کد خبر: ۱۱۴۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷
نرون‌های جدید می‌تواند در بزرگ‌سالی تولید شوند

شگفتی دانشمندان از مرگ بی‌درنگ سلول‌های عصبی پس از تولد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: زمانی بود که دانشمندان و پزشکان بر این باور بودند که انسان با شمار تعیین‌شده‌ای از سلول های عصبی (نرون‌ها) به‌دنیا می‌آید و آنها در طول زندگی هر فرد، دوام خواهند داشت. 

اما امروزه، عصب‌شناسان پی برده‌اند که نرون‌های جدید می‌تواند در بزرگ‌سالی تولید شوند. این سلول‌های عصبی هیپوکامپی، در ناحیه هیپوکامپ، - ناحیه‌ای که عهده‌دار یادگیری و حافظه است - رشد می‌کنند. 

دکتر اماندا سییرا ساودرا، پسادکترای عصب‌شناسی کودکان می‌گوید: درک این که نرون‌ها چگونه زندگی می‌کنند و می‌میرند، می‌تواند به پرسش‌هایی در مورد بیماری‌هایی که بر توان یادگیری و حافظه اثر می‌گذارد پاسخ دهد. 

در گزارشی که در مجله سل استم سل (سلول های بنیادی) چاپ شد، ساودرا و استاد راهنمایش، دکتر میریانا مالتیچ-ساواتیچ، دانشیار عصب‌شناسی کودکان، نشان می‌دهند که در طول چهار روز، این سلول های تازه متولد شده، به مرحله کلیدی می‌رسند. 

در آن مرحله، بسیاری از آنها دستخوش مرگ سلولی از پیش تعیین شده (اپاپتوسیس) شده و به سرعت توسط فاگوسایتوس (فرایند غوطه‌وری) و میکروگلیا (سلول‌های کوچک مغز) پاکسازی می‌شوند. این دو فرایند، مرگ و پاک‌سازی، به صورت غیر قابل تفکیکی جفت یکدیگرند. 

سییرا ساودرا گفت: در بررسی صورت گرفته، هنگامی که سلول‌های تازه متولد، معمولا یک تا چهار روز پس از «تولد»، دستخوش اپاتوسیس شدند، دو دوره کلیدی یافت شد و با بررسی این دو دوره دریافتیم بسیاری از سلول‌ها، مرگی بی‌درنگ، پس از تولد دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین