کد خبر: ۱۱۳۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۸

اعتراض شدید آیت‌الله روحانی نسبت به بخشنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله روحانی در پاسخ به سوالی درخصوص بخش‌نامه اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد مبنی‌بر اینکه برهنگی عزاداران حسینی در مساجد ممنوع است، گفت: برای عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) روایات بسیار زیادی وارد شده است که لخت شدن مردان در مساجد و سینه زدن از بهترین مصادیق آن است، البته از آنجا که نگاه به بدن نامحرم جایز نیست لذا هنگام برگزاری این‌گونه مجالس نباید بانوان حضور داشته باشند.

سوال: به استحضار حضرت آیت‌الله العظمی روحانی می‌رساند که اخیرا طی بخشنامه ای از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد آمده است که برهنگی عزاداران حسینی در مساجد ممنوع است. نظر حضرتعالی در مورد این قبیل دستورات چیست؟

حضرت آیت‌الله العظمی سید محمد صادق روحانی، در پاسخ به این سوال مرقوم فرمود که:

باسمه جلت اسمائه؛ در جواب این سوال لازم است که اول به چند مطلب اشاره کرده و بعد نظرم را در این مورد بیان کنم: 

1) اسلام قائم شد به انقلاب پیامبر اسلام(ص) و استمرار آن با قیام و ثوره امام حسین(ع) بود و استمرار این قیام با شعائر حسینیه است که شیعه مقید به اقامه آن می‌باشد و هر کجا و هر زمان که این شعائر اقامه شد اسلام رونق پیدا کرد و لذا استعمار که از گسترش اسلام و شیعه ناراحت بود از اول امر با اقامه این شعائر مخالفت می‌کرد. 

2) هرجا ائمه طاهرین(ص) درباره عزاداری برای شهداء و مردگان دستوراتی داده‌اند همانجا نحوه عزاداری برای امام حسین(ع) را استثناء کرده‌اند. مثلا امام صادق(ع) می‌فرمایند: چاک زدن پیراهن و خراشیدن صورت و خون جاری شدن در مصائب همه منهی‌عنه است ولی بر امام حسین‌(ع) این کارها و حتی سیلی به صورت زدن مطلوب است، تا آنجا که حضرت حجت (ارواح من سواه فداه) می‌فرمایند: من بر امام حسین گریه می‌کنم اگر اشکم خشک شد خون گریه می‌کنم و نظیر این از امام سجاد(ع) منقول است. 

3) پیغمبر(ص) فرموده‌اند همه احکام و قوانین را من بیان کردم و برای عمل به آنها بر تمام افراد است رجوع کنند به قرآن و روایات و به غیر آنها رجوع نشود و این احکام تا روز قیامت پابرجا است و نمی‌شود به چیز دیگر و کلام دیگر در عمل و عقیده رجوع نمود. 

4) در اعمال دینی و فردی همه مسلمانان غیر مجتهد موظفند به تقلید از اعلم علماء.

بعد از این مقدمات باید گفت که برای عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) روایات بسیار زیادی وارد شده است که لخت شدن مردان در مساجد و سینه زدن از بهترین مصادیق آن است، البته از آنجا که نگاه به بدن نامحرم جایز نیست لذا هنگام برگزاری این‌گونه مجالس نباید بانوان حضور داشته باشند. حال باید گفت که آیا واقعا سزاوار است مرکز رسیدگی به امور مساجد آن‌طور که نقل شده است دستور بدهند که مردها کلا نباید اینچنین عزاداری کنند، این حرف یعنی مردم برخلاف سیره متشرعه که از علماء گرفته شده است عمل نمایند. من به این آقایان توصیه می‌کنم که این خطا را هر چه‌زودتر اصلاح کنند و از سایر مراجع تقلید هم می‌خواهم که در مقابل این قبیل بخشنامه‌ها سکوت نکنند. عزاداری برای حضرت سیدالشهداء از بهترین اعمال است که در طول تاریخ، توسط شیعیان و دوست‌داران آن حضرت به بهترین نحو اقامه شده است و نیازی هم به صدور بخش‌نامه ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین