کد خبر: ۱۱۲۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۱

رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی هفت وزیر خود را برکنار کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی بر اساس آنچه تلاش برای تامین نیازهای فقرای جامعه خواند 7 نفر از وزیران خود را شامل یک مقام عالی‌رتبه در حزب کنگره ملی آفریقا برکنار کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی به خبرنگاران گفت: رسالت دولت‌مان که بهبود کیفیت زندگی مردم آفریقای جنوبی و به‌ویژه فقرا است ما را هدایت کرده و ما با تمام مردم این کار را انجام می‌دهیم. 

وی گفت، در طول 17 ماهی که وی رئیس‌جمهور بوده، توانسته عملکرد دولت را برای اطمینان از آنچه باید انجام ‌شود و آنچه باید تغییر کرده یا تقویت شود مطالعه کند. 

سیفیوه نیاندا، وزیر جنجالی ارتباطات و مقام عالی‌رتبه حزب حاکم کنگره ملی آفریقا که سابقا ریاست نیروهای دفاع ملی آفریقای‌جنوبی را نیز بر عهده داشت یکی از وزرای برکنار شده بود که روی پادایاچیه معاونش جانشین وی شد. 

نولو تاندو ماینده - سیبیا، وزیر زنان، کودکان و افراد معلول نیز که به سبب عدم موفقیت در اداره این وزارتخانه جدید التاسیس مورد انتقاد قرار گرفته، وزیر خلع شده دیگر بود. 

این در حالی است که وزرای کلیدی دیگری مانند وزیر دارایی، امور خارجه و کشور، بدون تغییر باقی ماندند. 

زوما در توضیحات خود در مورد ترمیم کابینه اظهار کرد، دسترسی به خدمات اساسی مانند آب و نیرو هنوز مانند دوران پایانی حکومت سفیدپوستان در سال 1994 از اهمیت زیادی برخوردار است. 

وی افزود: با توجه به این واقعیت که ما هنوز با چالش‌های جدی مانند بیکاری، فقر و بی عدالتی روبرو هستیم، دولت باید با سرعت بیشتر برای تغییر اوضاع زندگی فقرا کار کند. 

جاکوب زوما در ادامه گفت: مردم ما نیاز دارند شاهد یک پیشرفت عینی در انتقال آب، برق، مراقبت‌های بهداشتی، تحصیل، امنیت اجتماعی، خدمات شهری، امنیت و بسیاری از نیازهای دیگر باشند. 

رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما منابعی مانند کارمندان ارشد ماهر و با تجربه در اختیار داریم که باید تضمین کنند این خدمات تحت رهبری وزرا و معاونان آنها به دست مردم ما برسد. 

حزب مخالف "متحدان دموکراتیک" از این تغییرات استقبال کردند. 

آتول ترولیپ، رهبر پارلمانی این حزب در بیانیه‌ای اظهار کرد: این تغییرات یک نشانه مثبت از تمرکز تازه بر پاسخگویی است. 

در این بیانیه آمده است: این وزرای برکنار شده خوب عمل نکردند و زوما در مورد برکناری آنها از جایگاهشان تصمیم درست اتخاذ کرد. 

از میان کسانی که ارتقای مقام پیدا کردند به فیکیله امبالولا از معاونت رییس پلیس به سمت وزیر ورزش منصوب شد. 

همچنین مالوسی گیگابا از سمت معاونت وزیر کشور به سمت وزیر امور عمومی ارتقا یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین