کد خبر: ۱۱۲۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳

جوان‌ترین زندانی گوانتانامو به 40 سال زندان محکوم شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عمر خضر، هنگامی‌که تنها ۱۵ سال داشته در جریان درگیری با پرتاب نارنجک دستی «کریستوفر اسپیر»، سرباز آمریکایی را کشته شده است؛ اما خود او در همین عملیات در اثر شلیک سربازان آمریکایی زخمی و سپس اسیر شد.

یک دادگاه نظامی آمریکا «عمر خضر» را به اتهام قتل و توطئه برای اقدامات تروریستی به ۴۰ سال زندان محکوم کرد. 

به گزارش رویترز،‌ حکم نهایی عمر خضر، شهروند کانادایی ۲۴ ساله که هفته پیش در دادگاه به اتهام‌های خود اقرار کرده بود،‌ به‌دنبال توافقی که دادستان‌ها با وکلای عمر خضر کردند، به 8 سال کاهش یافت. 

وی گفت که در سال ۲۰۰۲ و هنگامی‌که تنها ۱۵ سال داشته در جریان درگیری با پرتاب نارنجک دستی «کریستوفر اسپیر»، سرباز آمریکایی را کشته شده است؛ اما خود او در همین عملیات در اثر شلیک سربازان آمریکایی زخمی و سپس اسیر شد. 

عمر خضر، پنجمین زندانی گوانتانامو است که توسط دادگاه نظامی محکوم می‌شود. وی همچنین به پنج فقره جنایت جنگی از جمله هم‌دستی با تروریست‌های القاعده، نقض قوانین جنگی و قتل یک سرباز آمریکایی اعتراف کرد. وی همچنین پذیرفت که دوره‌های ویژه بمب‌گذاری و عملیات رزمی دیده و مترجم القاعده و گروه‌های دیگر بوده است. 

به‌دنبال توافق با دادستان‌ها، خضر ‌پس از یک‌سال حبس در گوانتانامو به کشورش کانادا فرستاده می‌شود. 

طبق این گزارش،‌ از جنگ جهانی دوم تاکنون، آمریکا نخستین کشوری است که فردی را به اتهام جرمی که در هنگام نوجوانی مرتکب شده در دادگاه نظامی محاکمه می‌کند.
عمر خضر که در تورنتو به دنیا آمده همراه با پدرش، «احمد خضر»، در پاکستان و افغانستان زندگی کرده است. 

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که عمر در سطوح بالای القاعده فعالیت کرده و با «اسامه بن لادن»، رهبر سازمان تروریستی القاعده مرتبط است. 

احمد خضر نیز در سال ۲۰۰۳ در هنگام درگیری با نیروهای پاکستانی کشته شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین