کد خبر: ۱۱۵۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۶

انتقاد دانش‌جعفری از افزایش هزینه‌های جاری و بزرگ شدن دولت در چند سال اخیر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر اقتصاد دولت نهم گفت: سابقه چند سال اخیر دولت نشان می‌دهد که هزینه‌های دولت در حال افزایش است. طبیعتا دولت با ادامه وضع موجود کار برایش خیلی سخت می‌شود.

داود دانش جعفری در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان این مطلب، افزود: بخش خصوصی قدرتمند وقتی می‌تواند فعالیت کند که ثبات درآمدهای دولت و هزینه­‌های دولت وجود داشته باشد. اگر این احتمال باشد که هزینه‌های دولت در آینده تامین نشود، در این شرایط دولت کسر بودجه را به شیوه‌هایی تامین می­‌کند که این حرکات تورم را به جامعه تحمیل می‌کند، و در اینجا کسی که لطمه می‌خورد بنگاه‌ها و مردم هستند. یعنی بنگاه‌های اقتصادی نیز با تورم بالا امکان تداوم کار ندارند. و نمی توانند در افزایش سهم صادرات جهانی موفق ظاهر شوند. بنابراین اگر دولت می‌خواهد در این کار موفق باشد باید بتواند ثبات اقتصادی کلان ایجاد کند. ثبات اقتصاد کلان از طرق مختلف میسر می‌شود.

وی افزود: یکی از راه‌ها این است که سطح تورم پائین باشد. یعنی سطح قیمت‌ها نوسانات عجیب و غریب نداشته باشد. دیگری نرخ ارز است، یعنی نرخ ارز هم از یک منطقی پیروی کند. به طور کلی نوسانات زیر ۳ درصد نوسانات قابل قبول تلقی می‌شود. اما اگر نوسانات بیش از ۳ درصد شد، چه مثبت چه منفی، این‌ها نوساناتی است که برای اقتصاد مضر است. یعنی می‌تواند به ضرر مردم و بنگاه‌ها باشد.

وزیر اقتصاد دولت نهم همچنین گفت: دولت باید ثبات اقتصاد کلان را به‌وجود بیاورد. در این شرایط بنگاه‌های خصوصی می‌توانند بهتر کار کنند. روی صادرات سرمایه‌گذاری کنند، روی تولید داخلی برنامه ریزی کنند. زیربناهای اقتصادی اگر درست طراحی نشود مثلا اگر از تولید داخلی بی‌رویه حمایت شود، نهایتا ممکن است که تولید آن ها دیگر صادراتی نباشد. بنابراین ما اگر می‌خواهیم از اقتصاد نفتی بیرون بیائیم این امکان را دیگر نخواهیم داشت. یعنی کماکان به نفت متکی می‌مانیم. ولی اگر می‌خواهیم خودمان را آماده کنیم که بدون نفت هم زندگی کنیم باید زیربناهای آن را به‌وجود بیاوریم. یعنی کارهایی که کشورهای دیگر کردند، ما هم انجام دهیم. و این امر عجیب و غریبی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین