کد خبر: ۱۱۴۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۷
میرتاج‌الدینی: لایحه بودجه، بهمن یا اسفند ارائه می‌شود

انصاری: تأخیر در ارائه لایحه بودجه ۹۰ به مجلس، ایجاد مشکل می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: جمشید انصاری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت نباید برای تدوین لایحه بودجه سال ۹۰ منتظر ابلاغ برنامه پنجم توسعه بماند و بعد نسبت به تدوین آن اقدام کند.

انصاری، در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به گفته‌های معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری مبنی‌بر اینکه دولت لایحه بودجه سال ۹۰ را بهمن یا اسفند‌ماه سال جاری به مجلس ارائه خواهد کرد، گفت: دولت می‌تواند بر اساس سیاست‌های کلی که در برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته است، بودجه سالانه را تدوین کند و بلافاصله پس از ابلاغ برنامه، بودجه سال ۹۰ را با آن تطبیق دهد.

نماینده زنجان و طارم افزود: اگر مجلس الزامی نداشته باشد که دولت باید پس از ابلاغ برنامه پنجم توسعه، نسبت به تدوین بودجه سال ۹۰ اقدام کند، تاخیر دولت در ارائه این لایحه تا بهمن و اسفند جایز نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: هم دولت و هم مجلس در ارائه و تصویب برنامه پنجم توسعه کشور مقصر هستند؛ هم دولت این لایحه را با تاخیر در دی‌ماه سال ۸۹ به مجلس تقدیم کرد و نیز مجلس بررسی آن را باید بلافاصله پس از تعطیلات نوروز در دستورکار کمیسیون های تخصصی قرار می‌داد؛ با این وجود دلیل نمی‌شود دولت در ارائه بودجه سال ۹۰ بیش از یک ماه و نیم تاخیر داشته باشد.

وی تاکید کرد: قبول دارم که تدوین بودجه سال ۹۰ طبق مصوبه مجلس در آذر ماه امکان‌پذیر نیست اما دولت می‌تواند با تاخیر یک ماه‌و نیمه در ۱۵ دی‌ماه تکلیف بودجه را مشخص کند.

انصاری با بیان اینکه تاخیر در ارائه بودجه سالانه به مجلس مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند، گفت: زمانی که لایحه‌ای به مجلس با تاخیر تقدیم شود، نمایندگان مجبورند در سه شیفت لایحه را مورد بررسی قرار دهند در نتیجه دقت مجلس در بررسی بوده سال ۹۰ کم خواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر بودجه سال ۹۰ بهمن و اسفند تقدیم شود، مجلس زمان کافی برای بررسی نخواهد داشت، اظهار داشت: باید دید دولت در نظر دارد دقیقا چه تاریخی بودجه سالانه را به مجلس ارائه دهد، اگر ۱۵ دی‌ماه تقدیم شود، مجلس وقت خواهد داشت بودجه سال ۹۰ را تا پایان سال بررسی و تصویب کند.

 لایحه بودجه، بهمن یا اسفند ارائه می‌شود! 

محمدرضا میرتاج‌الدینی ارائه لایحه بودجه سال ۹۰ به مجلس را به ماه‌های بهمن و اسفند موکول کرد.

 با آنکه بر اساس قانون، دولت موظف است حداکثر تا نیمه آذرماه هر سال، لایحه بودجه سال بعدی را برای تصویب به مجلس بفرستد، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری امروز اعلام کرد که از اجرای قانون در این مورد خبری نخواهد بود.

معاون رئیس‌جمهوری بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس را برای توجیه تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۰ بهانه کرده و به خبرگزاری مهر گفته است: اگر کار بررسی و تصویب نهایی برنامه پنج ساله پنجم توسعه، اواسط دی‌ماه توسط نمایندگان مجلس به نتیجه برسد، دولت هم بر اساس آن در دو ماه آخر سال یعنی بهمن و اسفند سال جاری لایحه بودجه سال ۹۰ را به مجلس ارائه خواهد کرد. بر این اساس مجلس هم طبیعتا باید لایحه بودجه سال آینده را قبل از آغاز سال جدید به تصویب برساند. 

میرتاج‌الدینی در عین اظهار کرد: مراحل مقدماتی آماده‌سازی لایحه بودجه انجام شده و فقط معطل نهایی شدن است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین