کد خبر: ۱۰۸۶۸۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷

خوش‌چهره: تبعات تورمی طرح هدفمندی یارانه‌ها تا بیش از 40 درصد برآورد شده است

مجدد اجرای هدفمندی یارانه‌ها قابل پیش‌بینی بوده و جای تعجب ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس فراکسیون اصول‌گرایان مستقل مجلس هفتم معتقد است با توجه به عدم اشراف به اطلاعات آماری لازم، تعویق مجدد اجرای هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود از مهر‌ماه صورت بگیرد قابل پیش‌بینی بوده و جای تعجب ندارد. 

محمد خوش‌چهره، درباره تعویق مجدد اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت اظهار داشت: این اتفاق تائید دوباره اظهارنظرهای 3ساله اخیر بنده و بعضی از دلسوزان نظام است که معتقد بودیم این طرح از جامعیت و انسجام درونی لازم برای اجرایی شدن برخوردار نیست و از آنجا که فاقد اشراف اطلاعاتی آماری لازم است، این تعویق‌های پیاپی آن قابل درک است.

وی با بیان اینکه با یک بازبینی ساده‌ هم متوجه این امر می‌شویم که آیا این طرح جزء اولویت‌های کشور بوده است یا خیر؟، متذکر شد: این طرح برای کشور مهم بود، ولی اهم نبود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس هفتم ادامه داد: به جای صرف انرژی‌های ملی برای پرداختن به چنین طرحی می‌‌بایست به رفع موانع از سر راه تولید ملی می‌پرداختیم که خود سبب مقابله با بیکاری، ارتقاء سطح درآمد ملی و سرانه مبارزه با فقر و .... را سبب می‌شد و امروز به دلیل واردات بی‌رویه دچار رکود شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران که به‌تازگی بازنشسته شده است، با اشاره به اینکه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در این دو، سه سال اخیر چالش‌های سیاسی بسیاری حتی میان سه قوه ایجاد کرده است، گفت: شاید این همه هزینه برای کشور لازم نبود، اما به هر حال اکنون که این طرح به صورت قانون درآمده باید گفت؛ شیوه اجرایی کردن آن بسیار مهم است و در کاهش تبعات آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

خوش‌چهره تصریح کرد: دیدگاه مسلط در هیات دولت که طرح هدفمندی را به صورت شوک‌درمانی برای کشور می‌خواهد اعمال کند، در مقابل نظر کسانی قرار گرفته که طرح را به صورت تدریجی و نیز با روش‌های منطقی‌تر دنبال می‌کنند.

وی افزود: درواقع ما نباید از تعویق طرح تعجب کنیم بلکه باید موانع اجرایی این طرح و هزینه‌هایی که متوجه گروه‌های ذی‌نفع می‌شود و نیز پیامدهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی آن مشخص شود.

خوش‌چهره با اشاره به وجود تناقض در سیاست‌های اقتصادی دولت تاکید کرد: معضل اساسی این طرح آن است که منابع آن قابل استناد نیست و آثار تورمی آن درست برآورد نشده است.

وی با بیان اینکه تقریبا همه در تورمی بودن طرح هدفمندی متفق‌القول‌اند، اظهار داشت: اختلاف در میزان تورمی‌ بودن این طرح است. دولت 24 درصد و مجلس تا دو برابر میزان تورم فعلی را پیش‌بینی کرده‌اند و برخی محافل آکادمیک، تبعات تورمی را تا بیش از 40 درصد برآورد کرده‌اند.

خوش‌چهره با ذکر این نکته که پیامدهای اجتماعی این طرح می‌تواند موجب تنش‌های اجتماعی شود، تصریح کرد: این طرح اگر خوب دیده می‌شد، شاید می‌توانست به عنوان یک ابزار در یک بسته سیاسی جامع توجیه‌پذیر باشد. در حالی که امروز به عنوان یک طرح مستقل از جامعیت لازم برخوردار نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین