کد خبر: ۱۱۱۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹
با 141 رای موافق

نمایندگان به تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان رای مثبت دادند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس به تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور رای مثبت دادند که بر این اساس از این شورا تحقیق و تفحص به عمل خواهد آمد. 

در جلسه علنی امروز تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان از شورای عالی ایرانیان در دستور کار مجلس قرار گرفت که نمایندگان پس از استماع اظهارت طراح، به آن رای مثبت دادند. 

الیاس نادران نماینده تهران به ‌عنوان یکی از طراحان این تحقیق و تفحص، مسائل حاشیه‌ساز همایش اخیر ایرانیان خارج از کشور در رسانه‌ها و گزارشات مختلف از سوی برخی نهادهای نظارتی را نگران‌کننده خواند و گفت: براین اساس نمایندگان تقاضای تحقیق و تفحصی را در کمیسیون امنیت‌ملی و هیات رئیسه مجلس مطرح کردند. براین اساس در خصوص محورهای مشخصی کار انجام می‌گیرد و باعث تبیین نظرات می‌شود. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع اول قابل توجه در این تحقیق و تفحص را جایگاه حقوقی شورای عالی ایرانیان و دبیرخانه‌ای را که از وزارت خارجه به نهاد ریاست‌جمهوری جابجا شده است دانست و گفت: ساختار شورای عالی ایرانیان باید مورد بررسی قرار گیرد. 

چرا که برخی اقدامات این شورا موازی کاری است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری این موازی کاری‌ها نباید در حوزه سیاست خارجی صورت گیرد. 

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به ارقام متفاوتی که در زمینه بودجه شورای عالی ایرانیان شنیده می‌شود، از لزوم بررسی اسناد این هزینه‌ها خبر داد و گفت: صحت این اسناد باید به تایید برسد و مشخص شود که آیا این هزینه‌ها در چارچوب مصوبات قانونی شکل گرفته است یا نه؟ 

نادران ادامه داد: مسأله دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که نمایندگی‌های خارج از کشور این شورا، تحت عنوان ”خانه ایرانیان“ بر چه اساسی تشکیل شده است؟ چرا که هزینه‌های فوق العاده‌ای از سوی این مراکز به آنها پرداخت می‌شود. 

به گفته وی، امور فرهنگی، تجاری و مراودات سیاسی، مسوولیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که چرا انجام این امور توسط شورای عالی ایرانیان صورت گرفته چرا که جای اشکال دارد. 

این نماینده مجلس از لزوم توجه به برخی مراودات و رفت و آمدهای افراد مشکوک در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور خبر داد و گفت: ما تنها از جزئی از مراودات مطلع هستیم. البته اخیرا مطابق گزارش شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، مطلع شده‌ایم که در 19 فرودگاه کشور، سالن تشریفاتی برای ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته شده است.
 
این درحالی است که ایرانیان داخل کشور با میلیون‌ها سفر در طول روز، از امکانات معمولی برخوردار هستند و جای سوال دارد که اختصاص چنین سالن‌های تشریفاتی با چه اهداف صورت گرفته و آیا در چارچوب قانون انجام شده است یا خیر؟ 

در پایان نمایندگان مجلس با 141 رای موافق، 14 رای مخالف و 9 رای ممتنع به تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان رای مثبت دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین