کد خبر: ۱۱۲۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
محمد سلامتی:

اصلاح‌طلبی آینده بسیار روشن و درخشانی دارد

جناح اصلاح‌طلب به هیچ عنوان معتقد نیست که در شرایط فعلی باید سکوت کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که "اصلاح‌طلبی جریانی نیست که از بین برود"، گفت: تفکر اصلاح‌طلبی یک تفکر رادیکالی و افراطی یا تفریطی نیست که چند روزی حضور داشته باشد و بعد فراموش شود یا خواهان نداشته باشد. 

محمد سلامتی در اظهار کرد: اصلاح‌طلبی آینده بسیار روشن و درخشانی دارد و کسانی که آن را نادیده گرفته‌اند و با آن مقابله می‌کنند، دیدگاهی مخالف یک حرکت قانونی و مبتنی بر مصالح جامعه و خواسته‌های مردم دارند. 

وی با بیان این‌که «اقشار وسیعی از مردم طرز تفکر اصلاح‌طلبی را حمایت می‌کنند و به آن اعتقاد دارند» افزود: چنین حرفی بدین معناست که این اقشار به قانون اساسی، حرکت‌های مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و قلم و انتخابات اعتقاد دارند و می‌خواهند که هم خودشان و هم دیگر اقشار جامعه در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند تا از این طریق کشور را ارتقا دهند. 

وی با اشاره به این‌که «این طرز تفکر را در انتخابات‌های مختلف به ویژه انتخابات اخیر شاهد بودیم» یادآور شد: در انتخابات اخیر دیدیم که مردم با چه آگاهی و وقاری که شایسته اصلاح‌طلبی است در عرصه انتخابات حضور پیدا کردند. 

این فعال سیاسی معتقد است: اصلاح‌طلبان، اعم از توده جامعه و نخبگان آن‌ها با محدودیت امکانات به ویژه در زمینه ارتباط جمعی مواجه هستند و نمی‌توانند نظر خود را در سطح جامعه منعکس کنند، این مساله تعجب‌آور است؛ چراکه در هر صورت قشرهایی از مردم به این طرز تفکر قانونی مجهز و معتقدند. 

وی تاکید کرد:‌ وظیفه سنگینی به عهده نخبگان اصلاح‌طلب قرار دارد؛ آن‌ها باید راه‌ها و امکانات قانونی مناسبی پیدا و از هر امکان مشروعی استفاده کنند تا سیستم،‌ نظم و ساختاری را طراحی کنند که انتقال نظرات، بهتر و راحت‌تر عملی شود و بتواند سطوح مختلف اقشار اصلاح‌طلب و دیگر اقشار جامعه را پوشش دهد و مردم بیش از پیش به هویت، ماهیت و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی واقف شوند؛ چراکه در عصر فعلی همین راه است که می‌تواند رفتار مسالمت‌آمیز و قانونی را ترویج کند و تفاهم ملی را به وجود بیاورد. 

وی در عین حال تصریح کرد:‌ البته عده‌ای این مساله را نمی‌خواهند و در جهت تفاهم گام بر نمی‌دارند و هر روز مطلبی را مطرح می‌کنند که جو التهاب را تقویت می‌کند و به جو عدم تفاهم دامن می‌زند. متاسفانه این، روش برخی از افراد جناح مقابل است ولی اصلاح‌طلبان چنین رویه‌ای را قبول ندارند و چون فاقد سیستم لازم برای انتقال نظرات خود هستند، نخبگان باید به‌‌وجود آوردن این ساختار را به عنوان مهمترین اولویت در نظر بگیرند. 

سلامتی هم‌چنین تاکید کرد: جناح اصلاح‌طلب به هیچ عنوان معتقد نیست که در شرایط فعلی باید سکوت کرد بلکه برعکس، اصلاح‌طلبان معتقدند که باید با هر وسیله ممکن و مشروع، حرف و نظر انتقادی و اصلاحی را به اقشار مختلف جامعه و نخبگان انتقال داد. البته برخی از اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند که حرف،‌ نظر و برنامه آن‌ها به خوبی منتقل نمی‌شود و رسانه‌ای نیست که آن را به درستی منتقل کند و اگر هم برخی رسانه‌ها چنین حرف‌هایی را منتقل می‌کنند، به دلیل جو به وجود آمده است، مطلب را تعدیل و شاید ناقص می‌کنند و در نتیجه مطلب به صورت کامل منتقل نمی‌شود و به همین دلیل ممکن است از این‌که بخواهند بحثی را منعکس کنند، انصراف دهند. 

وی تاکید کرد: البته این رویه همه اصلاح‌طلبان نیست؛ چراکه تمام تلاش اصلاح‌طلبان این است که به هر طریق ممکن و مشروع حرف خود را انتقال دهند ولی چون حرف‌شان به گوش بخشی از جامعه نمی‌رسد، برخی فکر می‌کنند اصلاح‌طلبان سکوت کرده‌اند، در حالی که سکوت نکرده‌اند، بلکه رسانه درستی در اختیار ندارند. 

وی اصلاح‌طلبی را یک جریان «پایدار و منطقی» دانست و اظهار کرد: تفکر اصلاح‌طلبی مبتنی بر خواسته‌های واقعی آحاد جامعه است؛ بنابراین هیچگاه از بین رفتنی نیست مگر این‌که تمام خواست‌های اصلاح‌طلبانه تحقق پیدا کند. تا وقتی انسان‌ها به دنبال حق و حقوق مشروع خود هستند، اصلاح‌طلبی و تفکر اصلاح‌طلبانه وجود دارد. 

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که شرایط دنیا روز به روز بهتر خواهد شد، ‌گفت:‌ زمانی در دنیا برده‌داری وجود داشت یا نظام فئودالی حاکم بود، ولی امروز این مسائل وجود ندارد. زمانی سرمایه‌داری بسیار افسارگسیخته بود، ولی امروز آن حالت افسارگسیخته را ندارد؛ بنابراین مشخص است که جامعه جهانی به سمت تعالی پیشرفت می‌کند و چون حرکت اصلاح‌طلبی نیز در راستای تعالی است، روز به‌روز وضع بهتری پیدا می‌کند. 

وی معتقد است: در حال حاضر طیف وسیعی از اصولگرایان به سمت حرکت‌های اصلاح‌طلبانه سوق پیدا کرده‌اند و از زمانی که این گرایش در آن‌ها به‌وجود آمده، شیوه برخورد آن‌ها نیز با مسایل بسیار دقیق‌تر و ظریف‌تر و مردم پسندتر شده است که نخبگان اصلاح‌طلب از این مساله استقبال می‌کنند؛ بنابراین اصلاح‌طلبی آینده بسیار درخشانی خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین