شده توسط نامزدها نعل اسب، گل، کتاب، انار، پرنده و ترازو بوده است. 

مبارزات در روزهای اخیر شدت گرفت و آگهی‌های تلویزیونی و وانت‌های مجهز به بلندگوهایی که در خیابان‌های کابل دور می‌زدند بیشتر دیده می‌شد. 

درحالی که 68 کرسی در این مجلس برای زنان کنار گذاشته شده است، 406 نامزد زن با یکدیگر رقابت می‌کنند و بسیاری از آنها با تمرد از سنن، صورت خود را در پوسترها و کارت‌های تبلیغاتی نشان داده‌اند. 

در برخی شهرها از جمله کابل، هرات و مزار شریف، پوسترهای بعضی از نامزدهای زن پاره یا با رنگ پوشیده شد. 

ناظران و سازمان‌های حقوق بشر می‌گویند طالبان دست به عملیات خشونت‌آمیزی برای ایجاد رعب علیه رای‌گیری زده است و به خصوص نامزدهای زن، را هدف گرفته است. 

مقام‌ها معتقدند که زنان در برابر خشونت‌های طالبان آسیب پذیرترند و مکررا تهدید به مرگ می‌شوند و سازمان دیده‌بان حقوق بشر که در نیویورک مستقر است این ماه گفت: «نامزدهای زن با بیشترین میزان ارعاب روبه‌رو هستند.» 

همزمان نگرانی در مورد احتمال تقلب در انتخابات در پی گزارش ضبط سه هزار کارت جعلی ثبت نام رای‌دهندگان در استان غزنی تشدید شده است. 

«وحیدالله عثمانی»، سرپرست کمیسیون انتخاباتی در غزنی روز سه‌شنبه گفت که ماموران 3هزار کارت رای جعلی که در پاکستان چاپ شده بود را ضبط کرده‌اند. 

احتمال تقلب، شبح حوادث سال گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری را زنده می‌کند. 

اما ناظران افغان و غربی گفته‌اند که اصلاحات وارد شده پس از ماجرای سال گذشته خطر تقلب را کاهش داده است. 

فضل احمد معنوی: از تقلب در انتخابات جلوگیری خواهد شد 

فضل احمد معنوی رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که امکان تقلب در انتخابات پارلمانی وجود دارد، اما کمیسیون انتخابات سعی می‌کند تا آن‌را به حد اقل ممکن برساند.

معنوی از نیروهای امنیتی خواست که جلو استفاده از کارت‌های جعلی را بگیرد. 

مقام‌های افغان تائید کردند که هزاران کارت جعلی رای‌دهی درولایت غزنی در جنوب افغانستان کشف شده که به گفته مقامات افغان در یکی از کشور‌های همسایه چاپ شده است.

رئیس کمیسیون انتخابات گفت که هنوز از امنیت انتخابات به طور کامل مطمئن نیست. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین