کد خبر: ۱۱۵۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۳

توضيحات فدراسيون اتومبيلراني وموتورسواري درباره مرگ فاليزوانيان

آفتاب‌‌نیوز : مرحوم محمد جواد فاليزوانيان روز جمعه ( چهارم شهريورماه ) هنگامي كه قصد داشت با پرش از روي ‪ ۲۲‬اتوبوس به فاصله ‪ ۶۶‬متر، ركورد جهاني را به نام خود ثبت كند، در هنگام فرود و برخورد با اتوبوس پانزدهم كشته شد.
متن اطلاعيه فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواي به شرح زير است :
محمد جواد فاليزوانيان يكي ازقهرمانان رشته موتورسواري پرش و خبره‌ترين ورزشكار درپرش موتورسيكلت بود كه ازسال ‪ ۱۳۶۲‬سابقه فعاليت داشتند .
فاليزوانيان باديدگاه حرفه‌اي خود ، طي ساليان متمادي بيش از ‪۱۵۰‬ عمليات نمايشي پرش در ايران و سايركشورهاي انجام داده و ازخبره‌ترين كارشناسان دراين بخش محسوب مي‌شد .
وي قبل از عمليات پرش ، با دقت تمامي جوانب و وضعيت را بارها بررسي نمود و قبل از پرش نيز سه بار سرعت و وضعيت موتورسيكلت مورد استفاده را تحت كنترل قرار داد.
نامبرده در راستاي عملكرد حرفه‌اي خود اقدام به تاسيس شركتي با موضوع فعاليت‌هاي ورزشي ونمايشي در رشته موتورسواري نموده بود كه خود مديرعامل آن بود.كليه مراحل طراحي ، محاسبه ، ساخت و نصب سكوهاي پرش و فرود، و تعيين شيب رمپ جهت جهت دسترسي به سرعت مناسب را وي با كمك تيم سه نفره‌اش انجام داده بود.
موتورسيكلت مورد استفاده از نوع ‪ SUZUKI Z250RM‬مدل سال ‪ ۲۰۰۲‬بود كه در ركوردگيري قبلي نيز مورد استفاده قرار گرفته بود.
مسير وزش باد موافق مسير ، پرش و تمهيدات ايمني از قبيل تدارك گروه امداد ، ماشين آتش نشاني ، آمبولانس ، آماده باش هليكوپتر امداد، پزشك در محل وبيمه حسب همكاري و مساعدت‌هاي نانوشته به نحو مطلوب از طرف فدراسيون در نظرگرفته شده بود.
همچنين هزينه اجاره اتوبوس‌ها عليرغم دخيل و ذينفع نبودن در درآمدهاي احتمالي ، توسط فدراسيون پرداخت شده بود ، لازم به ذكر است كه كليه منافع حاصل از بليط فروش روزنمايش به نفع مرحوم فاليزوانيان بوده است.
- مرحوم فاليزوانيان جهت ثبت ركورد از روي ‪ ۲۲‬دستگاه اتوبوس، درخواست رسمي و مكتوب از فدراسيون نموده بود و اداره كل تربيت بدني استان فارس نيز جهت همكاري با نامبرده ، نامه‌اي رسمي ارسال نموده بود با عنايت به سوابق و مهارت‌هاي بررسي شده آن شادروان و پس از مكاتبات رسمي با واگذاري رسمي يك روزه پيست به مشاوراليه در قالب قرارداد رسمي موافقت گرديد و وفق فحوي قرار داد. مسئوليت فني واجراي عمليات را مرحوم فاليزوانيان عهده داشند.
آخرين ركورد ثبت شده پرش توسط وي حسب گزارش رسمي واصله از مراجع ورزشي استان فارس بيش از ‪ ۵۰‬متر از رودخانه كر بوده است كه بدون استفاده از سكوي فرود انجام پذيرفته بود.
- طبق اظهار نظر برخي از خبرگان موتورسواري ، علت اصلي عدم موفقيت دراين ركورد شكني ، نرسيدن به حداقل سرعت لازم درزمان جدا شدن موتورسيكلت ازسكو پرش بوده است .
لازم به ذكر است كه وجود اتوبوس‌ها درحد فاصل بين دوسكو عمل نمادين و به منظور نشان دادن بزرگي فاصله دوسكو بوده است نه به جهت تامين ايمني، بديهي است كه درسرعت پرتابي موتورسيكلت به بيش از ‪ ۱۳۰‬كيلومتر مي‌رسد وجود كوچكترين مانع در روي زمينه فرود باعث برهم خوردن تعادل موتور سوار خواهد شد.( وجود حدفاصل بين اتوبوس‌ها قطعا درهرشرايطي نمي‌توانست موتور سوار توانايي كنترل را داشته باشد).
بديهي است كه ورزش موتورسواري و سايررشته‌هاي مربوطه، يكي از خطرناك ترين رشته‌هاي ورزشي هستند كه بالاترين ريسك درآن وجود دارد. وظيفه فدراسيون همچنان مانند تمامي ديگر فدراسيونهاي ورزشي حمايت از ورزشكاران و جذب آنها به اين رشته ورزشي مي‌باشد . انجام ندادن مسابقات و برنامه هاي فدراسيون قطعا بهترين راه براي حذف ريسك در اين رشته است.
شادروان فاليزوانيان يكي ازقهرمانان ملي ، كارشناسي خبره و مردي با شهامت بود كه در راه بالا بردن پرچم ايران عزيزجان خود را با افتخار فدا نمود و تا قبل از پرش نيز عليرغم اصرار بي‌حد دوستان و حتي مديران فدراسيون ، اصرار تمام برانجام اين عمليات داشت .
مجددا فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواري اين فاجعه دردناك و تلخ را به خانواده گراميشان و جامعه ورزشي تسليت مي‌گويد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین