آفتابنیوز : آفتاب: در حالی شهرداری تهران به ایجاد خطوط جدید بیآرتی اصرار دارد که در ماههای اخیر به دلیل کمبود نقدینگی و عدم حمایتهای دولت به پرداخت یارانههای اتوبوسرانی، مشکلات بسیاری برای افرادی که خواهان استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی هستند، به وجود آمده است.
پس از کشمکشهای فراوان میان شورای شهر و شهرداری در پایان سال ۸۸ بر سر تعیین نرخ بلیط اتوبوس، مقرر شد برای سال ۸۹، نرخ بلیط اتوبوس با ۴ قیمت و با پایه ۲۵ تومان اجرایی شود.
براین اساس برای مسیرهای تا ۷ کیلومتر ، یک بلیط یعنی ۲۵ تومان، برای مسیرهای ۷ تا ۱۲ کیلومتر نیز دو بلیط ۲۵ تومانی یا به عبارتی ۵۰ تومان اخذ شود.
همچنین برای مسیرهای ۱۲ تا ۱۶ کیلومتر نیز سه بلیط ۲۵ تومانی یا به عبارتی ۷۵ تومان و برای مسیرهای اتوبوس ۱۶ کیلومتر به بالا ۴ بلیط ۲۵ تومانی ، ۱۰۰ تومان ، دریافتشود.
درست در همان زمان، به دلیل اعتراض برخی از اعضای شورای شهر مبنیبر اینکه ممکن است افرادی از تمامی مسیر خطوط استفاده نکنند و در ایستگاههای ابتدایی پیاده شده اما بلیط یک خط از ابتدا تا انتها را بدهند، بنابراین به پیشنهاد معاون حملو نقل و ترافیک شهرداری و اعضای شورای شهر مقرر شد برای خطوط طولانی که برخی شهروندان تنها از بخشی از مسیر استفاده میکنند، خطوط اکسپرس در نظر گرفته شود و در واقع چند مسیر کوتاه در طی مسیر بلند اتوبوس قرار داده شده تا شهروندان ناچار به پرداخت بلیط بیشتر نشوند.
این پیشنهاد با توجه به اجرای بند ۲۷ از ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، با هدف توسعه و گسترش خطوط اتوبوسرانی و خدماترسانی به شهروندان، از طریق اصلاح قیمتها و واقعی نمودن نرخ خدمات حملو نقل عمومی بررسی و تصویب شد. اما متاسفانه در حال حاضر این پیشنهاد قانونی به وادی فراموشی سپرده شده و در برخی خطوط مانند خط ۷ بیآرتی نرخ ۱۰۰ تومانی از تمامی مسافرانی دریافت میشود و در مقابل اعتراض و بیاطلاعی آنها، با این پاسخ مواجه میشوند که مصوبه جدید شورای شهر است!
این اتفاق به شکل نصب پلاکارت در ابتدا و انتهای خطوط و یا بهصورت برچسب بر پشت کابین راننده، مسافران را آماده میکند تا وجوه اضافه پرداخت کنند.
با این وجود گمان میرود شورای شهر تهران اطلاعی از این موضوع نداشته و رئیس کمیسیون عمران این نهاد میگوید: دریافت پول نقد در اتوبوسهای تندرو اگر صحت داشته باشد تخلف است.
او ادامه میدهد: اگر شهرداری تهران بابت جابهجایی مسافران در هفتمین خط بی آر تی، ۱۰۰ تومان کرایه دریافت میکند، تخلف است و شورای شهر به این تخلف رسیدگی میکند.
شکیب میگوید: بازدیدی از این خط و سایر خطوط نداشتهایم، به ما حق بدهید، کمیسیون عمران شورا ابتدا وظیفه دارد که گزارشات رسیده را بررسی کند و بعد از طریق گزارش میدانی و تائید اعتراضات مردم، از شهرداری تهران پاسخ بخواهد.
درحالی معاون حملو نقل و ترافیک شهرداری تهران در زمان تصویب نرخها، مسافت طی شده توسط مسافر را معیار قیمتگذاری میداند، که وضعیت کارت خوانهای بیآرتی نابه سامان وخراب است و تعیین این قیمتها به درستی انجام نمیشود و مسافران مجبور به دادن حداکثر قیمتها شدهاند.
کارت خوانها نمیتوانند نرخ دقیق را محاسبه کنند رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در این مورد میگوید: وضعیت کارت بلیتها در شورای شهر و کمیسیون عمران بررسی شد اما مطابق با اعلام شهرداری، کارت خوانهای مجهز شده در سطح شهر، هنوز نمیتواند نرخ دقیق را محاسبه کرده و بر اساس مسافت عمل نمیکنند. مقرر شده که شهرداری تا زمان رفع عیوب دستگاههای کارت خوان، حداقل قیمت از مسافران کسر شود اما اگرحداکثر کرایه دریافت میشود از سوی کمیسیون عمران بررسی میشود.
این درحالی است که تشکری هاشمی-معاون حمل و نقل و ترافیک-میگوید: برنامههایی به کارتخوانها دادهایم تا دچار مشکل نشویم، دستگاهها را بر اساس طول مسیر تنظیم کردهایم.
وی درباره قیمت بلیت اتوبوس در خطوط طولانی گفته بود: ممکن است مردم نخواهند در خطوط طولانی اول مسیر سوار و در انتها پیاده شوند به همین دلیل در طول همین خطوط تعدادی خطوط کوتاهتر راهاندازی میکنیم؛ به عنوان مثال اگر خط تهرانپارس تا آزادی را داریم به جایی اینکه صرفاً یک نوع اتوبوس در مسیر تردد کنند و بخواهیم تعرفه بالاتری دریافت کنیم؛ چند اتوبوس دیگر برای مسیرهای کوتاهتر در نظر میگیریم تا افرادی که میخواهند مسافت کوتاهتری را طی کنند و تمایل ندارند هزینه بالاتری را پرداخت کنند، از این اتوبوسها استفاده کنند.
معاون حملو نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرده بود: از تهرانپارس تا میدان امام حسین(ع)، از میدان امام حسین(ع) تا انقلاب و از انقلاب تا آزادی اتوبوسهایی با تعرفه ارزانتر به صورت رفت و برگشت در نظر گرفتهایم تا افرادی که میخواهند مسافت کوتاهتری را طی کنند از این اتوبوسها استفاده کنند.
وی گفته بود: اطلاعرسانی لازم صورت میگیرد تا مردم بدانند باید سوار چه اتوبوسهایی با چه تعرفههایی شوند.
نمیتوانیم مسافت پیموده شده توسط هر مسافر را اندازهگیری کنیم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در مورد تخمین مسافت پیموده شده مسافران و دریافت هزینههای آنها نیز گفته بود: نمیتوانیم مسافت پیموده شده توسط هر مسافر را اندازهگیری و تعرفه تعیین کنیم، اما طول خطوط مشخص و هزینهای که باید پرداخت شود هم معین است.
تشکری هاشمی در پایان سال ۸۸ در مورد پرداخت یارانه اتوبوسرانی نیز گفته بود: هزینه جابهجایی هر مسافر با اتوبوس ۳۰۰ تومان است طبق مدلهای اجرایی و مورد توافق دولت، شهرداری و مردم باید هر کدام سهم خود را پرداخت کنند. علیرغم اینکه میزان یارانههایی که دولت باید پرداخت کند، هنوز مشخص نشده است؛ اما این پیش فرض را تعیین کردهایم که مردم ۱۰۰ تومان پرداخت کنند.
اتوبوسرانی قادر به پرداخت مابهالتفاوت ۲۵ تا ۳۰۰ تومان نیست وی در پاسخ به اینکه در صورت عدم پرداخت یارانهها وضع چگونه خواهد بود، گفته بود:باید بودجه از طریق دولت و شهرداری تأمین شود و امیدواریم این اتفاق رخ دهد در غیر این صورت شرکت واحد نمیتواند بدون پرداخت یارانه؛ مابهالتفاوت ۲۵ تومان تا ۳۰۰ تومان را پرداخت کند؛ باید شهرداری و دولت برای شرکت واحد اعتبار در نظر بگیرند، در غیراین صورت با مشکل مواجه میشویم.
کسری ۱۰۰ میلیارد تومانی اتوبوسرانی
بنابراین به نظر میرسد که اظهارات معاون شهردار در زمانی گفته شده که به کمک دولت در پرداخت سهم خود از یارانه بلیط اتوبوس امیدوار بوده است چراکه با عدم پرداخت دولت در ۶ ماهه نخست سال ۸۹ این احتمال وجود دارد که به دلیل وجود کسری ۱۰۰ میلیارد تومانی اتوبوسرانی وهزینه تأمین، نگهداری، اقلام مصرفی، نگهداشت ابنیه، حقوق، دستمزد و اضافه کارکارمندان آن، شهرداری از راههای دیگری مانند دریافت بیشتر از مردم بهدنبال جبران این مابه تفاوت باشد.
طبق تماسهای دریافتی مسافران بسیاری هستند که در طول روز از خطوط بیآرتی استفاده میکنند و در روزهای اخیر وجوه اضافی در ابتدای مسیر پرداخت کردهاند این درحالی بوده که ناظری نیست تا ببیند این مسافران در کجای مسیر پیاده شدهاند و دستگاه کارتخوانی نیز که مسیر را اندازهگیری کند وجود نداشته است.
بهتر نیست اعضای محترم شورای شهر به جای منتظر ماندن از رسیدن مطالعات میدانی هرچه سریعتر تنها یک بار از این خطوط بازدید کنند؟! و آیا بهتر نیست که مسئولان شهرداری قبل از آغاز پروژهای جدید تنها کمی آیندهنگری کرده و ملزومات آن را از قبل فراهم کنند؟! آنچه که مسلم بوده این است که ضرر حال، تنها متوجه مردم است.