کد خبر: ۱۱۱۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۹
مقام معظم رهبری با تاکید بر ضرورت بصیرت در سنجش مسائل؛

هر کاری که به‌ضرر منافع ملی باشد محکوم است

باید با چشمان باز، از حوادث سطحی عبور نکنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقام معظم رهبری تاکید کردند: باید چشمان خود را باز کنیم و از حوادث، سطحی عبور‌نکنیم تا در پرتو تفکر و تدبر و سنجش صحیح مسائل، به بصیرت دست یابیم.
 

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار جمعی از جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان در قم، بصیرت را در دو سطح «جهان بینی توحیدی» و «حوادث و رویدادها»، زمینه اساسی برنامه‌ریزی بلندمدت برای استمرار پیشرفت اقتدار ملی خواندند و با تشریح نکات و ظرائفِ مفهوم بسیار مهم بصیرت تأکید کردند: جوانان بیدار، بصیر و پرشور ایران، با ادامه تلاش مبارک خود در مسیر سربلندی ایران اسلامی، برای اسلام پرعظمت، میهن عزیز، ملت بزرگوار و تاریخ این سرزمین بزرگ، عزت و افتخار می‌آفرینند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که در شبستان امام خمینی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد در تبیین عمیق ضرورت بصیرت ملی، برنامه‌ریزی بلندمدت جبهه دشمنان اسلام و انقلاب را واقعیتی انکارناپذیر خواندند و خاطرنشان کردند: شواهد و قرائن فراوان اثبات می‌کند که حوادثی که گاه در کشور رخ می‌دهد از جمله حوادث سال 78 و فتنه 88، از نتایج برنامه‌ریزی‌های میان مدت و ‌بلندمدت دشمن است. 

ایشان، قضایای سال گذشته را تجدید حیاتی برای برنامه‌های دشمن دانستند و ‌افزودند: البته آنها سعی کردند که در فتنه سال 88 با ملاحظه همه جوانب، اقدام کنند اما به فضل خدا شکست خوردند که البته در سایه حضور و هوشیاری ملت، باید که شکست می‌خوردند. 

مقام معظم رهبری تداوم توطئه‌های استکبار را با وجود شکست‌های متعدد آنان، نشانه مأیوس نشدن زورگویان جهانی خواندند و افزودند: با توجه به این واقعیت، نظام اسلامی و ملت ایران نیز باید هوشیارانه، به دنبال برنامه‌ریزی‌های بلندمدت باشند. 

ایشان، با یادآوری تلاش مراکز و کانون‌های «فکری، سیاسی و فرهنگی» برای برنامه‌ریزی بلندمدت افزودند: آنچه زمینه اساسی این برنامه‌ریزی راهبردی را فراهم می‌کند، افزایش و تعمیق بصیرت عموم مردم به‌ویژه جوانان است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جوانان را میدان‌دار عرصه بصیرت نامیدند و تأکید کردند: بصیرت نورافکنی است که در تاریکی‌ها، راه را نشان می‌دهد و قطب نمایی است که در بیابان‌های پرغبارِ حیرت، مسیر صحیح حرکت به سمت هدف را مشخص می‌سازد. 

مقام معظم رهبری در تبیین اهمیت ذاتی بصیرت، این مسأله را شرط لازم دستیابی به موفقیت کامل خواندند و افزودند: اگر همه شرایط دیگر فراهم شود، اما بصیرت وجود نداشته باشد، رسیدن به اهداف، عملاً ممکن نخواهد بود. 

ایشان بصیرت را در دو سطح «اصولی و مبنایی و بصیرت در قبال حوادث» طبقه‌بندی کردند و افزودند: بصیرت در سطح اصولی آن، در فهم اساسی مفاهیم توحیدی و برخورداری از جهان بینی توحیدی، معنا و مفهوم می یابد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین بیشتر این سطح از بصیرت افزودند: در نگاه توحیدی، جهان، مجموعه‌ای نظام‌مند و قانون‌مدار، و زندگی انسان کاملاً هدف‌دار است. 

مقام معظم رهبری، زندگی در نگاه توحیدی را، تلاش مستمرِ جهت‌دار و هدف‌مند دانستند و افزودند: با این نگاه، هستی و زندگی، زیبا و پرمعناست و هر حرکت و تلاش دارای اجر و پاداش الهی است به همین علت در نگاه توحیدی، یأس و سرخوردگی و افسردگی، معنا ندارد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در مقابل، جهان‌بینی مادی را، منجر به فقدان اهداف اساسی و هدایت‌گر در زندگی انسان خواندند و افزودند: این نوع نگاه به هستی، در لذت و سود شخصی خلاصه می‌شود و یأس و ناامیدی در انتظار کسانی است که به اینگونه اهداف دست پیدا نمی‌کنند. 

ایشان توجه و دقت در تفاوت اساسی معرفت مادی و غیرمادی را شکل دهنده و تحکیم بخش پایه‌های بصیرت دانستند و افزودند: باید این نوع بصیرت را در نگاه و نگرش خود تأمین کنیم تا از نوعی استحکام و موفقیت همیشگی در فکر و عمل برخوردار‌شویم. 

مقام معظم رهبری، بصیرت در قبال حوادث گوناگون را سطح دیگری از مفهوم بصیرت برشمردند و با استناد به خطبه‌های مختلف نهج البلاغه به تبیین ابعاد مختلف این نوع از بصیرت پرداختند. 

ایشان خاطرنشان کردند: بصیرت به تعبیر امیرمؤمنان، یعنی مشاهده درست و دقیق حوادث، تفکر و تدبر در آنها و سنجیدن مسائل و حوادث. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بستن چشم برروی حقایق واضح را از جمله لغزش‌گاه‌های انسان دانستند و افزودند: باید چشمان خود را باز کنیم و از حوادث، سطحی عبور‌ نکنیم تا در پرتو تفکر و تدبر و سنجش صحیح مسائل، به بصیرت دست یابیم. 

ایشان فریب‌خوردن جمعی از یاران امیرمؤمنان در جنگ صفین را از مصادیق بارز بی‌بصیرتی در تاریخ دانستند و خاطرنشان کردند: هنگامی که لشکر معاویه، در کاری عوام‌پسندانه، برای مقابله با امام و حاکم اسلامی، قرآن بر سر نیزه کرد عده‌ای، واقعیات صحنه را ندیدند و چشمان خود را برروی حقایق روشن بستند. 

مقام معظم رهبری با اشاره به بی‌بصیرتی عده‌ای در حوادث پس از انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری، افزودند: عده‌ای بر اثر بی بصیرتی و به اشتباه، ادعای تقلب را مطرح کردند، طبیعی است که مدعیان این ماجرا باید دلیل می‌آوردند و پس از ارائه دلیل از راهی که قانون مشخص کرده، مسأله را شکایت و پیگیری می‌کردند تا پس از بازرسی و بازبینی، حقیقت مشخص شود اما مدعیان تقلب، این راه قانونی و مشخص را طی نکردند. 

ایشان افزودند: با وجودی‌که در آن زمان، مدت قانونی شکایات را تمدید کردیم و تأکید شد که آرای مردم در مقابل چشمان نمایندگان نامزدهای معترض، بازبینی شود اما آنها این شیوه قانونی را قبول نکردند و مشخص شد که از قانون تمرد می‌کنند. 

مقام معظم رهبری تأکید کردند: بصیرت پیدا کردن، دشوار نیست و همه می‌توانند به آن دست یابند به عنوان مثال اگر راه معقول قانونی وجود دارد اما کسی از این راه سرمی‌پیچد و کارهایی می‌کند که به ضرر ملت و کشور و منافع ملی است، طبیعتاً در هر نگاه و «قضاوت عادلانه، غیرجانبدارانه و متعارف»، این فرد محکوم است. 

ایشان، غفلت را از دیگر مسائل منجر به بی‌بصیرتی دانستند و افزودند: گاهی انسان در امور مهم نیز، دچار غفلت می‌شود که این گونه ‌لغزش‌ها گناه نیست، اما اگر تداوم یابد، بی‌بصیرتی و غیرقابل قبول است. 

مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه امروز غبارافکنی در فضای سیاسی کشور، عمده‌ترین کار دشمن است، افزودند: جبهه استکبار با بکارگیری ابزارها و شیوه‌های پیشرفته تبلیغاتی خود تلاش دارد واقعیات کشور را دگرگون و وارونه جلوه دهد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: وظیفه جوانان در این عرصه بسیار سنگین است، زیرا باید در این فضای غبارآلود، حقیقت را تشخیص دهند و محیط پیرامونی خود را نیز از بصیرت برخوردار کنند. 

ایشان با اشاره به روش‌های پیچیده تبلیغاتی جبهه استکبار از جمله ممزوج کردن حق و باطل به‌منظور گمراه کردن افراد و غبارآلود کردن فضا افزودند: برخی هم در داخل دانسته یا ندانسته تبلیغات دشمن را تکرار می‌کنند و بازتاب می‌دهند. 

مقام معظم رهبری در ادامه این سؤال را مطرح کردند که چرا در برخی مواقع و با وجود بصیرت، خطا و اشتباه افراد ادامه پیدا می‌کند؟ 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال، بصیرت را شرط لازم اما غیرکافی دانستند و تأکید کردند: برخی افراد، حقایق را می‌دانند ولی عزم و تصمیم لازم برای بیان حقایق و دفاع از حق را ندارند که چند عامل می‌تواند دلیل نبودِ عزم و اراده در اینگونه افراد باشد. 

ایشان افزودند: عافیت‌طلبی، هوای نفس، شهوات، منافع شخصی و لجاجت از جمله عواملی هستند که مانع از اقدام برخی افراد در دفاع از حق می‌شود. 

مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه چنین افرادی با دفاع نکردن از حق، به جهت‌گیری دشمن کمک می‌کنند، خاطرنشان کردند: برخی از افرادی که اکنون از مسیر انقلاب اسلامی جدا شده و در خدمت ضدانقلاب هستند، در دوره‌ای به‌صورت افراطی، انقلابی بودند اما به عللی گرفتار وضع فعلی شدند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان عللِ تغییر موضع صد‌و‌هشتاد درجه‌ای این افراد، افزودند: غفلت از پروردگار، و غفلت از وظیفه، انسان را اسیر این‌گونه چرخش‌ها و گرفتاری‌های سنگین می‌کند. 

ایشان با تأکید بر اینکه باید میان معاند و غافل تفاوت قائل شد، ‌خاطرنشان کردند: در قضایای فتنه سال گذشته نیز، برخی افراد بدون آنکه متوجه شوند که این فتنه همان براندازی است، وارد آن جنجال شدند. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با دعوت مؤکد از جوانان برای بصیرت، هوشیاری و بیداری افزودند: باید پیچیدگی‌های دشمن را شناخت و مراقب ظواهر فریبنده او بود. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان‌شان دیدار با جوانان را، همیشه شورانگیز و روحیه‌بخش خواندند و خاطرن‌شان کردند: حضور جوان در هر محیطی به دلیل احساسات، اندیشه، و انگیزه‌های جوانانه، آن محیط را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به همین دلیل فضای عمومی کشور که اکثریت آن جوانان هستند فضایی سرشار از عزم، اراده، شور و عقلانیت است. 

ایشان با یادآوری نقش جوانان به‌ویژه جوانان قم در دوران نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی افزودند: در مقاطع مختلف نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی، جوانان قم همواره در صف مقدم بوده و از عهده امتحانات الهی نیز به‌خوبی برآمده‌اند. 

مقام معظم رهبری به نقش‌آفرینی جوانان قمی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در مقابله با طراحی دشمنان اشاره و خاطرنشان کردند: جبهه دشمن با یک طراحی پیچیده که با استفاده از کارشناسان ایرانی آن را تهیه کرده بود، قصد داشت از قم که مرکز انقلاب اسلامی است، آنتی تز و ضد «انقلاب» را به‌وجود آورد و آن را به ضد انقلاب تبدیل کند اما بدلیل هوشیاری و تحلیل درست مردم قم بویژه جوانان و همچنین حماسه مردم تبریز این طراحی شکست خورد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: جبهه دشمن، این طرح را یکبار دیگر پس از رحلت امام (ره) در قم طراحی کرد که این بار نیز، هوشمندی جوانان قمی آن را ناکام گذاشت. 

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، با اشاره به نتایج فاجعه انگیز حرکت 3 قرن اخیر دنیای غرب در جامعه بشری افزودند: آنهایی که روزی با ارائه تفکراتی همچون اومانیزم، لیبرالیزم و دمکراسی، به دنبال آرامش و آسایش بشر بودند با سوءاستفاده از قدرت و ثروت ناشی از دست یابی به علم و فناوری، جنایاتی آفریده و می‌آفرینند که در تاریخ بشر کم سابقه است. 

مقام معظم رهبری، ساماندهی ده‌ها کودتا در کشورهای مختلف و «آدم‌کشی توأم با خونسردی در عراق و افغانستان و دیگر کشورها» را از جمله نتایج دوری دنیای غرب از تفکرات الهی و معنویت خواندند و افزودند: این‌گونه واقعیات و جنایات نشان می‌دهد که سلطه‌گران غربی، دشمن بشریتند. 

مقام معظم رهبری، حرکت ملت ایران را نقطه مقابل حرکت انحرافی 3 قرن اخیر غرب خواندند و خاطرنشان کردند: جوانانی که دانش را با تفکرات الهی دنبال می‌کنند و در برنامه‌ها و اقدامات خود، خیر مادی و معنوی ملت خود و همه بشر را پیگیری می‌نمایند به فضل الهی، حرکت مبارک خود را تا دستیابی به همه اهداف اسلام و انقلاب ادامه خواهند داد. 

ایشان تکمیل دستاوردهای گرانقدر 30 سال اخیر را وظیفه تاریخی جوانان ایران برشمردند و افزودند: حال و آینده کشور متعلق به جوانان عزیز است و آنان خود را برای اداره سطوح مختلف کشور آماده کنند. 

در ابتدای این دیدار آقایان و خانم‌ها:
- دکتر حمیدرضا خادمی – دانشجوی دکترای فلسفه و حکمت، رتبه اول کارشناسی ارشد
- محسن ذاکری – نماینده جامعه اسلامی دانشجویان
- زهرا ژرفی یگانه – دانشجوی دکترا، حافظ کل قرآن، دانشجوی نمونه کشوری
- محمدعلی فتاح حائری – دانش آموز، مخترع و از استعدادهای درخشان
- سیدحمیدرضا برقعی – نویسنده و شاعر
- سارهِ «ابراهیم کوچک» - دانشجوی برتر، فرزند شهید جاویدالاثر، فعال فرهنگی و سیاسی
- محمدمحسن ربانی – دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی پرش با نیزه
- و حمیدرضا محمدی – نماینده بسیج دانشجویی
دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف دانشگاهی – علمی – فرهنگی – اجتماعی و سیاسی بیان کردند.
محورهای اصلی دیدگاه‌های بیان شده به این شرح است:
- برنامه‌ریزی منسجم برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه با تشکیل کارگروه‌های مشترک
- هوشیاری دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم در مقابل توطئه‌های پیچیده غرب
- ضرورت بازنگری در ساختار برخی مؤسسه های آموزشی – پژوهشی برای فعالیت مؤثر در حوزه تولید علم
- کار زیربنایی برای ترویج صحیح معارف اسلامی در ذهن نوجوانان و جوانان با هدف عینی کردن کاربردهای همه‌جانبه دین در زندگی فردی و اجتماعی
- ضرورت فرهنگ شدن کار گروهی و تشکیلاتی و نخبه‌پروری سیاسی در دانشگاه‌ها
- تعمیق وحدت مسئولان و مردم به عنوان رمز پیشرفت و اقتدار مستمر انقلاب و ایران
- هوشیاری کامل در قبال هرگونه فتنه و فتنه آفرینی
- پیگیری قاطعانه و مدبرانه حقوق ملت در بحث انرژی هسته‌ای
- ضعف نظریه پردازی در حوزه تفکر اسلامی و انتقاد از غلبه گرایش های نظری غربی در برخی مراکز آموزش عالی
- اهتمام صاحبنظران علوم انسانی به ایجاد تغییر و تحول در این علوم
- آمادگی نسل سوم برای پایداری و فداکاری در راه دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب
- برنامه‌ریزی دقیق برای تحقق سند راهبردی چشم انداز 20 ساله
- لزوم پاسخ‌گویی صحیح و همراه با سعه صدر به سؤالات و شبهات جوانان
- تأمین زیر ساخت‌های مناسب هنر در قم و افزایش حمایت از هنرمندان استان
- تلاش برای ترویج ادب و زبان فارسی در کشورهای دیگر
- تشکیل اتاق‌های فکری فرهنگی برای تعمیق اعتقادات و افزایش بصیرت دانشجویان
- توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات در میان دانشگاه‌های سراسر کشور
- توجه بیش از پیش به ورزش همگانی همزمان با توجه به ورزش قهرمانی
- توجه به شعار اساسی دهه چهارم انقلاب یعنی «پیشرفت و عدالت» در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات
- توجه همه مسئولان و مدیران در همه سطوح به «ضرورت خدمت به مردم»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین