کد خبر: ۱۱۴۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۹

مغز از رایانه‌های جهان پیچیده‌تر است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان دانشگاه استنفورد به‌تازگی و با استفاده از تکنیک تصویربرداری جدیدی چهره‌ای متفاوت از ساختار مغز را به نمایش گذاشته و اعلام کردند تعداد اتصالات و ترکیب‌های به‌کار گرفته شده در مغز انسان از اتصالات و کلیدهای تمامی رایانه‌های جهان بیشتر است. 

این تصاویر جدید نشان می‌دهند که هر یک از سیناپس‌ها بیشتر به یک میکروپردازشگر شباهت دارند تا یک کلید ساده خاموش و روشن کردن جریان امواج مغزی و مغز انسان نیز از صدها تریلیون از این نوع میکروپردازشگرها برخوردار است. 

این یافته‌ها بر اساس تکنیک تصویربرداری جدیدی ارائه شده‌اند که در آن قطعات تصویری به شکل مدلی سه‌بعدی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. محققان برای ثبت تصویر در مطالعات خود از بافت مغز موش استفاده کرده‌اند و محققان این بخش‌ها را به‌گونه‌ای تغییر دادند تا سیناپس‌ها در هنگام تصویربرداری به رنگ سبز فلورسانت بدرخشد. 

به گفته «استفن اسمیت» استاد فیزیولوژی مولکولی و سلولی دانشگاه استنفورد این تصاویر جدید نشان می‌دهند مغز تا چه اندازه نسبت به دیدگاه پیشین انسان پیچیده است. 

نتایج این مطالعات نشان می‌دهند یک سیناپس به‌خودی‌خود بیشتر به یک میکروپردازشگر مجهز به ذخیره حافظه و بخش‌های پردازشگر شباهت دارد تا یک کلید روشن و خاموش کردن سیگنال‌های مغزی، در واقع یک سیناپس می‌تواند از هزاران کلید روشن و خاموش مولکولی برخوردار باشد و از این رو می توان گفت تعداد کلیدهای موجود در مغز یک انسان بسیار بیشتر از تمامی اتصالات رایانه ای و اتصالی بر روی زمین است. 

بر اساس این گزارش، به بیانی دیگر مغز انسان یکی از بهت‌آورترین شبکه‌های پیچیده جهان است و دانشمندان قصد دارند اطلاعات بیشتری را درباره سیناپس‌ها جمع‌آوری کرده و دریابند در هنگام یادگیری یا احساس درد و ناراحتی این بخش‌های حیاتی مغز چه تغییری می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین