کد خبر: ۱۱۳۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۲

رهبر مخالفان دولت میانمار: به مبارزات خود ادامه می‌دهم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آن ‌سان سو چی، رهبر مخالفان دولت نظامی میانمار، روز یکشنبه و یک روز پس از آزادی از بازداشت خانگی 7 ساله‌ خود، خطاب به هوادارانش گفت که به مبارزه‌ خود بر سر حقوق بشر و حاکمیت قانون در میانمار ادامه خواهد داد.

 وی همچنین خواستار گفت‌و ‌گوی رو در رو با رهبر دولت میانمار شد.
 
به گزارش خبرگزاری‌ها، آن ‌سان سو چی که روز شنبه، با به پایان رسیدن دوران 7 ساله‌اش و پس از فرمان دولتی، آزاد شد، روز یکشنبه، ۲۳ آبان، در مقابل دفتر حزب خود، حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی»، برای حدود 5 هزار نفر از هوادارانش سخنرانی کرد و گفت: «من به حقوق بشر و حاکمیت قانون ایمان دارم. من همواره برای این دو مبارزه خواهم کرد... (در این راه) می‌خواهم با استفاده از تمام ظرفیت‌های دموکراتیک پیش بروم و به حمایت مردم نیاز دارم.»
 
این برنده نوبل صلح ۶۵ ساله همچنین از ژنرال تَن شوِه، رهبر دولت نظامی میانمار خواست تا به‌طور مستقیم با یکدیگر گفت‌و‌ گو کنند. این دو، آخرین بار در سال ۲۰۰۲ و با تشویق سازمان ملل متحد با یکدگیر دیدار محرمانه داشتند. 

خانم سو چی که در مقابل دفتر حزبش بر روی یک صندلی ایستاده بود و با هوادارنش صبحت می‌کرد، افزود: «من حامی آشتی و گفت‌و‌ گو هستم. هر چه را در توان دارم در این راه به‌کار خواهم بست. امیدوارم که مردم مرا حمایت کنند.»
 
وی از حامیانش خواست تا بر سر حقوق خود بایستند و در این راه دلسرد نشوند. 

رهبر مخالفان دولت میانمار همچنین از هوادارانش خواست که از لحاظ سیاسی جسورتر باشند و گفت: «اساس آزادی دموکراتیک، آزادی بیان است... حتی اگر سیاسی نباشید هم، سیاست به سمت شما خواهد آمد... شما باید برای آن‌چه که صحیح است مبارزه کنید... فعالیت یک زن به تنهایی (نمایانگر)‌ دموکراسی نیست.»
 
آن سان سو چی سخنرانی خود خاطرنشان کرد که کینه‌ای نسبت به افرادی که در ۲۱ سال گذشته حدود ۱۵ سال وی را تحت بازداشت قرار دادند، ندارد و افزود که در این مدت مقامات مسئول رفتار مناسبی با او داشتند.
 
این برنده نوبل صلح افزود: «امیدوارم آنها (ارتش) نسبت به من احساس خطر نکنند. نام‌آوری چیزی است که می‌آید و می‌رود. فکر می‌کنم کسی نباید نسبت به آن احساس خطر کند.»
 
رهبر حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» که به‌تازگی حزبش به دلیل تحریم انتخابات پارلمانی میانمار، از سوی دولت منحل اعلام شد، در ادامه ضمن تشکر از هوادارنش از آنان خواست تا برای آزادی سایر زندانیان سیاسی میانمار دعا کنند.

وی گفت: «اگر مردم من آزاد نباشند، چگونه می‌توانم بگویم که آزاد هستم؟ یا ما همه با هم آزاد هستیم و یا همگی آزاد نیستیم.»
 
به گفته گروه‌های حقوق بشری، تعداد زندانیان سیاسی میانمار به دو هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد.
 
خانم سو چی سپس توضیح داد که در دوران حبس همواره در درون خود احساس کرده است که آزاد است و در مقابل دلسردی‌ها مقاومت کرده است.
 
او گفت که سرگرمیش در این مدت گوش سپردن به رادیو بود. پس از این سخنرانی، آن‌ سان سو چی در گفت‌و‌ گو با خبرنگاران در مورد احتمال درخواست وی از ملل غربی برای لغو تحریم‌ها علیه میانمار اظهارنظر مستقیمی نکرد و تنها به گفتن این که «اگر مردم بخواهند که تحریم‌ها برداشته شود، من این مسأله را مورد توجه قرار خواهم داد»، اکتفا کرد. 

خانم سو چی پیش از این حامی اعمال تحریم‌ها علیه دولت نظامی میانمار بود. با این‌حال به‌نظر می‌رسد تحریم‌ها به اقتصاد مزمن میانمار ضربه شدید وارد کرده است و این در حالی است که یک‌سوم جمعیت ۵۰ میلیونی میانمار در فقر به‌سر می‌برند.
 
وی در جمع خبرنگاران گفت: «اکنون زمانی است که برمه به کمک نیاز دارد. ما از همه می‌خواهیم که به ما کمک کنند؛ ملل غربی، ملل شرقی، تمام جهان... همه چیز با گفت‌و‌گو آغاز می‌شود.»
 
حامیان آن ‌سان سو چی از روز جمعه انتظار آزادی وی را می‌کشیدند و اگرچه دوران حبس 7‌ساله خانگی وی روز شنبه به پایان می‌رسید، برخی از امکان تمدید بازداشت وی ابراز نگرانی می‌کردند. 

با این‌حال در نهایت، روز شنبه حصر خانگی خانم سوچی برداشته شد و وی برای اولین بار از پشت میله‌‌های درب اصلی منزل خود با هوادارانش دیدار کرد.
 
رسانه‌های محلی میانمار در اعلام خبر آزادی خانم سو چی، خاطرنشان کردند که وی به دلیل داشتن «رفتار مناسب» مورد «عفو» واقع شده است. 

این رسانه‌ها همچنین به نقل از یک مقام بلندپایه پلیس از آمادگی دولت حاکم برای ارائه «هرگونه کمک» به خانم سو چی خبر دادند.
 
آزادی آن‌ سان سو چی، یک هفته پس از پایان انتخابات پارلمانی میانمار صورت گرفته است؛ انتخاباتی که در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. 

پیش از برگزاری انتخابات، حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» به رهبری خانم سوچی به دلیل تحریم انتخابات، از سوی شورای نظامی حاکم منحل اعلام شد.
 
حزب آن ‌سان سو چی در انتخابات پارلمانی ۱۹۹۰ پیروز شد، اما حاکمان نظامی این کشور نتیجه انتخابات را به رسمیت نشناختند.
 
از آن زمان رهبر مخالفان دولت میانمار بیشتر سال‌های عمرش را در حبس به‌سر برده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین