کد خبر: ۱۱۳۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۴

کشف یک نوار صوتی در مورد دستور تقلب در انتخابات افغانستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کشف یک نوار صوتی که در آن یکی از مقامات برگزار‌کننده انتخابات پارلمانی افغانستان به شخص دوم دستور دست بردن در نتایج به دست آمده را می‌دهد جنجال‌برانگیز شده است.

بر اساس این نوار صوتی بیست دقیقه‌ای که به رسانه‌ها درز کرده و گفته شده حاوی صدای یک مقام ارشد دولتی و یک کارمند کمیسیون انتخابات است باید ترتیبی اتخاذ می‌شده تا افرادی خاص وارد پارلمان افغانستان شوند. فردی که ادعا شده یک مقام ارشد دولتی است، از این کارمند کمیسیون انتخابات می‌خواهد ترتیبی بدهد تا افراد مورد نظر او برنده انتخابات اعلام شوند و از ورود چند نفر دیگر به پارلمان جلوگیری به عمل آید.

به گزارش بی‌بی‌سی کمیسیون انتخابات افغانستان تأیید کرده که یکی از دو نفری که گفته شده در مکالمه تلفنی باره تغییر دادن نتایج انتخابات گفت‌و گو کرده‌اند، کارمند این کمیسیون است.

در این مکالمه تلفنی، اسامی این نامزدهای انتخاباتی ذکر شده است. این نوار صوتی، ابتدا از سوی یک ایستگاه تلویزیونی محلی پخش شد و پس از آن خبرگزاری آسوشیتد پرس خبری را مبنی‌بر دریافت نسخه‌ای از آن را منتشر کرد.

آسو شیتد پرس در گزارش خود نوشته است که یکی از دو طرف گفت‌و گو در این نوار یک مقام ارشد دولتی افغانستان و طرف دیگر آن یک کارمند ارشد کمیسیون انتخابات این کشور بوده‌اند.

هنوز این ادعا از سوی منابع رسمی تأیید نشده، اما نور محمد نور، کمیسیون انتخابات افغانستان در گفت‌و گویی با بی‌بی‌سی گفت که یکی از این دو نفر، کارمند پایین رتبه کمیسیون انتخابات است.

سخنگوی کمیسیون انتخابات افزود که این فرد در کمیسیون انتخابات وظیفه توزیع مجلات به دفاتر این کمیسیون را دارد و به پایگاه داده‌های نتایج انتخابات دسترسی نداشته است.

نور در پاسخ به این پرسش که طرف مقابل گفت‌و گو در این نوار چه کسی است، گفت: "تا جایی که ما این نوار را شنیده ایم، مشخص نتوانسته‌ایم که طرف مقابل که هست. ولی این مسأله را به همین خاطر به کمیسیون شکایات انتخاباتی محول می‌کنیم."

دو طرف گفت‌وگو در این مکالمه تلفنی به زبان فارسی و با لهجه هراتی صحبت می‌کنند.

این نوار صوتی در حالی به رسانه‌ها درز کرده است که هفته گذشته کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان از اعمال فشار از سوی برخی از "حلقاتی از درون دولت" بر نهادهای انتخاباتی خبر داد.

احمد ضیا رفعت، عضو و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در یک نشست خبری گفت که این حلقات به عنوان "گروه‌های فشار" تلاش دارند تا انتخابات پارلمانی ۲۷ سنبله/شهریور را از مسیر واقعی منحرف کنند.

به گفته رفعت این گروه‌های فشار می‌خواهند که افراد مورد نظر آنها وارد مجلس شوند.

این مقام کمیسیون انتخابات هشدار داد: "چنین گروه‌های فشار پشت هر سازمان دولتی هم که پنها باشند و به هر بهانه‌ای خواسته باشند که در کار کمیسیون انتخابات دخالت کنند - زیر نامهای گوناگون، از تفتیش گرفته تا چه و چه- هیچ محلی برای شان برجای نخواهیم گذاشت که بتوانند در نتیجه فشار مسیر واقعی انتخابات را عوض کنند. "

نتایج اولیه انتخابات، که بر اساس آن ۲۴۹ تن به عنوان اعضای مجلس نمایندگان افغانستان معرفی شده اند، اعلام شده، ولی نتایج نهایی آن هنوز اعلام نشده است.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که نتایج نهایی انتخابات را پس از پایان کار کمیسیون شکایات انتخاباتی در زمینه بررسی ادعاها و شکایت‌های مطرح شده اعلام خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین