کد خبر: ۱۰۹۷۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
حق‌شناس، رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب:

اصول‌گرایان رای نیاوردند، اصل انتخابات را زیر سؤال بردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیته‌حقوقی و قضائی خانه‌احزاب گفت: اصلاحات اساسنامه خانه احزاب را به وزارت کشور ارائه دادیم و در حال حاضر منتظر هستیم کمیسیون اصلاحات مد نظر خود را مصوب کند.

محمدجواد حق‌شناس، در خصوص موضع خانه احزاب مبنی‌بر شرایط درخواستی کمیسیون ماده ۱۰ از خانه احزاب، اظهار داشت: سال گذشته بود که در یکی از گزارش‌های کمیسیون ماده ۱۰ آمده بود، که اساسنامه‌ خانه احزاب نیاز به اصلاح چند بند دارد و مهم‌تر اینکه اساسا خانه احزاب باید برای تمدید پروانه فعالیت خود اقدام کند.

حق‌شناس با بیان اینکه مدت اعتبار پروانه خانه احزاب دو ساله است، خاطر نشان کرد: کمیسیون ماده 10 برای تشکل‌های سیاسی، اقلیت‌های دینی و تشکل‌های صنفی پس از بررسی تقاضا و صلاحیت اعضا پروانه فعالیت صادر می‌کند. خانه احزاب‌ مجوز خود را در دوره وزارت آقای موسوی لاری اخذ کرده بود و سپس از آن با آنکه بعد از دو سال اعتبار آن تمدید نشده بود، خانه احزاب به فعالیت خود ادامه می‌داد.

رئیس کمیته حقوقی، قضایی خانه احزاب یادآور شد: در این مدت چند انتخابات انجام شده بود و به تناوب اصلاح‌طلبان یا اصول‌گرایان در این انتخابات پیروز شدند. اما در هیچ یک از این ادوار پروانه تمدید نشده بود و کمیسیون هم مشکلی با این مسأله نداشت.

حق‌شناس ادامه داد: اما دوره قبل خانه احزاب برای تمدید پروانه تقاضا داد و فهرست افراد منتخب خود را برای بررسی صلاحیت به کمیسیون ماده ۱۰ ارائه کرد که کمیسیون به این روند ایراد گرفت.

وی با قبول این نکته که ممکن است مثلا نواقصی در پر کردن فرم یا ارسال عکس وجود داشته باشد، خاطر‌نشان کرد: در بخش اصلاح اساسنامه که خانه احزاب پیش‌نویس آن را به کمیسیون ماده ۱۰ ارائه داده است  وظیفه خود را انجام داده بود.

این فعال سیاسی متذکر شد: نکته جالب این بود که خود آقای بادامچیان که در آن انتخابات به نمایندگی از حزب موتلفه شرکت کرده بود، عضو کمیسیون ماده 10 هم هست و اگر ایرادی به روند انتخابات و یا مسأله دیگری از دید کمیسیون بود، ایشان باید از آن خبر می‌داشت.

حق‌شناس اضافه کرد: در این انتخابات اصول‌گرایان رای لازم را نیاوردند و قضایا عملا به سمتی حرکت کرد که اصل انتخابات خانه احزاب توسط کمیسیون زیر سئوال رفت.

حق‌شناس به نامه کمیسیون ماده ده به رئیس خانه احزاب اشاره کرد و ادامه داد: کمیسیون در یکی از جلسات سال گذشته تصمیم گرفت انتخابات از نظر قانونی زیر سئوال برود و در همین راستا نامه‌ای آقای موسوی تبریزی رئیس قبلی خانه احزاب نوشت که ایشان هم موضوع را به شورای مرکزی ارجاع دادند و برخی افراد مسئول مذاکره با معاون و مدیرکل سیاسی وزارت کشور شدند.

وی با اشاره به افراد شرکت‌کننده در این جلسه گفت: در این جلسه خود بنده، خانم راکعی، آقای حشمتیان و آقای امیری از جامعه اسلامی مهندسین برای مذاکره با آقای مرتضوی معاون سیاسی و عباس‌زاده مشکینی مدیرکل سیاسی وزارت کشور رفتیم که در آنجا آقای امیری گزارشی مبنی‌بر برخوردار بودن انتخابات خانه احزاب از سلامت کامل ارائه داد و قرار بر این شد که تصمیم کمیسیون در این باره مسکوت بماند.

حق‌شناس متذکر شد: پس از این دیدار بود که ما اصلاحاتی را آماده کردیم و به وزارت کشور ارائه دادیم و در حال حاضر منتظر هستیم کمیسیون اصلاحات مد نظر خود را مصوب کند.

رئیس کمیته حقوقی قضایی خانه احزاب یادآور شد: اصل فلسفه وجود خانه احزاب و هدف اولیه تاسیس ‎آن این بود که مکانی باشد که به لحاظ سیاسی بی‌طرفی خود را حفظ کند تا منافع همه احزاب لحاظ شود، اما متاسفانه در دوره‌هایی شاهد رقابت جدی میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان برای حضور حداکثری و به‌کارگیری مدیریت خانه احزاب بودیم که این با هدف اصلی خانه احزاب منافات داشت.

وی با بیان اینکه خانه احزاب تشکلی است که باید فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی فعالیت کند و منافع صنفی احزاب در آن لحاظ شود، اظهار داشت: اعضای اصلی شورای مرکزی خانه احزاب که دور اول ۱۵ نفر بودند به ۲۱ نفر افزایش پیدا کرد تا این امکان را فراهم کند که تمامی تفکرات سیاسی در آن حضور داشته باشند.

رئیس‌کمیته حقوقی و قضائی با اشاره به پیش‌نویس اصلاحیه قانون احزاب گفت: با اینکه پیگیر دریافت این پیش‌نویس بودیم این پیش‌نویس در اختیار ما قرار داده نشد و من خودم با وزارت کشور تماس گرفتم ،اما نتوانستم پیش‌نویس را به دست بیاورم.

حق‌شناس با ذکر این نکته که می‌گویند چهار کارشناس دارند روی این اصلاحیه کار می‌کنند، تاکید کرد: در حال حاضر در کشور ۲۰۰ حزب وجود دارد که صالح‌ترین افراد برای نظر دادن درباره قانون احزاب از همین ۲۰۰ حزب هستند.

رئیس‌کمیته حقوقی و قضائی خانه احزاب به رویه دولت نهم و دهم در برخورد با احزاب اشاره کرد و گفت: بعد از دولت نهم یارانه احزاب قطع شد و در حال حاضر هم نه کمکی به زیرساخت‌های احزاب می‌شود و نه خود احزاب کمکی دریافت می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۳
0
0
بدرد نخور شده سایتتون!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین