کد خبر: ۱۱۷۵۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳

6 روز از زمستان گذشته؛ نرخ بیکاری تابستان هنوز اعلام نشده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که طبق روال گذشته نرخ بیکاری هر سه ماه یکبار توسط بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام می‌شد، امسال این دو مرکز از اعلام رسمی نرخ بیکاری خودداری می‌کنند. 

پیش از این رئیس مرکز آمار ایران به عنوان متولی اعلام نرخ بیکاری گفته بود نرخ بیکاری اکثر استانها آماده است و این محاسبات در دو استان مانده که به‌زودی اعلام می‌شود. اما با گذشت بیش از یک ماه از آن تاریخ گویا هنوز محاسبات این دو استان انجام نشده است! 

این در حالی است که چند روز بعد فرشاد گلستان مدیر روابط عمومی مرکز آمار خبر از نهایی شدن نرخ بیکاری تابستان داد. اما درباره زمان اعلام نرخ بیکاری تابستان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: مشخص نیست که این موضوع چه زمانی اطلاع رسانی می‌شود و هنوز درباره چگونگی اعلام آن تصمیمی گرفته نشده‌ است. در عین حال مدیر روابط عمومی مرکز آمار هیچ توضیحی در خصوص علت این تأخیرها ارائه نکرد. 

گفتنی است تا پیش از ریاست عادل آذر بر مرکز آمار نرخ بیکاری هر فصل دو تا سه هفته پس از پایان فصل اعلام می‌شد، اما در دوره مدیریت وی اعلام این شاخص مهم اقتصادی با تأخیرهای زیاد مواجه شد.
همان روز معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار ، محمدحسین فروزان ‌مهر با بیان اینکه نرخ بیکاری تابستان تاکنون از سوی مرکز آمار اعلام نشده است، اظهارداشت: در جلسه شورای عالی اشتغال راجع به این موضوع گزارشی ارائه خواهد شد و امیدواریم که نرخ بیکاری نیز اعلام شود. 

وزارت کار که همیشه و در هر شرایطی اعتقاد به کاهش نرخ بیکاری دارد برای تابستان نیز پیش بینی کرده که سیر نزولی نرخ بیکاری همچنان ادامه دارد! 

در شرایطی که بانک مرکزی سکوت مطلق اختیار کرده، مرکز آمار همچنان در محاسبه اطلاعات دو استان درمانده و وزارت کار عادت گونه از کاهش نرخ بیکاری خبر می دهد، بازار گمانه زنی داغ شد. 

تنها تخمین رسمی از نرخ بیکاری را عضو شورای‌ عالی اشتغال ولی الله داودآبادی اعلام کرد. وی با تردید در ادعاهای وزارت کار در خصوص ایجاد بیش از ۱ میلیون شغل جدید ، تخمین زد نرخ بیکاری تابستان نیز مانند بهار ۸۹ بیش از ۱۴ درصد خواهد بود. 

این در حالی است که بهار ۸۹ برای آخرین بار نرخ بیکاری در ۱۲ ماه منتهی به پایان خرداد اعلام شد که این نرخ به ۱۴٫۵ درصد می رسید. البته به علت رونق فصلی میزان اشتغال در بهار و تابستان بیشتر از پاییز و زمستان است. بدین ترتیب در خوشبینانه ترین حالت احتمالا نرخ بیکاری به بیش از ۱۵درصد می رسد. 

خودداری مراکز مسئول در اعلام این شاخص مهم اقتصادی شک و تردید را در خصوص افزایش چشمگیر نرخ بیکاری در کشور افزایش می‌دهد. چرا که نشانه‌های رکود در اقتصاد آشکارتر از گذشته مشهود و آشکار است لذا افزایش نرخ بیکاری دور از انتظار نیست. 

اما امید است مسئولان به جای پنهان‌کاری، صادقانه با مردم و کارشناسان برخورد کنند تا آنان نیز بتوانند مسئولان یاری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین