کد خبر: ۱۱۳۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۱
طی نامه‌ای به دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

پیشنهاد ایران برای زمان و مکان گفت‌و گو با 1+5 اعلام شد

مهمان‌پرست: مذاکره با 1 +5 قطعا شامل تبادل سوخت نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس سیاسی: رئیس دفتر دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران امروز طی نامه‌ای پیشنهاد تهران را درباره زمان و مکان گفت‌و گوها به دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد. 

به گزاش مهر، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: رئیس دفتر دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه دفتر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز طی نامه‌ای پیشنهاد ایران را درباره زمان و مکان گفت‌و گوها بر مبنای نامه مورخ 89.4.15 (6 ژولای 2010) سعید جلیلی به اشتون (نماینده 1+5) اعلام داشت.

پیش از این نیز وزیر امور خارجه ایران با اعلام اینکه در گذشته ایران تجربه متفاوتی را از مذاکره با 1+5 به دست آورده است، گفت: این گروه بهتر است پایه و نگرش سازنده‌ای را در جریان مذاکره با ایران دنبال کند.

منوچهر متکی که امروز سه شنبه در پایان نهمین اجلاس مجمع گفت‌و گوی همکاری‌های آسیایی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در رابطه با تاریخ و مکان مذاکره با 1+5 گفت: ما قبلا تاریخ را اعلام کرده‌ایم و مکان این مذاکرات که بناست در ترکیه صورت بگیرد مورد توافق قرار گرفته و 15 نوامبر نیز برای زمان مذاکرات پیش‌بینی شده است.

وی در عین حال گفت: ولی انعطاف در هر دو طرف برای تعیین زمان و مکان مذاکرات وجود داشته و در واقع مشخص کردن آن کار سختی نیست.

متکی در ادامه با اعلام اینکه در رابطه با ماهیت مذاکرات رایزنی‌هایی صورت گرفته است، گفت: امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیز به توافق برسیم و مذاکرات هر چه‌زودتر آغاز شود.

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران تجربه متفاوتی را از مذاکره با 1+5 داشته و آنها به جای روش‌های سازنده به دنبال مواجهه بودند، این گروه باید نگرش و سیاست خود را برای مذاکره تغییر دهند.

وی با اعلام اینکه ایران برای مذاکره صادق و جدی است، گفت: ما به ماهیت مذاکرات تعهد داریم و بهتر است که گروه 1+5 نیز پایه و نگرش سازنده‌ای را در این مذاکرات دنبال کنند. 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اینکه ایران دستور کار پیشنهادی خود برای مذاکرات گروه 1+5 را مبتنی‌بر بسته پیشنهادی خود به طرف مقابل اعلام کرد، گفت: اگر طرف مقابل پیشنهاد جدیدی برای مذاکره دارد هر چه زودتر با طرف ایرانی مطرح کند. 

رامین مهمانپرست در گفت‌و گو با مهر در خصوص اظهارات غربی‌ها مبنی بر لزوم به‌روزرسانی بسته پیشنهادی ایران برای آغاز مذاکرات با 1+5 تصریح کرد: موضوع به‌روز‌رسانی بسته پیشنهادی مقداری مبهم است، اگر 1+5 خواهان مذاکره جدی است باید برای دستور کار مذاکرات توافق طرف ایرانی را اخذ کند.

وی یادآور شد: ما بحث‌ها را قبلا اعلام کرده‌ایم که چه موضوعاتی می‌تواند به عنوان دستور کار مذاکرات بحث شود.

سخنگوی وزارت خارجه موضوع به‌روز‌رسانی بسته پیشنهادی را بحث انحرافی دانست و گفت: این بحث‌های انحرافی و غیر رسمی که از طرف برخی مطرح می‌شود ما را به مذاکرات واقعی نزدیک نمی‌کند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: ما بر سر زمان و مکان انجام مذاکره مشکل جدی نداریم و به راحتی می‌توانیم در این موضوعات به تفاهم برسیم و آمادگی خود را نیز اعلام کرده‌ایم اما بحث اصلی این است که وقتی بر سر میز مذاکره نشستیم درباره چه موضوعاتی باید گفت‌وگو کنیم.

وی اضافه کرد: دستور کار مذاکرات باید مورد توافق قرار گیرد و فکر می‌کنیم پیشنهاد ما که بسته پیشنهادی ایران است می‌تواند مبنای خوبی برای مذاکرات باشد اما اگر طرف مقابل پیشنهادات جدیدی دارد زودتر با طرف ایرانی مطرح و مذاکره کند تا طرفین به چارچوب مشترکی برسند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد تا درباره دستور کار گفت‌و گوها توافقی صورت نگیرد مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

مهمانپرست در پاسخ به این سئوال که سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده احتمالا درباره تبادل سوخت در مذاکرات 1+5 با ایران گفت‌و گو صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به هیچ‌وجه جلسه ما و گروه 1+5 که با حضور دیگران یا بدون حضور آنها انجام می‌شود، شامل بحث تبادل سوخت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: تبادل سوخت رسما در چارچوب فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعریف می‌شود و ما به عنوان یک عضو فعال جزء حقوق طبیعی‌مان است که اگر احتیاج به سوخت داشتیم موضوع را به مدیر کل آژانس اطلاع داده تا به اعضا منعکس شود و هر عضوی که برای تامین سوخت اعلام آمادگی کرد مذاکرات آغاز می‌شود این مراحل طی شده و ما آمادگی خود را برای تبادل سوخت اعلام کرده‌ایم و مدیرکل آژانس نیز این موضوع را به اعضا منعکس کرده که در نتیجه فرانسه، روسیه و آمریکا در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: ما مبنا را برای تبادل سوخت اعلام کرده‌ایم مبنا اعلامیه تهران است که در آن ذکر شده چه مقدار اورانیوم 3.5 درصد در ترکیه به امانت گذاشته می‌شود و چه مقدار اورانیوم 20 درصد طی چه دوره زمانی به ایران تحویل می‌شود، بنابراین آن چارچوب کاملا مشخص است و به هیچ‌وجه قابل تغییر نیست و به هیچ‌وجه نیز موضوع کار ما با 1+5 نیست.

همچنین رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که گفت‌و گوی گروه 1+5 با ایران برای حل موضوع هسته‌ای این کشور به‌زودی در ترکیه آغاز می‌شود.

به گزارش رویترز، عبدالله گل گفت: ترکیه انتظار دارد تا خیلی زود گفت‌و گوها بین ایران و گروه1+5 در خصوص حل صلح آمیز موضوع هسته‌ای ایران برگزار شود.

گل که روز گذشته در دانشگاه آکسفورد صحبت می‌کرد، افزود: در نتیجه تحولات اخیر شما شنیده‌اید که ترکیه میزبان نشست هسته‌ای در رابطه با ایران خواهد بود و این اتفاق به‌زودی صورت خواهد گرفت. ما بر این باوریم که گفت‌و گوها و مذاکرات تدابیر مهم اعتمادسازی و گامی به سوی یک راه‌حل دیپلماتیک هستند.

این مقام ترک همچنین در رابطه با احتمال بروز درگیری در منطقه، گفت: ما جنگی را در همسایگی خود داشتیم و نمی‌خواهیم درگیری دیگری را تجربه کنیم به همین دلیل در تلاش هستیم این اطمینان را بدهیم که مسائلی از این دست می‌تواند از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین