کد خبر: ۱۱۴۱۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۸
هشدار رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت؛

ایدز در ایران مانند آتشفشان خاموشی است که به‌زودی فعال می‌شود

بیش از 90 درصد موارد ایدز در ایران از طریق تماس جنسی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیش از 90 درصد موارد جدید ابتلا به ایدز در ایران از طریق تماس جنسی و به‌خصوص در شهرهای بزرگ ودرگروه سنی 25 تا30 سال است. 

رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت با اعلام این مطلب گفت: اگر آگاهی‌رسانی درباره این بیماری بین مردم افزایش نیابد به‌زودی شاهد انفجار این بیماری در جامعه ایران خواهیم بود زیرا بیماری ایدز در ایران اکنون مانند آتشفشان خاموشی است که به زودی باید منتظر فعال شدن آن باشیم. 

دكتر مینو محرز افزود: در یک‌سال گذشته تقریباً تمام موارد جدید ابتلا به ویروس ایدز که توسط مراکز مختلف از جمله بیمارستان امام خمینی و کلینیک‌های مختلف شناسایی شده است، از طریق تماس جنسی بوده‌اند و بررسی‌های ما در مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز نشان می‌دهد، همین روند در اکثر نقاط کشور وجود دارد.

وی گفت:شاید نتوان به صراحت گفت 100درصد موارد از این طریق است چون ممکن است موارد محدودی هم باشد که از طریق اعتیاد تزریقی مبتلا شده باشند که عمده این افراد از سال‌های قبل مبتلا شده‌اند و اکنون شناسایی می‌شوند.

دكتر محرز افزود: در همه‌جای دنیا نیز راه اصلی انتقال ویروس ایدز تماس جنسی غیرایمن است اما در کشور ما به علت شیوع اعتیاد تزریقی شاهد موارد زیاد انتقال ویروس ایدز از طریق سرنگ آ‌لوده بودیم که خوشبختانه در سال‌های اخیر با اجرای برنامه کاهش آ‌سیب و جایگزینی اعتیاد خوراکی به‌جای تزریقی و توزیع سرنگ رایگان بین معتادان کنترل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با تغییر الگوی انتقال ایدز به روش جنسی رفته‌رفته تعداد زنان مبتلا به ویروس ایدز نیز در کشور در حال افزایش است البته هنوز مانند کشورهایی که به نسبت 50-50 مبتلایان زن و مرد رسیده‌اند نرسیده‌ایم اما هم اکنون حدود 30 درصد مبتلایان جدید به ویروس ایدز، زنان هستند.

وی افزود: البته یکی از علل پایین بودن آمار اعلامی ابتلا به ویروس ایدز در بین زنان بی‌اطلاعی آنان از احتمال انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی و مراجعه نکردن آنها برای آزمایش است به همین علت آمار واقعی باید بیش از این میزان باشد.

عضو کارگروه کشوری کنترل ایدز وزارت بهداشت افزود: آزمایش‌های معمول تشخیص ویروس ایدز بین 3 تا 6 ماه بعد از ورود ویروس این بیماری به بدن می‌تواند آن را تشخیص دهد البته حدود 99 درصد موارد تا 3 ماه بعد از ورود ویروس قابل تشخیص و شناسایی است اما یک درصد آن بعد از 3 ماه قابل تشخیص است.

دكتر محرز گفت: البته تست‌های جدیدی هم در دنیا وجود دارد که می‌تواند زودتر وجود ویروس ایدز را در بدن تشخیص دهد اما این آزمایش‌ها خیلی گران است و امکان اینکه به روش معمول در کشور ما تبدیل شوند هنوز وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین