کد خبر: ۱۱۲۰۹۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷

خوش‌چهره: همه به نگرانی از هدفمندی یارانه‌ها اذعان دارند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: باید در این مسیر یک نوع شفافیت اطلاعاتی به همراه صداقت رسانه‌ای و عقلانیت و تدبر نسبت به مدیریت این بحث وجود داشته باشد. 

محمد خوش‌چهره با مورد توجه قرار دادن بحث هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار کرد: اگر بحث هدفمند کردن یارانه‌ها به قانون تبدیل نشده بود، می‌توانستیم به این ایده و طرح آن اشکالات محتوایی، شکلی و فرایندی بگیریم، ولی در حال حاضر که این طرح به قانون تبدیل شده و تمام تلاش‌ها در جهت اجرایی شدن آن صورت می‌گیرد، باید موانع و چالش‌های آن را در اجرا بررسی کرد.

وی با بیان این‌که «در اجرا که مقابله با واقعیت‌هاست، باید از حداکثر اشراف اطلاعاتی و توانمندی اجرایی برخوردار باشیم» گفت: من در مورد نحوه‌ اجرا هنوز خوشبین نیستم؛ چراکه عوامل زیادی در این زمینه اثر می‌گذارد.

این نماینده سابق مجلس یکی از این عوامل را انتظاراتی که در یک طرح در سطح جامعه مبتنی‌بر مشارکت و باور و اعتماد عمومی و یا برعکس هم‌اعتمادی، بی‌اعتمادی و نگرانی صورت می‌گیرد دانست و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون وجود این نگرانی مشخص است و همه به آن اذعان دارند، چنانچه رسانه‌ها به شدت بر آن تاکید می‌کنند و مسئولان به آن می‌پردازند و حتی ائمه جمعه درباره‌ آن اظهارنظر کرده‌اند. مثلا در یکی از خطبه‌های نماز جمعه خطیب از این طرح به عنوان یک شبه ریاضت نام برد که این اظهار نظر شجاعانه و در عین حال قابل تامل است.

وی همچنین افزود: مطالعات نشان داده است که دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و رسانه‌ها و غیره همه به تورمی بودن این بحث اعتقاد دارند؛ بنابراین در اصل تورمی بودن آن شکی نیست و اختلاف در میزان تورمی بودن آن است. میزان تورم به نظر من به نوع رفتار عاملین اقتصادی، اجتماعی و غیره بر می‌گردد که اگر با نگرانی و بی‌اعتمادی همراه باشد، تشدید کننده میزان آن خواهد بود، ولی اگر با بازسازی اعتماد و در عین حال مدیریت افکار عمومی و اعتمادسازی همراه باشد، تخفیف دهنده‌ آن خواهد بود؛ بنابراین انتظارات روانی در مرحله‌ اجرا، ضعف و یا هنر دولت تلقی می‌شود.

وی همچنین نقش رسانه‌ها را در این راستا مورد توجه قرار داد و گفت: رسانه‌ها با کار عالمانه می‌توانند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند و در واقع یک نوع شفافیت اطلاعاتی به اضافه‌ صداقت رسانه‌ای همراه با عقلانیت و تدبر می‌تواند این پدیده را مدیریت کند و نگرانی‌ها را کاهش دهد.

خوش‌چهره همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلیل بازنشستگی‌اش از دانشگاه گفت: خیلی‌ها در این مورد از من سوال کرده‌اند، که تو بازنشسته شدی یا این‌که تو را بازنشسته کرده‌اند؟ ولی من در پاسخ گفتم جواب من گزینه‌ سوم است؛ اگرچه من خودم این کار را انجام دادم، ولی این حرکت من یک نوع واکنش شخصی نسبت به برخی جریانات بود، اما دیدم مورد استقبال یک جناح قرار گرفت، البته من معلمی را رها نکردم و کلاس‌هایم هنوز سرجای خودش است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین