کد خبر: ۱۱۱۶۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
انتقاد شدید مسئولان و نمایندگان؛

تنها چند ماه زندان تاوان بحران‌سازی در دستیاری!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از ابطال آزمون دستیاری 88 به دلیل لو رفتن سئوالات امتحان و برگزاری مجدد آن هیچ کس انتظار نداشت که تاوان بحران اجتماعی به‌وجود آمده برای متخلفان تنها چند ماه زندان و انفصال از خدمت دولتی باشد. 

سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی صبح پنجشنبه 29 بهمن ماه 88 با حضور 16 هزار و 648 داوطلب برگزار شد که فردای آن روز از سوی وزیر بهداشت به دلیل لو رفتن سئوالات ابطال شد. به نظر می رسید با شناسایی متخلفان این آزمون مهم که با سلامت مردم و جامعه در ارتباط مستقیم است برخورد جدی صورت گیرد اما به گفته وزیر بهداشت این احکام اصلا در حد و اندازه تخلف بزرگ سئوال فروشی نبوده است.

دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره احکام متخلفان آزمون دستیاری گفت: برای دو نفر از متخلفان حکم دادگاه صادر شده است که ما از این احکام راضی نیستیم چرا که معتقدیم احکام این افراد که در جامعه بحران ایجاد کردند متناسب با جرم صادر شده نیست.

وی در خصوص احکام دو نفر متخلف در دادگاه گفت: به نظر من میزان حکم صادره بسیار کم بوده است و تنها چندین ماه زندان برای آنها درنظر گرفته اند و قبلاً هم اعلام کرده بودم که این میزان کم است و باید برخورد جدی تری صورت می‌گرفت اما دادگاه اعلام کرده که با رافت اسلامی برخورد کرده است.

وحید دستجردی افزود: از میان متخلفان دستیاری سال 88 که پس از اطلاع وزارت بهداشت از خرید و فروش سئوالات با ابطال همراه شد 17 نفر متهم بودند و 25 نفر نیز به عنوان مطلع احضار شدند و در نهایت دادگاه برای دو نفر حکم صادر کرد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: این دو نفر داوطلب نبودند اما در خرید و فروش سئوالات دست داشتند که در دادگاه حکم گرفته‌اند.

وحید دستجردی با اشاره به بخش دیگری که در پرونده متخلفان دستیاری سال 88 به آن پرداخته شده است به مهر گفت: متخلفان علاوه بر جرم خرید و فروش سئوالات آزمون و اخلال در روند یک آزمون کشوری، با شکایت جداگانه وزارت بهداشت به جبران خسارت به بیت المال نیز محکوم شده‌اند که این موضوع به صورت ویژه در حال پیگیری است.

وزیر بهداشت اظهار داشت: ما معتقدیم افرادی که در خرید و فروش سئوالات آزمون دستیاری پزشکی دست داشته‌اند در جامعه بحران ایجاد کرده‌اند و باید با آنها به صورت جدی برخورد شود.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر موثر نبودن این گونه احکام در پیشگیری تخلفات به مهر گفت: دفتر حقوقی وزارت بهداشت باید به صورت کتبی اعتراض خود را اعلام کند تا بتواند این اعتراض را پیگیری کند چرا که در برابر دادگاه اعتراض شفاهی موثر نیست.

وی به پرونده تخلف دستیاری در سال 82 و اعلام نتایج دادگاه در سال 86 اشاره کرد و گفت: در رابطه با برخورد با متخلفان دستیاری سابقه خوبی وجود ندارد و به نظر می‌رسد که نفوذ متخلفان بیشتر است.

شهریاری معتقد است: تخلف در آزمون دستیاری جامعه را با تنش مواجه کرد و انتظار این بود که قاضی با حداکثر قدرت با این موضوع برخورد می‌کرد.

وی اضافه می کند: قطعاً اگر برخوردها سخت نباشد عده ای آدم سودجو به فکر تخلف می‌افتند که به سودجویی خود ادامه دهند. حکم قضایی نباید به گونه ای باشد که عده‌ای با به جیب زدن پول‌های میلیاردی در نهایت تنها با یکسال زندانی مواجه شوند.

دکتر محمدعلی محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در گزارشی در خصوص برخورد با متخلفان پرونده آزمون دستیاری سال 88 گفت: پرونده 17 نفر از متخلفان آزمون دستیاری سال 88 که در حیطه وظایف وزارت بهداشت بود در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها مورد بررسی قرار گرفت و این تعداد از روند پذیرش آزمون نیز حذف شدند.

وی افزود: هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون‌های وزارت بهداشت تاکنون دو بار تشکیل جلسه داده است و موضوع تا اندازه‌ای که به وزارت بهداشت ارتباط داشته کاملاً مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که در هیأت تجدیدنظر هم آرا مورد تایید قرار گیرد این رای قطعی خواهد بود.

محققی یادآور شد: در صورتی که تخلفاتی نیز سنگین‌تر از موارد آزمون باشد و نیاز به رسیدگی در محاکم قضایی باشد در اختیار قوه قضائیه خواهد بود که البته در این مورد نیز تعدادی از افراد به محاکم قضایی سپرده شده‌اند.

وی افزود: در موضوع تخلف آزمون دستیاری هر فردی که شائبه ای در مورد او مطرح بوده است برای توضیح فراخوانده شده و شبهات مورد رسیدگی قرار گرفته است.

پیش از این عباس جعفری دولت آبادی - دادستان تهران نیز اعلام کرده بود: پرونده 3 نفر از متهمان پرونده دستیاری با صدور کیفرخواست به دادگاه عمومی ارسال شده است و پرونده سایر متهمان تخلف آزمون دستیاری 88 همچنان مفتوح است.

در همین زمینه انوشیروان محسنی بندپی - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که احکام خفیف برای متخلفان انگیزه ارتکاب جرم را افزایش می دهد. محسنی بندپی گفت: اگر حکم متخلفان آزمون مهمی همچون دستیاری پزشکی خفیف باشد، انگیزه برای افراد متخلف ایجاد می شود. احکامی که در نهایت انفصال از خدمت یا دو سال محرومیت از شرکت در آزمون در اندازه‌های این تخلف نیست.

وی اضافه کرد: افراد متخلفی که در آزمونها تقلب کرده‌اند، بحران ایجاد کرده و شرایطی را فراهم می کنند که راه تحصیل در برابر علاقمندان به تحصیل که سعی می کنند با رنج و سختی توانمندی علمی خود را در آزمونها ثابت کنند، مختل شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: داوطلبان آزمون دستیاری که بخشی از جامعه پزشکی محسوب می شوند به همراه خانواده‌های خود در سه چهار ماهی که این اتفاقات رخ داد با بحران‌های بسیاری مواجه شدند که همه اینها با میزان احکامی که صادر شده است مغایرت دارد.

وی افزود: در دنیا هم اگر فردی در تقلبی این چنینی دست داشته باشد به عنوان عامل سوء به آن نگریسته می شود. درست است که قوه قضائیه قوه مستقلی است اما در نهایت احکام متخلفان دستیاری باید آنقدر قوی و شدید باشد که انگیزه ارتکاب این نوع اعمال را در میان افراد از میان ببرد. هرچه مجازات سخت‌تر باشد انگیزه افراد هم برای تکرار این تخلف کاهش می‌یابد.

سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی صبح پنجشنبه 29 بهمن ماه 88 با حضور 16 هزار و 648 داوطلب در 34 حوزه امتحانی و 25 رشته تخصصی برگزار شد آزمون فردای آن روز از سوی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دلیل لو رفتن سئوالات ابطال شد و آزمون مجدد 13 اسفند برگزار شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین