کد خبر: ۱۱۴۱۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲

شایع‌ترین نوع معلولیت در ایران

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، عقب‌ماندگی ذهنی و بیماری‌های حسی عصبی را از شایع‌ترین معلولیت‌ها عنوان کرد. 

دکتر حسین نجم آبادی گفت: مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با سابقه ای 14 ساله سعی دارد تحقیقات خود را به صورت هدفمند ارائه می‌کنند.

وی افزود: شایعترین معلولیت‌ها عقب ماندگی ذهنی و بیماری‌های حسی عصبی هستند که پرداختن هدفمند به این مسائل می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان داشت: علاوه‌بر تحقیقات و آموزش در فعالیت‌های علمی مسأئله انتقال فعالیت‌ها به جامعه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی بیان داشت: ایران در مقایسه با کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین کشورهای شمالی رشد بسیاری در زمینه ژنتیک داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به بحث اخلاق در ژنتیک اظهار داشت: در کشورهای عربی سقط جنین حرام اعلام شده در صورتی که این موضوع در کشور ما با تشخیص‌های دقیق بیماریهای ژنتیکی مانند تالاسمی مجاز بوده و توانسته است مبتلایان تالاسمی را از 2000 هزار نفر به 400 نفر برساند.

نجم‌آبادی کاهش بیماران تالاسمی در کشور را الگویی خواند که در WHO نیز ایران را در این زمینه به‌عنوان یک الگو معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه علمی و تحقیقات ژنتیک نیز فاصله ای با کشورهایی اروپایی نداریم در حالی که از نظر بودجه فاصله قابل توجهی با کشورهای اروپایی داریم.

استاد ژنتیک مولکولی در پایان یادآورشد: در صورتی که حمایت‌های این حوزه افزایش یابد با تحقیقات بسیار و همت بالا می‌توان بیماری‌های ژنتیکی را کاهش داد.

چهارمین کنگره سالانه انجمن نوروژنیتک ایران با عنوان "تازه‌های نوروژنتیک" از سوم تا پنجم آذر ماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین