کد خبر: ۱۱۲۷۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۲

سالیانه 120 هزار اسلحه غیرمجاز به كشور وارد می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تهیه طرح جامع مدیریت برای 70 منطقه حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست و تعیین زون‌های تفرجی در آن‌ها، گفت: در عین حال برای نخستین بار در كشور قوشبازی یا تربیت پرندگان شكاری جهت برگزاری مسابقات و سرگرمی شكار آزاد شده است.

دكتر محمد باقر صدوق در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه تخصصی تجهیزات تیراندازی، سواركاری، شكار و طبیعت گردی با اشاره به این كه سازمان حفاظت محیط زیست بعد از انقلاب برای نخستین بار مدیر خود را شناخته است، گفت: حضور دكتر محمدی‌زاده در راس امور سازمان حفاظت محیط زیست افتخاری برای محیط زیستی‌هاست.

وی با اشاره به این كه بزرگ‌ترین چالش ما هم به بخش دولتی و خصوصی باز می‌گردد گفت: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست تعامل مثبت، پایدار و دو طرفه است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود 230 منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: برای 70 منطقه از این مناطق طرح‌های جامع تهیه شده است و زون‌های تفرجی‌ آن‌ها در اختیار كمیته طبیعت گردی قرار گرفته است.

وی با تاكید بر این كه با قهر و دعوا نمی‌توان كار را پیش برد، گفت: در عین حال با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این كه كلیه اختیارات به استان‌ها تفیذ شده است، گفت: بخش عمده‌ای از طبیعت گردی ما موضوع «شكار» است كه در این خصوص همكاری دو جانبه ای بین شكارچیان و محیط زیست برقرار شده است و یكی از رویكردهای جدید سازمان حفاظت محیط زیست مشاركت دادن جوامع اطراف مناطق حفاظت شده جهت حفاظت از آن‌ها است.

وی از تصویب طرح ایجاد قرق‌های اختصاصی خبر داد و گفت: در عین حال دستورالعمل پرورش حیوانات حمایت شده همانند باز‌های شكاری و هوبره نیز تدوین شده است كه كشورهای همسایه خیلی علاقمند در خصوص سرمایه‌گذاری‌ در این زمینه هستند. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه تعداد زیادی پروانه شكار در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد كه جنبه اقتصادی، اجتماعی موضوع یک طرف آن و جنبه فرهنگی آن و ورود ارز به كشور نیز طرف دیگر ماجرا است.

وی برون سپاری و تصحیح امورات را از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در بخش معاونت طبیعی عنوان كرد و گفت: در عین حال به زودی طرح جامع «شكار و صید» تدوین می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود 700 هزار شكارچی مجاز در كشور و ورود ماهانه 10 هزار قبضه سلاح به صورت غیر مجاز به كشور، گفت: در كل كشور دو هزار و 400 محیط بان داریم كه 13 میلیون هكتار از عرصه‌ها را تحت نظارت دارند، این در حالیست كه نرم جهانی در این خصوص دو تا سه هكتار است.

وی با اشاره به این كه اكتشاف و استخراج از معادن موجب وارد آمدن استرس به حیات وحش در مناطق حفاظت شده می‌شود ، گفت: باید تمامی افرادی كه این اقدامات را انجام می‌دهند باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز دریافت كنند.

دكتر نادری ـ رییس نخستین نمایشگاه تخصصی تجهیزات تیراندازی، سواركاری، شكار و طبیعت گردی ـ نیز در این مراسم با اشاره به وجود 700 هزار شكارچی صاحب سلاح در كشور ، گفت: اقتصاد شكار و صید و تیراندازی در آمریكا سالانه 200 میلیارد دلار و در اروپا بین 500 میلیون تا یك میلیارد یورو درآمدزایی دارد.

اكبرپور ـ رییس شركت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ـ نیز گفت: امروز ورزش در دنیا تخصصی شده است و ما نیز باید به سمت تخصصی كردن رشته‌های تیراندازی و شكار برویم.

وی اظهار امیدواری كرد كه سال آینده این نمایشگاه در سطح بین‌المللی برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین