کد خبر: ۱۱۶۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۶
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

بخش اعظم آلودگی هوای تهران، ناشی از سوخت غیر استاندارد است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استفاده‌ از راه‌کارهایی نظیر آب‌پاشی فقط سبب تحمیل هزینه بسیاری می‌شود، گفت: «اعمال محدودیت‌های ترافیکی نظیر طرح زوج و فرد»،« جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و دودزا»،«استانداردسازی سوخت مصرفی»،« تقویت سیستم حمل و نقل عمومی» و «خروج صنایع آلاینده از تهران» باید به عنوان راه‌کارهای اصلی مدنظر قرار گیرد. 

محمدرضا رضایی درباره راهکارهای جدید به کار گرفته شده برای کاهش آلودگی هوای تهران گفت: راهکارهایی نظیر آب‌پاشی و نصب دستگاه تهویه راه‌کارهایی موقت است ضمن اینکه کلی هزینه به کشور تحمیل می‌کند. 

نماینده مردم جهرم در خانه ملت ادامه داد: باید علت‌یابی کنیم که چرا این اتفاق برای تهران می‌افتد و سپس به دنبال حل ریشه‌ای آن باشیم، نه اینکه برای کاهش آلودگی هوا مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و به طور کلی پایتخت را تعطیل کنیم. البته این تعطیلات تا حدی موثر است اما نمی‌تواند همیشه مورد استفاده قرار گیرد چراکه هر روز تعطیلی ضربه‌ای به اقتصاد کشور می‌زند که جبران آن کار بسیار مشکلی است. 

به گفته وی علت اصلی بلایی که امروز سر تهران آمده، تردد حجم بسیار زیاد خودروها در شهر تهران است به نحوی که تهران به شکل یک پارکینگ درآمده و در خیابان‌ها، کوچه‌ها، پس کوچه‌ها و هر جایی که فکرش را هم نمی‌کنی خودرو تردد می‌کند، بنابراین علت نخست حجم بسیار بالای خودرو در خیابان‌هاست که حتما باید توسط دولت کنترل شود و در این زمینه انصافا اجرای طرح زوج و فرد تاثیر بسزایی در کاهش بار ترافیک داشته است. 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس همچنین خاطرنشان کرد: اگرچه یکی از دلایل عمده آلودگی هوا تردد حجم بسیار بالای خودروهای شخصی و تک سرنشین است، اما وقتی می‌توانیم انتظار داشته باشیم مردم با خودروی شخصی در خیابان‌ها تردد نکنند که برای رفت و آمد آنها تدابیری بیندیشیم، مثلا مترو و اتوبوس‌های درون شهری را تقویت و وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم. 

رضایی با تاکید بر اینکه شهرداری باید بیشترین توجه، تاکید و تمام توانش را بر توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی متمرکز کند، اظهار کرد: مردم خیلی جاها می‌خواهند اتوبوس سوار شوند اما اتوبوس نیست، می‌خواهند مترو استفاده کنند اما جا ندارد به همین دلیل مجبور می‌شوند از خودروی شخصی استفاده کنند و وضعیتی مانند امروز رقم بخورد که نفس کشیدن در شهر تهران غیرممکن باشد، لذا باید وسایل حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم تا مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند. 

وی گفت: در تهران غیر از آلودگی‌ هوا مباحث دیگری نظیر آلودگی صوتی وجود دارد که به وضوح دیده نمی‌شود و قابل اندازه‌گیری نیست اما می‌تواند مشکلات روحی و روانی بسیاری در آینده برای مردم ایجاد کند. 

عضو کمیسیون بهداشت بخش اعظمی از آلودگی هوای تهران را به واسطه استاندارد نبودن سوخت مصرفی در کشور دانست و تاکید کرد: وزارت نفت باید سوخت استاندارد در اختیار مردم قرار دهد تا این مشکلات کاهش یابد. 

وی با اظهار تاسف از تداوم احداث و فعالیت صنایع آلاینده‌ در اطراف تهران گفت: صنایعی در اطراف تهران احداث شده‌اند که بر آلودگی تهران دامن می‌زنند بنابراین سازمان حفاظت از محیط زیست باید وارد عمل شده و برای خارج کردن این صنایع و کارخانجات از اطراف تهران تدابیری بیندیشد، ضمن آنکه ممنوعیت احداث صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران مدت‌هاست که مطرح شده اما متاسفانه به صورت جدی دنبال نمی‌شود. 

رضایی درباره تاثیر تعطیلات برای کاهش آلودگی هوا گفت: تعطیلات از این جنبه که سبب خروج مردم از تهران می‌شود مقداری موثر است اما تا چه زمانی می‌توان پایتخت کشور را تعطیل کرد، این تعطیلات هزینه‌های بسیاری به نظام و کشور تحمیل می‌کند، البته اگر دولت از تعطیلات استفاده نمی‌کرد به شرایط اضطرار می‌رسیدیم. 

عضو کمیسیون بهداشت اعمال محدودیت زوج و فرد را بسیار موثر دانست و تاکید کرد: ممکن است شرایط بهتر نشده باشد اما همین که با استفاده از این راهکارهای موقت نگذاشتند آلودگی هوا به سمت اضطرار برود و در هشدار متوقف شده است، یک توفیق محسوب می‌شود. 

به گفته وی، برای کاهش آلودگی هوای تهران همه دستگاه‌ها اجرایی باید به همدیگر کمک کرده و مردم نیز مانند همیشه همکاری کنند، البته باید از مردم به خاطر همکاری خوبی که تاکنون داشتند تقدیر و از آنها درخواست کنیم با وسایل نقلیه شخصی تردد نکنند، سالمندان و کودکان را اصلا در هوای آزاد نیاورند و اگر برایشان امکان دارد از تهران خارج شوند تا وضعیت بهتر شود. 

رضایی در خاتمه یکی از دلایل آلودگی هوای تهران را تاخیر در بارش باران دانست و خاطرنشان کرد: باید برای نزول رحمت آسمانی دعا کنیم، لذا از مداحان می‌خواهیم که در شب‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان در تکایا و هیأت‌ها دعای باران هم بخوانند، امیدواریم خداوند به برکت آقا امام حسین(ع) باران تفضل بفرماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین