کد خبر: ۱۱۳۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۳

فاکتور 5 میلیاردی برای اضافه کردن 17 کلمه فتنه در دوبله ملک سلیمان؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با گذشت یک ماه از اکران فیلم ملک سلیمان، این فیلم با فروش 500 میلیون تومانی در تهران، تاکنون تنها موفق شد 10 درصد سرمایه‌گذاری 5 میلیارد و 100 میلیون تومانی خود را بازگرداند. 

فیلم مذکور که با بودجه بی‌سابقه‌ای در سینمای ایران و حمایت محمدحسین صفار هرندی، وزیر ارشاد سابق ساخته شد، به دلیل ضعف‌های مشهود فنی و هنری موفق به جلب نظر منتقدان سینما نشد و در گیشه نیز با وجود تبلیغات سنگین تلویزیونی و حمایت‌های ویژه مسئولان صداوسیما و ارشاد، حتی نتوانست نصف فروش فیلمی کلیشه‌ای چون پوپک و مش ماشاءالله را به‌دست آورد.

به‌نظر می‌رسد شهریار بحرانی، کارگردان ملک سلیمان که به‌رغم استخدام مدیر فیلمبرداری، مسئول جلوه‌های ویژه و صداگذاری خارجی و پرداخت صدها هزار دلار دستمزد به این افراد نتوانسته بود حداقل معیارهای قابل قبول سینمایی چون انسجام فیلمنامه، شخصیت‌پردازی، ریتم مناسب، جذابیت دراماتیک و کشش در داستان‌پردازی را در این فیلم به نمایش بگذارد، سعی کرده با اضافه کردن 17 کلمه فتنه در دوره صداگذاری نهایی فیلم در سال گذشته، نظر مسئولان را از ضعف مفرط این اثر سینمایی منحرف کند. 

عملکرد بحرانی در جایگاه کارگردانی در ملک سلیمان، آن‌گونه ضعیف است که وی حتی نتوانسته از بازیگرانش بازی معمولی آنها را در فیلم‌های کلیشه‌ای سینما بگیرد و اکثر بازیگران به‌ویژه امین زندگانی قادر به ارائه باورپذیر نقش خود نبوده و حالت چهره آنها در نماهای درشت به هیچ‌وجه با موقعیت نقش آنها انطباق ندارد؛ البته در این میان بازیگری نظیر محمود پاک‌نیت با اتکا به تجربه خود، بازی قابل قبولی ارائه داده است. 

تقلید ناشیانه کارگردان از آثار هالیودی نظیر ارباب حلقه‌ها، جن‌گیر و ون هلسینگ هم چاره‌ساز نبوده و جز در تصویرپردازی نسبتا متفاوت این فیلم، در جای دیگری اثر 5 میلیارد تومان پول هزینه شده در این پروژه که معادل 10 فیلم خوش ساخت ایرانی می‌تواند باشد، دیده نمی‌شود. 

صداگذاری نامناسب فیلم که با استفاده از حجم صدای زیاد و ادامه دار موجب آزار بیننده حاضر در سالن سینما می‌شود، از دیگر مشکلات فیلمی است که نتوانست گوشه‌ای از ادعاها و تبلیغات سنگین خود را محقق کند. 

ناتوانی کارگردان فیلم در طراحی و اجرای صحنه‌های اکشن و جنگی که تنها به یک سکانس فیلم محدود می‌شود، موجب شده است تا برای پر کردن زمان فیلم به صورت مداوم از صحنه‌های اسب‏سواری کشدار استفاده شود، که خارج از استاندارد این ژانر سینمایی است. 

ظاهرا بودجه 5 میلیاردی این فیلم مصارف ضروری‌تر از استخدام هنروران برای ایجاد صحنه‌های آبرومند داشته است؛ چرا که در هیچ یک از صحنه های فیلم جمعیتی بیشتر از حدود 100یا 150 نفر دیده نمی‌شود و مثلا برای تشییع جنازه همسر پادشاه که در فیلم گفته می‌شود مردم اورشلیم حاضر شده‌اند، حتی 100 نفر هم در صحنه حاضر نیستند. در حالی‌که در آثاری نظیر امام علی، ولایت عشق، در چشم باد و مختارنامه شاهد حضور بیش از 10 برابر این جمعیت در صحنه هستیم.

داستان‌پردازی فیلم که جدا از ایجاد یک خط روشن داستانی که علت حوادث را به تماشاگر منتقل کند، به صورت کاملا سیاه وسفید و سطحی به شخصیت‌ها نگاه کرده و همه افراد را در پایان به جز یک نفر خوب جلوه می‌دهد، از دیگر مشکلات این فیلم است. 

قرار دادن قدرتی فوق تصور برای جادوگران که با استفاده از جمجمه طلسم شده همسر پیامبر را می‌کشند نیز اگر نگوییم شبیه سفیدبرفی و سیندرلاست، حداکثر در حد فیلم کلیشه ای مرلین جادوگر است که چند بار از شبکه دوم پخش شده و هیچ‌گونه سازگاری با اعتقادات اسلامی ندارد. 

ملک سلیمان در زمینه محتوای دینی نیز با معضلات جدی مواجه است، تبدیل وسوسه شیطانی به حیوانات و خارج کردن آنها به امر سلیمان با مبانی دینی مبتنی‌بر اختیار مغایر است. اشاره مکرر به بهشت روی زمین و گردن زدن شیطان توسط منجی آخرالزمان نیز از دیگر نکاتی است که اگر به‌جای ملک 5 میلیاردی سلیمان که با پول جمهوری اسلامی ساخته شده، در یک فیلم هالیودی بیان می‌شد، میزگردهای متعددی در صداوسیما با حضور آقایان حسن عباسی، نادر طالب‌زاده و سعیدقاسمی برگزار می‌شد که این فیلم حاصل کار صهیونیستهای مسیحی و مخالف اسلام است. 

در مجموع می‌توان گفت در کشوری که پروژه مختارنامه که با استاندارهای جهانی هنری به لحاظ اکشن بودن اثر، شخصیت‌پردازی ریتم، بازی‌ها و تصویرپردازی با بودجه 20 میلیاردی در 2100 دقیقه تولید می‌شود، یعنی برای هر دقیقه کمتر از 10 میلیون تومان صرف شده، سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ای که هر دقیقه آن 50میلیون تومان هزینه برداشته و به هیچ‌وجه از نظر هنری، فرهنگی و دینی قابل مقایسه با مختارنامه، ولایت عشق و امام علی(ع) نیست، جز فاجعه چه می‌تواند باشد؟

بنابر شواهد، کارگردان متعهد! و تیم تهیه کننده که با اضافه کردن چند کلمه فتنه‌گر در صداگذاری، آن هم در صحنه‌هایی که حرکت دهان بازیگر دیده نمی‌شود، توانستند این هزینه هنگفت را توجیه کنند، درصددند با استفاده از همین شیوه، پروژه عظیم سریال امام حسین(ع) را تصاحب کنند؛ در حالی که صرف نظر از ده‌ها میلیارد تومانی که دراین میان نابود خواهد شد، جایگاه منحصر به‌فرد اباعبدالله الحسین‌(ع) در میان شیعیان بیش از آن حساس است که دستمایه چنین گروه ضعیفی گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
0
0
فکر میکنم با یک قصد و غرضی از این فیلم انتقاد شده که باعث شد من که این فیلم رو تمایل نداشتم ببینم بروم ببینم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
0
0
به به عجب انتقادی هم تو زمینه ی دینی هم سینمایی هم سیاسی بابا یک فیلم تو تاریخ سینمای ایران آبرومندانه ساخته شده حالا آقابون ایراد میگیرن اونم اساسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
0
0
من خودم تا حالا سه بار این فیلم رو دیدم ...

نقد شما من رو یاد صحنه ای از فیلم انداخت که " تداعی کننده جنگ صفین " بود ....

کاش کمی هم ارزشی نگگاه می‌کردید ...

البته شما با این نقدتون ارزش‌های خودتون رو ....

با پهنای شمشیر ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
0
0
احتمال زیاد پیام منو نشون نمیدید ولی بخونید بد نیست
حداقل کلمه فتنه رو دهها بار از زبان رهبری شنیدیم
شاید شما فتنه بودن حوادث بعد از انتخابات را قبول ندارید که به خاطر این کلمه متن انتقادی می‌زننید؟
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
0
1
شاید هزینه فیلم میتونست کمتر ازین باشه ولی نباید همه زحمات این گروه زیر سوال بره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
0
0
پر مدعا ... خودت می‌ساختی
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
0
0
وقتی عرضه ندارید یک نظر رو ثبت کنید در خبرگزاری رو تخته کنید
شماها همتون از یه جنسید
کسی که آزادی بیان رو نفهمه هنوز معنی انسان بودن رو نمی‌فهمه
متاسفم براتون دستاندرکاران آفتاب خاموش
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین