کد خبر: ۱۰۸۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۶

واگذاری مجدد ایران خودرو و سایپا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه پالایشگاه‌ها پس از سپرده گذاری در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عرضه خواهند شد، گفت: برای عرضه مجدد ایران خودرو و سایپا منتظر اعلام سازمان خصوصی‌سازی هستیم. 

حسن قالیباف اصل در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر دلایل کندی عرضه سهام شرکت‌های اصل 44 و اینکه بازار در انتظار ورود سهام شرکت‌های جدید است، گفت: ورود شرکت‌ها در هر شرایطی به بازار مطلوب است، زیرا ورود هر شرکتی به بازار ویژگی و جذابیت خاص خود را دارد.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این موضوع در زمینه ورود هر صنعت نیز صدق می‌کند و برای سرمایه گذاران جذابیت دارد، افزود: بر اساس برنامه‌ها قرار بود که امسال سهام 12 شرکت در بورس پذیرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه فعال عمل کرده‌ایم، به نحویکه هم اکنون فرآیند کارهای مربوط به پذیرش و عرضه سهام این شرکت‌ها در حال انجام است، اظهارداشت: یکی از این شرکت‌ها بیمه دانا بود که وارد بورس شد.

پالایشگاه‌ها

قالیباف اصل تصریح کرد: سهام 2 پالایشگاه برای عرضه در بورس پذیرفته شده و بورس منتظر است که سهام آنها توسط سازمان خصوصی‌سازی وثیقه شود تا امکان عرضه در بازار سرمایه فراهم گردد.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار با اشاره به پذیرش پالایشگاه‌ها در خرداد ماه امسال گفت: پالایشگا‌ه‌ها در دستورالعمل پذیرش بورس قرار دارند‏، زیرا دارنده سهام باید کل سهام شرکت را نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سپرده گذاری کند که هنوز این کار را انجام نداده است و با انجام سپرد‌ه‌گذاری هیچ مشکلی برای عرضه پالایشگاه‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول در بازار سرمایه از پذیرش بیمه پارسیان در بورس در هفته گذشته خبر داد و گفت: امید است شاهد عرضه آن در بازار سرمایه باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا کندی عرضه‌ها در واکنش به انتقادها نسبت به نحوه واگذاری‌ها است، بیان کرد:‌ خیر. به هر حال پذیرش شرکت‌ها در بورس یک فرآیند است و بر اساس دستورالعمل صورت می‌گیرد.

بانک‌ها در بورس 

وی از اتمام کارهای مربوط به واگذاری سهام شرکت‌هایی همچون پست بانک و شرکت فولاد آلیاژی یزد برای تصویب در هیئت پذیرش خبرداد و عنوان کرد:‌ مقدمات عرضه سهام بانک سرمایه نیز انجام شده است.

قالیباف اصل با بیان اینکه امیدواریم برنامه‌های عرضه‌ها مطابق زمان‌بندی‌ها پیش برود‏ گفت:‌ بازار سرمایه فرصت‌هایی را برای دارندگان سهام و ورود شرکت‌های جدید فراهم می‌کند که از جمله آنها افزایش نقدشوندگی سهام‏ تعیین قیمت برای دارایی‌های شرکت‌ها در بازار سرمایه و یافتن شرکای جدید و افزایش نظم و انضباط برای شرکت‌ها است.

خودروسازها

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد عرضه مجدد بلوک‌های 18 درصدی 2 شرکت بزرگ خودروسازی کشور(ایران خودرو و سایپا) گفت: سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه مجدد سهام این شرکت‌ها باید اعلام آمادگی کند تا شرکت بورس نیزنسبت به واگذاری آنها اقدام نماید.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: تصمیم نهایی در این خصوص با سازمان خصوصی‌سازی و هیأت واگذاری است، برای این کار نیز باید نامه‌ای به شرکت بورس ارائه شود.

هدفمندی یارانه‌ها

قالیباف اصل در پاسخ به این پرسش که نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیری در شاخص خواهد داشت و یا خیر؟ گفت: ابعاد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید به صورت کامل مشخص شود، البته برخی از ابعاد آن مانند نرخ ارز و سود بانکی و اینکه طی چند سال به نرخهای جهانی خواهد رسید تا حدودی مشخص شده است.

وی ادامه داد: اما بخش‌هایی از ابعاد طرح مانند بازتوزیع یارانه‌ها برای صنایع انرژی بر و یا نرخ‌های ترجیحی و غیره مشخص نیست‏، همچنین معلوم نیست که برای کدام یک از صنایع با تاخیر انجام خواهد شد.

بسته حمایتی

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: با مشخص شدن این وضعیت‌ها، شرکت‌های داخل و خارج از بورس می‌توانند بودجه‌های خود را بر اساس این مفروضات تنظیم کنند.

وی گفت: شرکت‌های بورسی هم اکنون منتظر آماده شدن بسته حمایتی دولت هستند تا بر اساس آن بودجه خود را به بازار سرمایه بدهند‏، تا زمانی‌که بسته اعلام نشود، نمی‌توان در مورد آن نکته‌ای را بیان کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین