کد خبر: ۱۱۵۴۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳

آژانس انرژی اتمی ار فعالیت هسته‌ای کره‌شمالی ابراز نگرانی کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «نگرانی عمیق» خود درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر ساخت تجهیزات جدید غنی‌سازی اورانیوم و احداث راکتورآب سبک در کره‌شمالی خبر داد. 

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد از برخی گزارش‌های منتشر شده درباره افزایش فعالیت هسته‌ای کره‌شمالی ابراز نگرانی کرد. 

به گزارش رویترز، «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از «نگرانی عمیق» خود درباره برخی گزارش‌ها مبنی‌بر ساخت تجهیزات جدید غنی‌سازی اورانیوم و احداث راکتورآب سبک در کره‌شمالی خبر داد. 

«گلن دیویس»، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که در نشست شورای حکام صحبت می‌کرد، گفت: «احتمال قوی که کره‌شمالی تاسیسات دیگری مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در این کشور ساخته باشد، وجود دارد.» 

دیویس افزود که واشنگتن معتقد است غنی‌سازی اورانیوم در کره‌شمالی مدت‌ها قبل از ماه آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی و زمانی که پیونگ‌یانگ اعلام می‌کند آخرین پروژه غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرد، شروع شده است. 

کره‌شمالی چند روز قبل اعلام کرد که در حال ساخت مرکز غنی‌سازی اورانیوم با هزاران دستگاه سانترفیوژ، قادر به تولید سوخت اتمی رآکتور آب سبک با مقاصد صلح‌آمیز است. 

غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند ابزاری برای تولید سلاح‌های هسته‌ای علاوه بر برنامه شناخته شده پلوتونیم در اختیار کره‌شمالی قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین