کد خبر: ۱۱۳۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳

5 میلیون نفر در کره‌شمالی با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی در باره امنیت غذایی در کره‌شمالی اعلام کرد که این کشور با کسری انواع غلات روبه‌رو است و این کسری، حدود 5 میلیون نفر را در کره‌شمالی با کمبود مواد غذایی روبه‌رو کرده است.

به گزارش رویترز، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو و سازمان برنامه جهانی غذا روز سه‌شنبه اعلام کرده‌اند که علی‌رغم تلاش دولت کره شمالی برای واردات غلات، این کشور همچنان با کسری ۵۴۲ هزار تن از انواع غلات روبه‌رو است.
 
به گفته رئیس سازمان برنامه جهانی غذا، جیره غلات کره‌شمالی در سال ۲۰۱۰-‌ ۲۰۱۱، برای تأمین نیمی از انرژی روزانه فرد کافی است و یک شوک غذایی کوچک در آینده، می‌تواند تأثیر منفی گسترده‌ای بر این کشور داشته باشد.
 
به گزارش این دو سازمان، در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر در کره‌شمالی با کمبود غذا مواجه هستند و این در حالی است که سازمان برنامه جهانی غذا در سال ۲۰۰۹ نیز اعلام کرده بود که حدود یک سوم زنان و کودکان این کشور از سوء تغذیه رنج می‌برند. 

این دو سازمان پس از مطالعه هفت استان از ۱۰ استان کره شمالی ، میزان تقریبی غلات مورد نیاز این کشور را در سال مالی ۲۰۱۰-‌ ۲۰۱۱، حدود ۸۶۷ هزار تن ارزیابی کردند، در حالی که میزان واردات غله پیونگ یانگ در این بازه زمانی ۳۲۵ هزار تن اعلام شده است. 

این سازمان‌ها پس از بررسی ۹۰ درصد از تولید غلات هر یک از این استان‌های مورد مطالعه، پیشنهاد توزیع ۳۰۵ هزار تن کمک غذایی بین‌المللی به آسیب‌پذیرترین بخش جمعیتی این کشور را دادند.
 
بازرسان سازمان ملل در بررسی‌های خود، هیچ ذخیره غله‌ای در انبارهای استان‌های مزبور نیافتند. همچنین ذرت توزیع شده در ماه اکتبر میلادی نیز که نتیجه برداشت محصول تابستان بوده، به دلیل امکانات نامناسب حاوی آلودگی و رطوبت بیش از اندازه ارزیابی شده است. 

تولید سالانه غلات در کره شمالی در سال‌های اخیر کاهش یافته و به ۴.۵ میلیون تن رسیده است و این در حالی است که بنا بر گزارش سازمان ملل، این کشور سالانه به ۵.۳۵ میلیون تن غله نیاز دارد. 

علاوه‌بر بلایای طبیعی نظیر طوفان و سیل در سال‌های اخیر که موجب از دست رفتن محصول در این کشور شده و امید به افزایش شدید تولید غله در سال جاری را از بین برده است، صدور مواد غذایی به کره شمالی که معمولا از سوی سازمان برنامه جهانی غذا و کشورهایی نظیر کره‌جنوبی و چین صورت می‌گیرد، به دلیل بحران هسته‌ای این کشور، به شدت کاهش یافته است. 

کمبود مواد غذایی در کره شمالی، همواره یک معضل بوده است. این کشور در دهه ۹۰ میلادی دچار قحطی شدید شد که به گزارش رویترز، این بحران در آن زمان به مرگ دستکم یک میلیون نفر انجامید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین