آفتابنیوز : آفتاب: هنوز چند روزی از افزایش قیمت بلیط هواپیما نگذشته که رییس سازمان هواپیمایی کشوری امروز اعلام کرده است: تا زمانیکه هیچ تغییری در نرخ سوخت هواپیما ایجاد نشود، قیمت بلیت هواپیما افزایش نمییابد، با اجرای قانون هدفمندی یارانهها از چند روز آینده و افزایش قمیت سوخت، قیمت بلیت هواپیما نیز به همان نسبت افزایش مییابد.
رضا نخجوانی، در پاسخ به اینکه آیا با اجرای قانون هدفمندی یارانهها و آزادسازی نرخ سوخت، قیمت بلیت هواپیما مجدد افزایش مییابد؟ گفت: افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت به منظور جبران عقبماندگی صنعت با قیمتهای واقعی روز بوده و اگر هیچ تغییری در نرخ سوخت هواپیما ایجاد نشود همین مبلغ افزایشی ۳۰ درصدی قیمت بلیت باقی خواهد ماند در غیر این صورت به نسبت حذف یارانه از سوخت این صنعت، قیمت بلیت نیز مجددا افزایش مییابد.
نخجوانی گفت: پیشنهاد ما به مسوولان و دستاندرکاران برنامههای کلان اقتصاد کشور آزادسازی کامل صنعت هوایی است. با توجه به اینکه سوخت صنعت هوایی مشمول یارانه میشود و نمیدانیم که نرخ سود قرار است به چه قیمتی تامین شود، هرگونه تغییر و افزایش نرخ فاکتورهای این صنعت قیمت بلیت نیز افزایش می یابد.
وی افزود: در حال حاضر قیمت سوخت هواپیما برای شرکتهای خارجی حدود ۸۰۰ تومان و شرکتهای هواپیمایی ایرانی ۱۳۰ ـ ۱۴۰ تومان است که این میزان تفاوت، به عنوان یارانه دولت به صنعت هوایی است که هرچقدر این سوبسید حذف شود قیمت بلیت نیز تغییر خواهد کرد.
معاون وزیر راه وترابری گفت: اگر قیمت سوخت دو برابر افزایش یابد به همین نسبت تاثیر آن در نرخ فعلی هواپیما اعمال خواهد شد و کسانی که دستاندرکار اعلام نرخ سوخت هستند باید این تفاوت قیمت را در نرخ جدید هواپیما اعمال کنند.
نخجوانی تصریح کرد: افزایش قیمت برای وضعیت موجود است و ارتباطی به نرخ سود آینده ندارد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که نرخ سوخت و نرخ بلیت هواپیما صد درصد آزاد شود و تکالیف غیراقتصادی از دوش شرکتهای هواپیمایی برداشته شود و شرکتهای هواپیمایی را مجبور به پرواز در مسیرهایی غیراقتصادی نکنند.
وی تاکید کرد: بازار باید تعیینکننده قیمتها باشد و شرکتهای هواپیمایی آزادانه و براساس کشش تقاضا فعالیت و برنامههای پروازی برقرار کنند و دولت نقش کنترلی داشته باشد.
نخجوانی افزود: با توجه به اینکه حیات و ممات شرکتهای هواپیمایی به پروازها وابسته است، شرکتها به دنبال برقراری و افزایش پروازها هستند لذا اگر نقش تصمیمگیریهای غیر کارشناسی از صنعت هواپیمایی را کم کرده و اجازه دهیم شرکتهای هواپیمایی براساس الگوهای واقعی اقتصاد فعالیت کنند به نفع مردم و صنعت خواهد بود و باعث ارتقای کیفیت و نوسازی ناوگان خواهد شد در غیر اینصورت باعث تنزل کیفیت میشود.
معاون وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: تجربه آزادسازی در صنعت سیمان اجرا و باعث موفقیت این صنعت شد که باید همین تجربه در صنعت هوایی نیز اعمال شود.