کد خبر: ۱۱۰۷۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۲
مصطفی رحماندوست،

اهل ‌فرهنگ از وضع ممیزی ‌كتاب ناراضی هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مصطفی رحماندوست، نویسنده برجسته ادبیات كودكان در یادداشتی در خبر نوشت: اهل فرهنگ از وضعیت ممیزی كتاب‌های دینی و غیر‌دینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار ناراضی‌اند.

زمان بسیار زیادی برای ممیزی یک كتاب طول می‌كشد و افرادی كه نوعاً وارد نیستند و به كلمات توجه دارند نه به مفاهیم در حال بررسی و ممیزی كتاب‌ها هستند.

هرگونه ممیزی و بررسی كتاب‌ها پیش از چاپ توهین به شعور مخاطب است، انسان صاحب عقل است و مسئول كارخود، كسی كه اهل كتاب است می‌داند چه بخواند و چه نخواند و او بر حسب حس تشخیص خود اگر ببیند متن كتابی برخلاف واقعیت است می‌تواند آن را نخواند، حتی آن را نقد كند و یا از نویسنده و ناشر شكایت كند.

كتاب یك كالای شریف فرهنگی و دارای ارج ویژه‌ای است، یک كتاب كمتر از یک مجله یا روزنامه نیست، روزنامه سطح پایین‌تری از كتاب دارد و مخاطبان آن هم می‌توانند عوام ‌باشند، پس چگونه است كه روزنامه قبل از چاپ بررسی و ممیزی نمی‌شود، اما كتاب كه مخاطب خاص‌تری از روزنامه دارد، ممیزی می‌شود.

اگر كارگروهی هم تشكیل شود باز به همان روال سابق منجر می‌شود، یعنی كتاب‌ها را بر اساس قشر، ظاهر و كلمات موجود در آن و خط قرمزها بررسی می‌كند و مفاهیم كتاب عمدتاً مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، به‌عبارت دیگر چه كسی تضمین می‌كند كه افراد این كارگروه‌ها صلاحیت بیشتری از خوانندگان داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین