کد خبر: ۱۱۰۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۹

کنتورهای هوشمند و هزینه سنگین آن در مجلس حاشیه‌‌‌‌‌‌‌‌ساز شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح مصرف انرژی به بندی رسیدند که بر اساس آن دولت مکلف می‌شود طی 5 سال، کنتورهای آب، برق و گاز را هوشمند کند.

این بند در لایحه برنامه پنجم نیز از سوی کمیسیون تلفیق گنجانده شده بود که دولت به دلیل بار مالی زیاد آن، اعتراض کرده و خواستار حذف آن شده بود. با این حال نمایندگان در قالب طرح اصلاح مصرف انرژی، بار دیگر این الزام برای دولت را گنجانده بودند.

گفتنی است این ماده با اعتراض جمشید انصاری و محمدمهدی مفتح اعضای کمیسیون تلفیق مواجه شد که با اشاره به بار مالی زیاد آن، معتقد بودند که مجلس باید محل تامین این بار مالی آن را تعیین کند.

انصاری با بیان اینکه هوشمند کردن هر کنتور حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزارتومان هزینه دارد و تغییر سه کنتور آب، برق و گاز برای هر خانوار ۷۵۰هزار تومان تمام می‌شود گفت: فقط تعویض کنتورهای برق در کل کشور حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و هوشمند کردن کنتورهای آب و گاز هم مبالغ کلان‌تری را شامل خواهد شد.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت که دولت می‌تواند این مساله را به بخش خصوصی یا خود مردم واگذار کند.

انصاری پس از سخنان لاریجانی با تعجب گفت: اگر می‌خواهید مردم را مکلف کنید که ۷۵۰۰ میلیارد تومان صرف کاری بکنند که وظیفه وزرات نیرو و نفت است، بفرمایید که پیشنهاد حذف بدهیم!

اما لاریجانی با بیان اینکه بخشی از این هزینه‌ها از سوی مردم تامین خواهد شد، گفت: اگر تامین زیرساخت‌ها برای دولت هزینه داشته باشد، باید به دنبال منبع مالی باشیم که در بندهای دیگر این طرح آمده است از محل منابع هدفمند کردن یارانه‌ها باید تامین شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین