کد خبر: ۱۱۳۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۴

اطلاعات اعجاب‌برانگيز پژوهشگران درباره خودترميمی مغز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پژوهش‌های تازه، اطلاعات اعجاب‌برانگیزی در مورد ساز و کار ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده مغز که برای حافظه و توجه مهم است، به دست می‌دهد. 

پژوهشی جدید که در شماره 4 نوامبر مجله علمی نورون، متعلق به انتشارات «سل» چاپ شد، نقش قسمت‌های آسیب ندیده مغز را در جایگزینی و حمایت از عملکرد ترمیمی برجسته می‌کند. 

آسیب‌های مغزی با توجه به مکان و شدت صدمه می‌تواند دارای پیامدهای ویرانگری باشد. صدمه به قسمتی از مغز که قشر پیش‌پیشانی نامیده می‌شود، در بیشتر موارد به کاستی حافظه و توجه منجر می‌شود. با این حال، افراد می‌توانند با گذشت زمان برخی عملکردها را بازیابی کنند. 

مطالعاتی که بازیابی کاستی حرکتی یا زبانی را بررسی کرده، نشان می‌دهد بخش‌های آسیب ندیده مغز می‌توانند جبرانگر بخش‌های آسیب دیده باشند. در حالی که مشخص است انعطاف‌پذیری عصبی برای بازیابی عملکردی پس از آسیب به قشر پیش پیشانی، مورد نیاز است، ساز و کارهای دقیق بازیابی شناختی به‌خوبی مشخص نیست. 

دکتر برادلی وویتک از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی توضیح می‌دهد: در مطالعه جاری، ما مشتاق هستیم بررسی کنیم آیا عملکرد شناختی بدون عیب در بیمارانی که قشر پیش پیشانی آن‌ها در یک نیمکره مغز آسیب دیده، توسط کنش جبرانی قشر پیش پیشانی در قسمت سالم و آسیب ندیده مغز جبران می‌شود. 

دکتر وویتک و همکارانش مطالعه‌ای را طراحی کرده‌اند تا فعالیت مغز در بیمارانی را بررسی کنند که تنها در یک سمت مغز آن‌ها قشر پیش پیشانی آسیب دیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین