کد خبر: ۱۱۲۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸
وزارت خارجه فرانسه:

اعضای 1+5 با به روز شدن پیشنهاد هسته‌ای به ایران مخالفتی ندارند

متکی: اگر گروه وین به‌دنبال مبادله سوخت نباشد، نیازمند این تبادل نیستیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که اعضای گروه 1+5 بر سر به‌روز شدن پیشنهاد مبادله هسته‌ای برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران اتفاق‌نظر دارند. 

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «کریستین فاژ»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «بین شش کشور (انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین، روسیه و آلمان) درباره به روز شدن پیشنهادی که در پاییز سال ۲۰۰۹ به ایران ارائه شد، اختلاف‌نظری وجود ندارد و در اصول و پارامترهای این به‌روز شدن نیز اجماع وجود دارد.» 

نمایندگان کشورهای آمریکا، روسیه و فرانسه به همراه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه اکتبر سال گذشته در وین به ایران پیشنهاد کردند تا در ازای انتقال یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم اورنیوم غنی‌شده با غنای کم ایران به روسیه و سپس فرانسه، سوخت هسته‌ای مورد نیاز راکتور اتمی تهران را دریافت کند. 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، همچنین درباره به‌روز کردن این پیشنهاد گفت که این یک مسأله «ریاضی» است به دلیل این‌که سانتریفیوژها کار می‌کنند، پس لازم است این پیشنهاد نیز به‌روز شود. 

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» اخیرا گزارش داده بود که گروه 1+5 بسته پیشنهادی تازه‌ای را برای مبادله اورانیوم غنی شده با سوخت اتمی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران آماده کرده‌اند که بر اساس آن ایران باید حدود دو هزار کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند. 

روزنامه فرانسوی «لوموند» نیز پنجشنبه گزارش داد که آمریکا علاوه بر یک هزار و 200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، انتقال دو هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غنای کم به روسیه برای تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را خواستار است. 

«منوچهر متکی»، وزیر خارجه ایران، با اشاره به خبرهای منتشر شده در رسانه‌های غربی درباره بسته جدید پیشنهادی گروه ۱+۵ در مورد تبادل سوخت، آن را بازی تبلیغاتی‌ـ‌رسانه‌ای خواند. 

متکی همچنین گفت که تهران پیشنهادی جدیدی برای مبادله سوخت دریافت نکرده است. 

وی تصریح کرد که در صورتی که گروه وین (فرانسه، روسیه، آمریکا و آژانس) به دنبال مبادله سوخت نباشد، «نیازمند این تبادل نیستیم، زیرا ایران در حال طی کردن مسیر خود است.»
 
قرار است در نشست آتی «سعید جلیلی»، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و «کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی گروه 1+5 را برعهده دارد، در مورد مسأله هسته‌ای ایران مذاکره شود. 

ولی تاکنون درباره زمان، مکان و موضوعات این مذاکرات توافقی بین دو طرف حاصل نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین