کد خبر: ۱۱۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰

ایران تا کنون 500 میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که حدود یک هفته از اظهار نظر «حامد کرزای» مبنی‌بر دریافت کمک نقدی و البته شفاف از ایران برای بازسازی افغانستان و تکذیب جوسازی رسانه‌های غربی در این رابطه می‌گذرد، اظهارنظر دیروز محمود بريمانی مدير کل سازمان‌های اقتصادی و تخصصی وزارت امورخارجه در نشست عمومی سازمان ملل در مورد افغانستان بازتاب های متعددی در فضای رسانه ای دنیا داشته است.

به گزارش دادنا و به نقل از رویترز، بریمانی در این نشست با اشاره به تمایل جدی ایران برای وجود یک افغانستان با ثبات در منطقه، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در طول چند سال گذشته پروژه های بسیاری را با تکیه بر بازسازی زیرساخت ها و ظرفیت سازی در افغانستان به انجام رسانیده است.

وی خاطر نشان کرد که مبلغ صرف شده بر روی این پروژه ها توسط کشورمان بالغ بر 500 میلیون دلار می‌باشد. وی با اشاره به نیاز حیاتی ایران به وجود امنیت ، ثبات و صلح در همسایه خود، ادامه داد که حضور نیروهای خارجی در افغانستان نه تنها هیچ گرهی از کار نگشوده، بلکه وضعیت را وخیم کرده است.

گفتنی است که در طی روزهای گذشته و پس از اتهام زنی های واهی رسانه های غربی مبنی بر اینکه ایران برای دخالت در امور دولت افغانستان به رئیس دفتر کرزای پول نقد پرداخت می کند، حامد کرزای با تکذیب این خبرسازی‌ها یاد آور شده بود که پولهای نقد پرداخت شده به «عمر داوودزی» رئیس دفترش، از جانب ایران کاملا شفاف و با اطلاع وی بوده و با نیت اعانه برای بازسازی افغانستان پرداخت شده است.

وی تاکید کرده بود که در طی سال‌های گذشته کشورمان سالیانه دوبار و هر بار حدود 500 تا 600 هزار دلار به همین صورت، به افغانستان کمک مالی نقدی کرده است.

رسانه‌های غربی علاوه‌بر پوشش اظهار نظر دیروز محمود بریمانی، از نقش تاثیرگذار ایران در حل مناقشات افغانستان نیز نوشتند و بر ضرورت ایفای نقش کشورمان در این بحران تاکید کردند. در همین زمینه رویترز نوشت: ایران تاثیر بسیار گسترده ای در افغانستان دارد به خصوص در غرب این کشور که علقه های اقتصادی قوی با ایران دارد صاحب نفوذ است.

رویترز در ادامه از قول «ریچارد هالبروک»، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان خاطرنشان کرد که ایران نقش بسیار مهمی را در حل بحران افغانستان بر عهده دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین