کد خبر: ۱۱۴۰۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷
تصويب قطعنامه ضدايرانی در کميته سوم سازمان ملل با 80 رای

بیش از 100 کشور جهان با قطعنامه ضدایرانی مجمع عمومی سازمان ملل موافقت نکردند

محمد جواد لاريجانی: ايران دمکراسی غربی نمی‌خواهد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیش از 100 کشور عضو سازمان ملل با قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی علیه ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل موافقت نکردند. 

اين قطع‌نامه که با حمايت آمريکا، اتحاديه اروپا و کانادا مطرح شد به مسالی در مورد قوانین مذهبی، زنان و همچنین حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در ایران اشاره داشت و با 80 رای موافق، در برابر 44رای مخالف و 57 رای ممتنع تصويب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر ایران درحالی‌که این قطعنامه ضدایرانی با رای 80 کشور به تصویب رسید، بیش از 100 کشور دیگر عضو سازمان ملل با اعلام مخالفت با این قطعنامه، یا رای منفی داده یا در رای‌گیری شرکت نکردند.

از نگاه تحلیل‌گران رای ندادن اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل به این قطعنامه حاکی از عدم رضایت‌مندی آنها از سیاست یک‌جانبه‌گرایانه و اعمال فشار سیاسی بانیان غربی آن و سوء‌استفاده از جایگاه سازمان ملل در برخورد گزینشی با کشورهای مستقل عضو تلقی می‌شود.

براساس این تحلیل از آنجا که جمع کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی داده یا در رای‌گیری شرکت نکردند بیش از تعداد آراء مثبت است می‌توان گفت که بانیان قطعنامه نتوانستند به اهداف اصلی خود در اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی موفق شوند.

در همین حال کشورهای زیادی از جمله جنبش غیرمتعهدها و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن ابراز نارضایتی از طرح این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، این اقدام کاملا سیاسی و گزینشی را محکوم و غیر قابل قبول دانستند و تاکید کردند که چنین اقدامی عامل تضعیف نهاد شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهد شد.

لازم به ذکر است که هیأت جمهوری اسلامی ایران پیش از ارائه قطعنامه با استناد به مکانیزم بررسی دوره‌ای جهانی موسوم به یوپی آر توسط شورای حقوق بشرسازمان ملل درژنو که گزارش ایران با اجماع در آن به تصویب رسید نسبت به طرح این قطعنامه در اجلاس کمیته سوم مجمع عمومی اعتراض و طرح عدم اقدام را پیشنهاد کرد.
 
دبير ستاد حقوق بشر اسلامی و مشاور رييس قوه قضائيه، در کميته سوم حقوق بشر، آمريکا را عامل اصلی حمايت از اين قطعنامه دانست. 

محمد جواد لاريجانی که از چند روز پيش به مقر سازمان ملل متحد در نيويورک سفر کرده است با انتقاد از کانادا گفت: اين کشور سابقه خوبی در خصوص رفتار با اقليت‌های قومی ندارد. 

محمد جواد لاريجانی همچنين گفته است: ايران «دمکراسی غربی نمی‌خواهد.»

کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه همچنين قطعنامه‌هايی درباره نقض حقوق بشر در ميانمار و کره شمالی صادر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
0
0
‫حدود ۱۴۰ کشور هم مخالفت نکردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
0
0
نسبت به دوره های قبل تعداد موافقین بیشتر شده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین