آفتابنیوز : آفتاب: بیشتر افراد، تعارضی در خرج کردن ندارند، اما خیلیها عاشق خریدهای لوکس و گرانند و خیلیها هم به سختی میتوانند خرید کنند، چون پول خرج کردن ناراحتشان میکند. شما در کدام دستهاید؟ با خرید شاد میشوید؟
به نوشته خبر و به نقل از دیکساوری؛ رسیدن فصل خرید در بسیاری از کشورهای دنیا، به دلیل نزدیک شدن به کریسمس و جشن سال نو، عدهای مشتاقانه خود را برای خریدهای حسابی آماده میکنند و عدهای ترجیح میدهند در خانه بمانند و چیزی نخرند. به اعقاد محققین، هیچ یک از این دو گروه شاد نیستند.
از نظر خرید کردن، آدمها به سه دسته کلی تقسیم میشوند: گروه اول افرادی هستند که در مورد پولی که خرج میکنند و چیزهایی که میخرند احساس رضایت دارند. آنها از خریدهای خود راضی هستند و احساس راحتی میکنند. به گفته محققین، بیش از نیمی از افراد در این دسته جای میگیرند. گروه دوم افرادی هستند که عاشق خریدهای گران و لوکس هستند.
آنها معمولا بیش از آنچه باید پول خرج خریدهایشان میکنند و در بیشتر مواقع هم بعد از خرید خودشان را سرزنش میکنند. در سمت دیگر طیف خرید، یعنی در گروه سوم، افرادی قرار میگیرند که برعکس دسته دوم، علاقهای به پول خرج کردن ندارند. آنها حتی وقتی که میتوانند اجناس با کیفیت بالاتر بخرند، جنس ارزانتر را برمیدارند. افراد این دسته سوم هم بعد از خرید معمولا خودشان را سرزنش میکنند و از خریدی که داشتهاند راضی نیستند.
اسکات ریک، استاد بازاریابی در دانشکده بازرگانی دانشگاه میشیگان به اتفاق همکارانش در مطالعه جدید خود سعی کردهاند رابطه بین هیجانها و عادتهای خرید کردن را در افراد بررسی کنند تا شاید بتوانند شادمانی افراد را بالا ببرند. آنها معتقدند که با اصلاح عادتهای خرید کردن، برخی از زندگیهای زناشویی هم نجات پیدا میکنند، چون در بسیاری موارد افراد دستههای دوم و سوم با هم ازدواج میکنند و اغلب هم با مشکلات جدی در زندگی مشترک خود روبرو می شوند.
سینتیا کرایدر، محقق رفتار مشتری در دانشکده بازرگانی دانشگاه واشنگتن، این سه گروه افراد را به ترتیب، خریداران بدون تعارض، افراد ولخرج و افراد خسیس مینامد. به گفته وی، نسبت خسیسها به ولخرجها سه به دو است و تقریبا همه افراد خودشان خیلی خوب میتوانند تشخیص بدهند که در کدام گروه قرار دارند. شما جز کدام دسته هستید؟
مطالعات نشان میدهند که وقتی خسیسها پول خرج میکنند، واقعا قسمتی از مغزشان که مسئول احساسات منفی است به کار میافتد. در واقع، درد پول خرج کردن، یک تجربه فیزیولوژیکی برای آنها است. ولخرجها از خرید خوشحال میشوند، اما وقتی صورتحسابها را میپردازند، به همان اندازه خسیسها ناراحت میشوند. در واقع، خسیسها و ولخرجها به یک اندازه از شادی محروم میشوند.
جالب اینجا است که این دو گروه مثل آهنربا جذب یکدیگر میشوند و اغلب با هم ازدواج میکنند. آنها از عادات خود ناراضیاند، برای همین سراغ کسانی میروند که در این عادتها درست نقطه مقابل آنهاست. اما خیلی زود، اختلافات بر سر مسایل مالی بالا میگیرد.
محققین میگویند اگر خسیسها به جای پول نقد، از کارت اعتباری استفاده کنند، خرید برایشان راحتتر میشود و درد کمتری در پول خرج کردن احساس میکنند. برعکس، بهتر است ولخرجها پول نقد با خود داشته باشند، آن هم پولهای درشت که خرج کردنشان سختتر است! به علاوه بهتر است ولخرجها به جای مراکز خرید، مکانهای دیگری را برای گردش انتخاب کنند.