کد خبر: ۱۱۰۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵
کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان:

همه قوا در راس امور هستند/مشغول دعا کردن برای ابلاغ مصوبات مجلس توسط دولت هستیم

در بررسی صلاحیت‌ها، احکام دادگاه‌ها در مورد اشخاص را در نظر می‌گیریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در راس امور بودن مجلس و جایگاه قوه مقننه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران‏، محور اصلی سوالات امروز خبرنگاران از سخنگوی شورای نگهبان بود. 

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد واکنش شورای نگهبان به استمرار عدم ابلاغ مصوبات مجلس توسط دولت، اظهار داشت: ما همچنان مشغول دعا کردن هستیم، شما هم دعا کنید. زیرا راه‌کار دیگری نداریم و این موضوع در اختیار شورای نگهبان نیست، بلکه باید به دنبال راه‌کارهای دیگری در این زمینه باشیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحث‌های اخیر در کشور در خصوص در راس امور بودن مجلس، با بیان اینکه برای آن هم باید دعا کنیم، افزود: در چارچوب قانون اساسی اختیارات و وظایف قوای سه‌گانه و سایر نهادها مشخص شده و اینکه بگوییم کدام قوه در راس است مهم نیست بلکه مهم آن است که در چارچوب اختیارات حرکت کنیم که در این صورت همه قوا در راس امور هستند. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه سخن رئیس‌جمهور در مورد مبنی بر راس امور بودن مجلس چه اثری در اعتبار نظرات شورای نگهبان می‌گذارد؟ یادآور شد: این شورا هر مصوبه‌ای را دریافت می‌کند اعلام نظر می‌کند و بنابراین هیچ‌کس نظر آن را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی در مورد تشکیل کمیته‌ای برای بررسی سخنان اخیر احمدی‌نژاد در مجلس، به بیان اینکه این کمیته در مجلس تشکیل شده و از آن بی‌اطلاع هستم، ادامه داد: کارگروهی میان مجلس، دولت و شورای نگهبان به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد که پس از 17 جلسه با حضور نمایندگان این 3 نهاد و اساتید دانشگاه‌ها کار خود را به پایان برد و امیدواریم گزارش نهایی هر‌چه زودتر تهیه شده و به رهبری تقدیم شود. 

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد در راس امور بودن مجلس تصریح کرد: برای همه قوا اختیارات و وظایفی تعیین شده و همه باید در آن چارچوب حرکت کنند و اینکه بگوییم کدام یک از این قوا در راس است مشکلی را برطرف نمی‌کند. فرض ما بر این است که همه قوا با همکاری یکدیگر باید در جهت رشد و توسعه کشور حرکت کند. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران پارلمانی است یا ریاستی؟ گفت: نظام ما نیمه‌ریاستی و نیمه‌پارلمانی است و آنچه که در دانشگاه‌ها مطرح است این است که نظام ما ریاست یا پارلمانی کامل نیست. 

کدخدایی که با سوالات مکرر خبرنگاران در مورد در راس امور بودن مجلس مواجه شده بود، در مقابل آخرین سوال در این زمینه به شوخی گفت: اصلا بزنید شورای نگهبان در راس امور است! اینکه کدام قوه بر دیگری برتری دارد را باید در جای دیگری بررسی کرد و سخنانی که در این زمینه گفته می‌شود بار سیاسی دارد. 

وی با بیان اینکه نظام ما یک نظام نیمه پارلمانی است و در دنیا نیز دو نظام متمرکز و نیمه متمرکز وجود دارد توصیه کرد: ما باید در این چارچوب حقوقی نظر بدهیم. 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه، در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت صلاحیت اعضای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، در صورت قطعی شدن انحلال این دو تشکل‏ سیاسی، اظهار داشت: الان نمی‌توان در این مورد اظهار نظر قطعی کرد، اما یکی از مراجع چهارگانه که از نظر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها معتبر است آرای محاکم دادگستری است، بنابراین اگر در مورد افرادی حکم صادر شده باشد در بررسی صلاحیت در نظر گرفته می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که حکم صادر شده در مورد احزاب برای اعضای آن نیز صدق می‌کند یا خیر، تصریح کرد: چون نگاه ما به اشخاص است احکام را نسبت به اشخاص در نظر می‌گیریم. 

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سخنان اخیر دبیر کل حزب موتلفه مبنی‌بر جلوگیری از ورود نامحرمان به مجلس نهم یادآور شد: بارها تاکید کردم ملاک تایید صلاحیت افراد مواردی است که در قانون انتخابات ذکر شده است و تا جایی که این قانون به ما اجازه دهد شورای نگهبان بررسی‌ها را انجام خواهد داد و چنانچه افرادی براساس نظر مراجع چهارگانه مشکلی داشته باشد نمی‌توانند نامزد شوند ولی اگر مشکلی نبود تایید می‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاخیر در تصویب برنامه پنجم و توسعه گفت: در بررسی قوانین مصوب مجلس، ‌قانون اساسی، شرع و سیاست‌های کلی نظام مورد نظر شورای نگهبان است و اگر مصوبه‌ای با این‌ها مغایرت داشته باشد با ایراد روبه‌رو می‌شود. 

وی افزود: شورای نگهبان در مورد مصوباتی که در دولت و مجلس در دست بررسی است نمی‌تواند پیشاپیش اظهار نظری کنند، زیرا مصلحت‌ها، ضرورت‌ها و مباحث کارشناسی باید در این دو قوه انجام شود تا مصوبه به دست ما برسد و نظر دهیم. 

کدخدایی در مورد نظارت شورای نگهبان بر اجرای سند چشم انداز 20 ساله گفت: ما وظیفه‌ای در این مورد نداریم و ضرورت آن را دولت و مجلس باید تشخیص دهند. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد آخرین وضعیت قانون مجازات اسلامی، خبر داد: خوشبختانه کار قانون مجازات اسلامی تمام شده و بررسی‌های اولیه در شورای نگهبان انجام شد و امیدواریم در آینده نزدیک پاسخ نهایی شورای نگهبان به مجلس ارسال شود. 

کدخدایی همچنین در مورد وضعیت صلاحیت محکومان حوادث پس از انتخابات گفت: نمی‌خواهم پیشاپیش اظهار نظر داشته باشم، البته آرای صادره در محاکم دادگستری در هنگام بررسی صلاحیت‌ها لحاظ شده و براساس آن اعلام نظر می‌شود. 

وی در پایان در مورد نظر شورای نگهبان در قبال برخی مصوبات در دست بررسی در دولت و مجلس، اظهار داشت: ما به صورت رسمی چیزی را اعلام نمی‌کنیم، بلکه اگر مجلس و دولت در حین بررسی از ما نظر بخواهند به صورت غیر رسمی نظر مان را می‌گوییم که صرفا مشورتی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
0
0
جناب کدخدایی همه قوا در راس امور نیستند ! صریح فرمایش حضرت امام مجلس درراس امور است .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین