کد خبر: ۱۱۲۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۸

تقی کروبی: از اواخر شهریور ماه به اختیار خود حتی برای لحظه‌ای به مجمع نرفتم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکترمحمدتقی کروبی با انتشار جوابیه‌ای، از دروغ پردازی و شایعه‌پراکنی برخی جراید و سایت‌ها پرده برداشت.
 
این جوابیه در پی انتشار اخباری با عنوان “اخراج فرزند مهدی کروبی از مجمع تشخیص مصلحت” منتشر شده است: 

الحمد لله المعروف من غیر رویه 

حدیث مشهوری است که انسان را از سه چیز برحذر می‌دارد و اتفاقا در قبال انسان‌‌های رذل و پست همواره دستور این حدیث را لحاظ کرده‌ام، اما چه کنم که مصادیق بارز این حدیث که در ویرانی شرع، قانون و ارزش‌های اخلاقی ید طولائی دارند، هرازگاهی با نشر دروغ و تهمتی ناروا مرا مورد محبت خود قرار می‌دهند.
 
به قول خواجه شیرازی:
شرابی تلخ می‌خواهم که مردافگن بود زورش
که تایکدم بیاسایم زدنیا و شرو شورش 

در آموزهای اسلامی و انسانی دروغ سرچشمه همه پلیدی‌ها و کثیفی‌ها تلقی گردیده است و در روایتی از قول امام حسن عسگری‌(ع) نقل شده است که “جمیع اعمال خبیثه ‏در خانه‏اى است و کلید آن خانه، دروغ است.” من با اعتقاد به این آموزه اگر مرتکب هر فعل و یاترک فعلی شوم، حداقل به دروغ و تهمت دست نمی‌یازم. از بد روزگار این روزها دورغ و تهمت نقل محفل برخی از طالبان قدرت شده و نردبان ترقی و دست یازیدن بر اموال بیت‌المال. خبر کذبی در رسانه‌ها مبنی‌بر اخراج اینجانب از مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر و در جریده دریده وطن‌امروز با شرح و بسط و ایراد تهمتی دروغین از جمله افشای اخبار مجمع چاپ گردید. اگرچه با اخراج از هر سمت و شغلی در شرائط فعلی کشور مشکل ندارم، لیکن برای تنویر افکار عمومی و آنان که باید بهتر بدانند لازم می‌دانم نکاتی را به اجمال بیان کنم. 

اینجانب بنا به دعوت دوست گرامی‌ام آقای دکتر محسن رضایی، دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام از بهمن ۱۳۸۷، کمیته‌ی حقوق بین‌الملل را در کمیسون حقوقی قضایی مجمع با بهره‌گیری از برجسته‌ترین اساتید دانشگاهی کشور تشکیل دادم. از آنجا که عضو هیأت علمی دانشگاه هستم همانند سایر اساتید دانشگاهی بر مبنای فعالیت علمی‌ام قرارداد کاری یک‌ساله منعقد کردم. در راستای ایجاد گرایش‌های تخصصی در کمیته حقوق بین‌الملل مفتخرم در شرائطی که واژه “حقوق بشر” از منظر برخی از اصحاب قدرت غیرقابل تحمل است، گروه حقوق بشر این کمیته را با مشارکت 7 عضو برجسته دانشگاهی کشور راه‌اندازی کنم. با پایان‌پذیری دوره یک‌ساله و نیز با عنایت به شرائط خاص کشور و مسائل پیرامون پدر مجاهد و بزرگوارم، ضمن سپاس از دبیر محترم مجمع، به‌طور رسمی عدم تمایل بر همکاری‌ام را به ایشان، قایم مقام محترم مجمع و معاونت محترم اطلاع‌رسانی اعلام کردم. علی‌رغم اصرار من بر پایان همکاری علمی با مجمع به عنوان دبیر علمی کمیته، در تیرماه امسال حکم قرارداد یک‌ساله‌ای برای اینجانب ارسال شد که ضمن تشکر از حسن‌نظر دوستان آن را امضا نکردم و خواستار تغییر آن به نام دبیر پیشنهادی کمیته آقای دکتر محبی از اساتید دانشگاه علامه طباطبائی گردیدم. به دوستان کمیسیون هم اعلام کردم که حداکثر تا پایان شهریورماه مدیریت جلسات را انجام و بعد از آن بنا به ملاحظاتی در دبیرخانه مجمع حضور نخواهم یافت. مناسب است به نامه‌ام به دبیر محترم مجمع در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ که ضمیمه گزارشی پیرامون بیانیه تهران که برای ممانعت از قطعنامه احتمالی شورای امنیت امضا شده بود و در آن انتقال ۱۲۰۰ کیلو گرم اورانیوم کمتر غنی شده (با غلظت ۳٫۵ درصد) ایران به خاک ترکیه در قبال دریافت ۱۲۰ کیلو گرم سوخت راکتور تحقیقاتی تهران(با غلظت ۲۰ درصد) پیش بینی گردیده بود، اشاره‌ای کوتاه داشته باشم. در پایان آن نامه چنین نگاشتم: 

… از محبت و اعتماد جنابعالی به اینجانب در راه‌اندازی کمیته حقوق بین‌الملل و ایجاد گرایش‌های تخصصی این حوزه در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر می‌نمایم. در عین حال به اطلاع می‌رسانم که با عنایت به پایان گرفتن مسئولیت اینجانب و به‌دنبال مشورت با برخی از اعضای محترم این کمیته و کمیسون حقوقی قضایی، آقای دکتر محبی رئیس سابق دفتر خدمات حقوقی ایران در لاهه و مسئول اتاق داوری بین‌المللی فعلی را به‌عنوان دبیر پیشنهادی کمیته حقوق بین‌الملل به‌حضورتان معرفی تا در صورت صلاحدید مسئولیت این کمیته را به مشارالیه و یا هر شخص مناسب دیگری واگذار نمائید. 

بر خلاف تبلیغات کذب رسانه‌های وابسته به دولت باید با صراحت بگویم که عدم تداوم همکاری اینجانب بنا به ملاحظاتی از سوی خودم بوده نه مجمع و اساسا رابطه استخدامی میان اینجانب و مجمع از 6 ماه پیش تاکنون وجود نداشته که بخواهد مصداق اخراج پیدا کند. از اواخر شهریور ماه به اختیار خود حتی برای لحظه‌ای به مجمع نرفتم. 

علاوه‌بر آن، اعضای هیأت علمی تنها در جلسات تخصصی حضور می یابند و نظرات و تحقیقات خود را در قبال پرسش‌های مطرح شده ارائه می‌کنند و اصولا به سند و یا مدرکی دسترسی ندارند که بخواهند آن را منتشر و یا افشا کنند. بر عکس تصور باطل آن جریده، رابطه کاری کمیته بدین نحو است که اساتید نظرات علمی و کارشناسی خود را در قبال مسائل مبتلابه کشور در حقوق بین‌الملل مطابق منافع ملی ارائه می‌کنند و بر اساس آن نظرات، گزارش‌هایی تهیه و بنام کمیته حقوق بین‌الملل و یا گروه حقوق بشر در قالب بولتن خبری چاپ می‌گردد. البته برخی از گزارش‌ها که حاکی از عدم درک صحیح کارگزارن اجرایی کشور از حقوق بین‌الملل و عدم توجه دولت به منافع ملی بوده به‌دلیل ملاحضات سیاسی تاکنون چاپ نگردیده است که امیدوارم برای آگاهی مسئولان در آینده نزدیک چاپ گردد. 

جهت اطلاع آن‌دسته از طالبان قدرت و ثروت که برای کسب و حفظ آن هر فعل غیر شرعی، قانونی واخلاقی را مجاز می‌دانند عرض می‌کنم که اینجانب تنها یک رابطه استخدامی (عضو هیأت علمی) دارم که آنان می‌توانند با حکم اخراج آن را به پایان رسانند. از دو ترم گذشته تاکنون تدریس ندارم و تنها در راهنمایی و مشاوره پایان نامه‌ها و انجام کارهای پژوهشی مشارکت دارم. اگر عقاید سیاسی‌ام برای برخی غیرقابل تحمل است، همچون محروم کردن از داشتن گذرنامه و حق خروج از کشور در ۱۰ ماه گذشته، ممانعت از درمان آسیب‌های دوران دفاع مقدس و محروم کردن از شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی این‌بار نیز دستور اخراجم از دانشگاه را صادر نمایند و مطمئن باشند ملالی در این مسیر نیست. 

مولایم امام علی (ع) می‌فرماید “العالم من عرف قدره و کفی بالسر مهلا الا بعرف قدره” دانا کسی است که قدر خود را بداند و نادانی انسان همین بس که قدر خود نداند. دستگاه خلقت اراده، آزاداندیشی و حق اندیشیدن و نظایر آن را در وجود انسان، این مخلوق خدا قرار داده است و من کرامت خود را به لحاظ انسانیت مستلزم اعمال حقوق فطری، طبیعی و اجتماعی ام نظیر حق آزادی، حق انتخاب و …می‌دانم. 

آندم که با تو باشم یکسال هست روزی
واندم که بی‌تو باشم یک لحظه هست سالی
محمد تقی کروبی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
0
0
من از اول هم شک کرده بودم که قضيه اخراج کردن از طرف محسن رضايي بودار باشه!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین