کد خبر: ۱۰۹۵۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۱:۳۹
دو نماینده مجلس:

دولت بی‌قانونی را ترویج می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دو نماینده مجلس نسبت به عدم اجرای قانون به دولت هشدار دادند و در خصوص قانون تخصیص تسهیلات دو میلیارد دلاری به متروی کشور، دولت را به ارتکاب تخلف و ترویج بی‌قانونی متهم کردند. 

به گزارش مهر، فخرالدین حیدری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اجرا نشدن قوانین را تخلف اعلام کرد و گفت: دولت باید قانون‌مدار باشد و قوانین مصوب مجلس را به نحو مطلوب اجرا کند چراکه در غیر این صورت مرتکب تخلف و ترویج بی قانونی در کشور می‌شود. 

حیدری افزود: قانون یعنی مصوبه‌ای که در مجلس به نتیجه برسد و شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تائید کنند. بنابراین اجرا نشدن قانون اساسی خود نوعی تخلف و قانون‌گریزی محسوب می‌شود. 

وی در ادامه مقاومت دولت برای عدم اجرای قانون تخصیص تسهیلات دو میلیارد دلاری به متروی کشور را مورد انتقاد مجلس دانست و افزود: این قانون به دلیل ضرورتی که احساس می‌شد توسط مجلس تصویب و از سوی رئیس مجلس ابلاغ شد، لذا اجرا نکردن آن تخلف است و بی‌قانونی را برای مردم هم عادی و رایج می‌کند. 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه امروز حمل‌و نقل و ترافیک مهمترین موضوع کلانشهر تهران محسوب می‌شود، ادامه داد: افزایش ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی، محدودیت ناوگان حمل‌و نقل عمومی به خصوص مترو و از همه مهمتر آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در قانون هدفمندی یارانه‌ها دغدغه‌های مردم هستند. 

حیدری تاکید کرد: تنها وسیله‌ی نقلیه ارزان، سریع و پاک در این شرایط مترو است و دولت نیز برای رسیدن به اهداف کلی نظام باید برای دغدغه‌های متروی کشور اهمیت قائل شود. چراکه در غیرا ینصورت مردم نیز ناچار خواهند بود علیرغم افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های جاری همچنان از خودروهای خود استفاده کنند و به ترافیک شهر دامن بزنند. 

نماینده مردم سقز و بانه عدم حمایت مالی و پرداخت تعهدات دولتی به شرکت مترو را موضوعی سیاسی عنوان کرد و گفت: متاسفانه علیرغم اینکه دولت نیز باید در شرایط کنونی به این واقعیت رسیده باشد، اما دچار سیاست زدگی شده و بحث مترو را نیز تبدیل به موضوعی سیاسی کرده است. این در حالیست که تنها مردم تهران در این شهر تردد نمی‌کنند و موضوع مترو تهران، موضوعی ملی محسوب می‌شود. 

همچنین یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس در مورد اجرا نشدن قانون مصوب مجلس مبنی‌بر تخصیص تسهیلات دو میلیارد دلاری به مترو، گفت: مجلس برای برطرف کردن خلاء قانونی برخورد با تخلفات اجرا نشدن قوانین طرحی در دست دارد که به‌زودی اجرایی می‌شود. 

محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران افزود: قانون تخصیص اعتبارات به مترو، تصویب و ابلاغ شده و باید به‌زودی اجرا شود. 

وی تاکید کرد: مجلس برای قوانینی که اجرا نمی‌شوند برنامه‌ای دارد تا نظارت جدی‌تری بر اجرای قوانین اعمال کند. هم اکنون این طرح در حال بررسی است و به‌زودی قانون جدیدی در این زمینه تصویب و اجرا می‌شود. 

دهقان اجرا نشدن قوانین از سوی قوه مجریه را ناشی از خلاء قانونی دانست و تاکید کرد: وقتی مجلس تصمیمات خود را تبدیل به قانون می‌کند، قوه مجریه موظف به اجرای آن است و راه‌کارهایی را برای مقابله با متخلفان دارد، اما این راه‌کارها باید تبدیل به قانون شوند. 

عضو هیأت‌رئیسه مجلس اذعان داشت: همه باید به قوانین پایبند باشند و قوانین را محترم دارند. در صورتی که قانون زیر پا گذاشته شود، مجلس نیز برخورد جدی‌تری را دنبال می‌کند که هم اکنون این طرح به‌طوری جدی در مجلس مورد توجه قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین