کد خبر: ۱۱۵۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰

هشدار نماینده پلدختر درباره بیکاری مردم در استان لرستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی کائیدی نماینده مردم پلدختر، معمولان و ملاوی بار دیگر نسبت به بیکاری کسانی که در مسیر جاده قدیم پل زال- خرم‌آباد مشغول فعالیت بودند، هشدار داد. 

به گزارش خانه ملت، نماینده پلدختر در مجلس به هفته نامه «بامداد» لرستان گفت: معمولا ملاوی و پلدختر و حتی بخش‌های دیگر منطقه شغل‌هایی در ارتباط با این جاده داشتند که با افتتاح آزادراه جدید، این افراد بیکار شده‌اند. یا رستوران‌ بوده یا کافه یا تعمیرگاه و تعویض روغنی و همه آنها حالا بیکار شده‌اند. بعضی از روستاهایی که در مسیر جاده بودند با ۲۰۰ الی ۳۰۰ استعداد شغلی، تعطیل شده‌اند و واقعاً این چندروزه که برای سرکشی به میانشان رفته بودم، برای‌شان گریه‌ام گرفت. 

وی افزود: وقتی از آن روستاها رد می‌شدم، سرم را پایین می‌انداختم چون کاری از دستم ساخته نبود. این آزادراه در حاشیه شرقی حوزه انتخابیه بنده واقع شده و صرفاً ۲ الی ۳درصد از جمعیت پلدختر در حاشیه آن آزادراه هستند در حالی که ۹۷ یا ۹۸درصد مردم شهرستان پلدختر در حاشیه جاده قدیمی گذران زندگی می‌کرده‌اند و معیشتشان از این جاده بود. 

این عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: مردم گلایه‌مندند و به من گفته‌اند سلام ما را به رئیس‌جمهور برسان، به استاندار، به مسئولان مملکت و به معاون اول رئیس‌جمهور و به وزرا بگو واقعاً برای شهر ما که تا پیش از این هم بیشترین نرخ بیکاری را در لرستان داشت چه کرده‌اید که حالا تعداد بیکاران آن بیشتر شده‌اند؟ متأسفانه دولت برای افتتاح این آزادراه باید آسیب‌شناسی می‌کرد. 

کائیدی افزود: هیچ صنعتی در پلدختر وجود ندارد ولی در عوض ۶درصد از کل آب ایران در پلدختر است اما متأسفانه این آب‌ها مهار نشده و در نتیجه بنیه کشاورزی منطقه ضعیف است. همه این مسائل باعث نگرانی مردم می‌شود. 

این نماینده گفت: بنده تا آنجا که در توانم بوده به مسئولان گوشزد کرده‌ام. به رئیس‌جمهور نامه داده‌ام. به معاون اول رئیس‌جمهور نامه داده‌ام. به رئیس دفتر رئیس‌جمهور نامه داده‌ام. به استاندار و بسیاری از وزرا نامه داده‌ام تا فکری برای این ۲ هزار نفری بکنند که ناگهان شغلشان را از دست داده‌اند. اگر کارخانه‌ای تعطیل شود، بلوا راه می‌افتد یا مسئله امنیتی می‌شود و الان هیچ‌کس برای بیکاری این تعداد از مردم منطقه کاری نمی‌کند. این شغل را هم دولت برای آنها ایجاد نکرده بود، شغلی سنتی بوده که ۵۰ الی ۶۰ سال مردم از کنار این جاده روزگار گذرانده‌اند، این مسئله شوخی نیست و نباید از کنارش به آسانی گذشت. 

نماینده مردم پلدختر در ادامه درباره مشکلات به وجود آمده درباره بیکاری حدود ۲هزار نفر از مردم منطقه گفت: خیلی از این افراد کارگر رستوران یا تعویض روغنی بوده‌اند و حالا، هم حقوقشان قطع شده و هم بیمه و دفترچه تأمین‌اجتماعی‌شان. ما منتظر سفر سوم رئیس‌جمهور هستیم تا ببینیم ایشان چه فکری برای مردم منطقه می‌کنند. بنده صرفاً نماینده هستم، قوه اجرایی ندارم و فقط می‌توانم تذکر بدهم یا سؤال کنم تا مسئولان به فکر بیفتند، بلکه وام‌های کم‌بهره به این مردم مستضعف بدهند یا بنگاه‌های زودبازده راه‌اندازی کنند. 

کائیدی خطاب به احمدی نژاد گفت: آقای رئیس‌جمهور خودتان می‌فرمایید که مطالبه مردم نباید زمین بماند، بسیار خب حالا ۲هزار نفر کارشان را از دست داده‌اند اینها چه کار باید بکنند؟ اگر در دورود زلزله آمد و دولت توجهی به آن منطقه داشت الان هم مردم پلدختر و ملاوی و معمولان مانند همان زلزله‌زدگان هستند و تازه این اتفاق از زلزله بدتر است و من به عنوان نماینده مردم از دولت می‌خواهم که هیأتی بفرستد تا آنها بررسی کنند و ببینند عمق این فاجعه تا چه حدی است و اصل درددل مردم منطقه چیست. درست است که آزادراه مفید است و در کاهش تلفات جانی و مالی نقش عمده‌ای دارد اما از جهت دیگر باید آسیب‌شناسی اجتماعی می‌شد تا ۲هزار انسان بیکار، گرفتار معضلات و آفات بیکاری نشوند، دنبال اعتیاد و بزهکاری و اخاذی و دزدی نیفتند که این قوز بالای قوز برای مملکت می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین