کد خبر: ۱۱۴۴۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶

رکن‌آبادی: احمدی‌نژاد در سفر لبنان به اسرائیل سنگ پرتاب کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماهنامه مدیریت ارتباطات که در شماره آذر ماه این ماهنامه، در مورد ناگفته‌های سفر محمود احمدی‌نژاد به لبنان با غضنفر رکن‌آبادی سفیر کشورمان در لبنان گفت‌و گو کرده است در پرسش‌های اولیه خود ازآقای سفیر در مورد موضوع سنگ انداختن احمدی‌نژاد به سمت اسرائیل می‌پرسد که سفیر پاسخ مشخصی نمی‌دهد.
 
به گزارش ایران دیپلماتیک، وی دوباره این سئوال را تکرار می‌کند اما باز هم سفیر پاسخ نمی‌دهد. وی در انتهای مصاحبه باز هم سئوال خود را تکرار می‌کند و رکن‌آبادی پاسخ جالبی می‌دهد. 

سئوالات و پاسخ‌های این بخش از مصاحبه چنین است:

آقای دکتر! یکی از شایعات مربوط به این سفر، موضوع سنگ انداختن رئیس‌جمهور به سمت اسرائیل بود. منبع این شایعه کجا بود؟ اصلاً آن را تحلیل کردید؟ آن را با خود آقای رئیس‌جمهور در میان گذاشتید؟

غربی‌ها از زمانی که متوجه شدند سفر خیلی جدی است، سعی می‌کردند بفهمند تاریخ دقیق سفر چیست. خود ما به عنوان منابع رسمی اطلاع رسانی سفر، هیچ‌وقت تاریخ رسمی را اعلام نکردیم. شاید حول و حوش آن را می‌گفتیم اما تاریخ دقیق آن را هرگز اعلام نکردیم. ببینید این سفر آنقدر اهمیت داشت که تیتر یک برخی از رسانه‌ها به تاریخ سفر احمدی‌نژاد به لبنان اختصاص می‌یافت. وقتی سیاست‌مداران آمریکایی و صهیونیستی و هم‌پیمانان آنها فهمیدند سفر جدی است، فشار رسانه‌ای و فشار بر سیاستمداران و دولت‌مردان لبنان را در دستور کار خود قرار دادند. 3 درخواست داشتند: اول، لغو کامل سفر، دوم، اگر موفق به اجرای حالت اول نشدند، تعویق سفر و سوم، اگر باز هم موفق به تأمین درخواست دوم نشدند، حداقل لغو سفر رئیس‌جمهور ایران به جنوب لبنان. این 3 خواست به‌طور جدی پیگیری می‌شد. هیأت شرکت کننده لبنان برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک -که رئیس‌جمهور لبنان هم در آن حضور داشت- شدیدترین فشارها را از سوی آمریکاییها و اسرائیلیها برای تأمین این خواسته‌ها متحمل شد و همزمان با آن، سفارت آمریکا در لبنان همه کارهای خود را رها کرده و به ستادی تبدیل شده بود برای اینکه یکی از این 3 خواسته تأمین شود.

در مورد سنگ انداختن توضیح ندادید.... ادامه جلسه خودتان با آقای رئیس‌جمهور را بفرمایید. 

من ایشان را خیلی جلوتر از حتی لبنانی‌های نگران دیدم. از من خواستند و تأکید کردند که حتماً مراقب باش و بحث صیانت از وحدت ملی لبنان، صیانت از ثبات در لبنان و بحث حمایت از مقاومت مهم است؛ یعنی جمع بین مقاومت و استقلال و تأکیدی داشتند بر روی روابط با برخی چهره‌ها و....

ممکن است برخی از این چهره‌ها را نام ببرید؟ 

در مصاحبه خیلی خوب نیست این اسامی ذکر شود. این جلسه که یک ماه پس از حضور من در لبنان برگزار شد، به ما اطمینان خاطر بیشتری داد که مواضع کشور را با جدیت بیشتری اعلام کنیم. من درآن زمان 120 ملاقات با مسؤولان و سران گروه‌های سیاسی لبنان انجام داده بودم اما این سفر ابعاد مختلفی داشت. بحث استقبال از آقای رئیس‌جمهور با توجه به اختلاف‌نظرهایی که در اینجا هست، یکی از موضوعات مهم بود. نزد همه مسئولان لبنان از رئیس‌جمهور گرفته تا رئیس مجلس، نخست‌وزیر و وزرای مربوطه- زمینه‌سازی خیلی خوبی شد. از سوی دیگر دائماً تبلیغ می‌شد که «این سفر، سفر یک رئیس دولت به یک دولت دیگر -دولت لبنان- نیست بلکه سفر یک رئیس دولت به مجموعه‌ای خاص در این کشور –حزب‌الله- است. خیلی شما بزرگ‌نمایی نکنید!» و ما برای اینکه این توطئه را خنثی کنیم، شبانه‌روز برای آماده‌سازی اسناد همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین وزارتخانه‌های دو کشور تلاش کردیم و 20 وزارتخانه جمهوری اسلامی ایران با 20 وزارتخانه لبنان به هم مرتبط شدند. البته این یک حرکت تاکتیکی نبود، بلکه از استراتژیک‌ترین اهداف ما در انجام این سفر بود. به هرحال، سفرهای کاری هیأت‌های دو کشور حتی تا سطح وزیر انجام شد. این رفت وآمدها و مذاکرات باعث شد 16 سند همکاری آماده شود، در حالی که پیش بینی ما 6 یا 7 سند بود.

جریان سنگ‌اندازی به سمت اسرائیل به کجا رسید؟ در این مورد چیزی نگفتید. 

خبرنگاران به من گفتند چرا آقای احمدی‌نژاد نرفت سنگ بزند؟ گفتم آقای رئیس‌جمهور به‌جای یک سنگ، ده‌ها سنگ به سمت اسرائیل پرتاب کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین