کد خبر: ۱۱۱۹۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۰۱:۵۵
لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی:

طرح نظارت بر نمایندگان، به هیچ‌وجه نباید اخلالی در آزادی آنان به‌وجود آورد

منافع ملی، می‌تواند پایه‌ وحدت‌بخش جامعه باشد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح نظارت بر نمایندگان، به هیچ‌وجه نباید اخلالی در آزادی نمایندگان به‌وجود بیاورد. 

علی لاریجانی در گفت‌و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: سفر رهبر معظم انقلاب به قم بسیار ارزشمند بود و برکات فراوانی برای قم و علاوه بر آن کشور داشت. 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر نظرش راجع به طرح نظارت بر نمایندگان مجلس که چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری عنوان شد، گفت: آن چیزی که رهبری معظم انقلاب در مورد نظارت بر نمایندگان فرمودند، یک حرف متینی است که هر بخشی حتی خود مجلس هم که نظارت بر سایر قوا دارد، یک نظارت بر خودی داشته باشد، که این نوعی اصلاح خود است. 

وی افزود: پس اصل هدف این کار، نمی‌خواهد وظایف نمایندگی را مخدوش کند، چون نمایندگان در مواردی مانند اظهارنظر آزاد هستند. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: اصلا نمایندگان وظیفه دارند که نسبت به سرنوشت کشور و کلیه مسائل داخلی و خارجی، اظهار نظر کرده و در مواردی مانند، تحقیق و تفحص، سؤال کردن، استیضاح و... آزاد هستند و این نظارت، به هیچ‌وجه نباید اخلالی در این آزادی نمایندگان به‌وجود بیاورد. 

وی گفت: طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، برای این است که این پویایی حفظ شود، یعنی پی‌گیری کارها از نظر نظارت به‌درستی صورت بگیرد، چرا که ممکن است فردی هم در مجلس باشد و نتواند، این کارهای نظارتی مانند تحقیق و تفحص و... را انجام دهد و به نوعی اشکال در کارش باشد؛ خوب این نظارت به این معناست که این موانع برداشته شود. 

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری، مبنی‌بر ارزیابی خود از نگرانی عده‌ای که معتقدند این طرح ممکن است، حقوق نمایندگان مردم را از بین ببرد، گفت: شاید برداشت از این موضوع بد شده باشد؛ نظارتی که مقام معظم رهبری فرمودند، این بود که مجلس چگونه اعتلا پیدا کرده و جایگاه خود را حفظ کند، که اگر این موضوع درست تبیین شود، همین مهم محقق خواهد شد. 

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر تحلیلش راجع به اظهارنظرهای متفاوتی که پیرامون ریاست جدید فراکسیون اصول‌گرایان صورت می‌گیرد، گفت: ارزیابی لزومی ندارد؛ این امر نشان می‌دهد که نظرات مختلفی وجود دارد، چرا که سلیقه‌ها مختلف است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال در سطح اصول‌گرایان نیز سلایق مختلف است، یعنی بعضی به‌گونه‌ای نظر می‌دهند و برخی به‌گونه‌ای دیگر که البته این موضوع در کل جامعه نیز دیده می‌شود؛ باید بپذیریم که در مسیر پیشرفت کشور و حفظ منافع ملی و ارزش‌های انقلاب و این که چگونه خواست‌های دینی کشور محقق شود، روش‌های مختلفی را افراد مطرح کنند. 

وی تأکید کرد: آن‌چه که مهم است این است که اولا هدف مشخصی داشته باشیم و اصل وحدت را مهم بدانیم. 

لاریجانی، اضافه کرد: اهمیت دادن به اصل وحدت، به نوبه خود، کاری بسیار بزرگ است؛ یعنی در شرایط فعلی بدانیم که مسأله وحدت یک مسأله رکنی برای جامعه است
 و به‌طور طبیعی، اگر نظرات مختلف است، آن وقت باید برایش دو موضوع را در نظر گرفت، یکی این که مبنای وحدت چه باشد و نکته دوم مکانیزم وحدت چگونه باشد. 

وی تصریح کرد: مبنای وحدت به نظر من، بر اساس قانون اساسی و تاریخ انقلاب اسلامی، مقوله اسلام به عنوان مبنای اصلی تفکر حاکم بر کشور است، مقوله راهنمایی‌ها و افکار حضرت امام(ره)، مقوله تئوری و اصل ولایت فقیه و همچنین مقوله منافع ملی، می‌تواند پایه‌ها و اصول وحدت‌بخش جامعه باشد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کرد: بر این اساس اگر شخصی، دل‌مشغولی برای آینده کشور داشته باشد، در این امور نقش دیگری را دنبال نمی‌کند. 

وی در مورد مکانیزم‌های رسیدن به وحدت نیز گفت: این که چگونه به وحدت در جامعه برسیم، راه‌حلش همان بحثی است که ما در مجمع تشخیص مصلحت روی آن بحث کردیم و مقام معظم رهبری نیز آن را تأیید فرمودند. 

لاریجانی، خاطرنشان ساخت: ما حتی در مورد اقوام هم باید تئوری وحدت در کثرت را دنبال کرده و تنوع فکری را در ذیل چتر فراگیر مطلوب بدانیم. 

وی تأکید کرد: اگر کسی این هدف‌گیری و پایه‌ها را قبول داشت، باید محترم شمرده شود؛ لازمه این کار هم، نوعی بردباری در مسائل سیاسی و تحمل‌پذیری است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: کسانی که چهارچوب انقلاب، راهنمایی‌های امام راحل و تدابیر رهبری، مبنای عمل‌شان قرار دارد، باید بقیه افراد آن‌ها را تحمل کرده و به سلایق آن‌ها در مسیر یافتن راه‌حل‌ها، مورد احترام واقع شود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقبال از مقام معظم رهبری در بدو ورود ایشان به شهر قم، اظهار داشت: استقبال از معظم‌له، جوششی بود که در قم به‌وجود آمد و یک جهش انقلابی را در این شهر و حتی کشور ایجاد کرد. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، گفت: مردم قم با استقبال از رهبری معظم انقلاب، عظمتی را خلق کردند، که در تاریخ مردم قم، ماندگار و پایه‌ای جدید و مستحکم، برای انقلاب ایجاد کرد. 

وی افزود: این پایه جدید و البته مستحکم، تأثیری فراوانی در عرصه بین‌المللی خواهد داشت که در تصمیم گیری‌های سران کشورهای دنیا و تحلیل های آنان روی جمهوری اسلامی، قطعا خود را نشان خواهد داد؛ به‌خصوص در شرایط فعلی که در عرصه بین‌المللی تصمیمات چالشی نسبت به کشورمان گرفته می‌شود. 

لاریجانی، افزود: لایه دیگر فرمایشات رهبری، توجه به منظومه‌ای از فرمایشات ایشان است که به نوعی یک کلاس درس برای فضلای قم و یا دانشجویان به حساب می‌آمد. 

وی در ادامه سخنان خود به دستاوردهای عمرانی شهر قم، در سفر مقام معظم رهبری و همچنین حضور هیأت دولت در همین راستا به قم اشاره کرد و گفت: برکات این سفر، برای قم که دارالعلم جهان اسلام محسوب می شود، برخی گره های کور در بخش شهری را باز کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین