کد خبر: ۱۱۲۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶

طارق عزیز در اعتراض به حکم اعدامش اعتصاب غذا کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وکیل طارق عزیز از اعتصاب غذای موکلش در اعتراض به صدور حکم اعدام خبر داد. 

ودی عزت، وکیل طارق عزیز، معاون نخست وزیر صدام، اظهار داشت، اطلاعاتی از بغداد دریافت کرده که نشان می‌دهد طارق عزیز،‌ سعدون شاکر و عبد حمود از مسئولان حکومت صدام، در اعتراض به حکم اعدامی که علیه آنها صادر شده دست به اعتصاب غذا زده‌اند. 

وی همچنین تاکید کرد، در تماسی که با خانواده سعدون شاکر داشته دریافته که مقامات عراقی مانع از ملاقات وی با خانواده‌اش شده‌اند. 

دادگاه جنایی عراق سه شنبه گذشته حکم اعدام علیه این افراد صادر کرده بود. 

براساس گزارش سایت اینترنتی ‌ الجزیره،‌ طارق عزیز که مشاور و وزیر امور خارجه صدام نیز بوده است، سال گذشته به اتهام کشتار ده‌ها تاجر عراقی در سال 1999 به 15 سال زندان و به اتهام دست داشتن در کوچاندن کردها از شمال عراق در دوره حکومت صدام به هفت سال زندان محکوم شده بود. 

وی سال 2003 پس از آنکه توسط نیروهای آمریکایی تحت پیگرد بود خود را به آنها تسلیم نمود. 

وزارت امور خارجه روسیه نیز در پی برخی از اعتراض‌های بین‌المللی به صدور حکم اعدام طارق عزیز، از مقامات عراقی خواست تا به دلیل برخی مسائل انسانی از اجرای حکم اعدام طارق عزیز خودداری کنند. 

روزنامه آمریکایی لس آنجلس‌تایمز نیز سکوت واشنگتن در برابر حکم اعدام طارق عزیز را در حالی که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشر از دولت عراق می‌خواهند اجرای این حکم را لغو کند، محکوم نمود. 

لس‌آنجلس تایمز با اشاره به انتقادهای اتحادیه اروپا، واتیکان، سازمان ملل، روسیه‌، یونان‌ و سازمان عفو بین‌الملل از این حکم و درخواست از عراق برای تجدید‌نظر در حکم اعدام طارق عزیز به دلیل شرایط نامساعد جسمی‌اش از سکوت واشنگتن در برابر این حکم انتقاد کرد. 

برخی کارشناسان معتقد هستند موضع‌گیری دولت آمریکا در قبال این مسأله به دلایل مختلف از جمله تمایل دولت اوباما برای کاهش نقش در عراق صورت می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین