کد خبر: ۱۱۸۰۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
آیت‌الله سبحانی:

جلوگیری ازفرارمغزها با شعار و سخنرانی ممکن نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله العظمی سبحانی گفت: جلوگیری از فرار مغزها با شعار و سخنرانی ممکن نیست، بلکه باید به آن جامه عمل پوشاند و همه نوع وسایل را فراهم کرد تا این کشور به تکامل برسد. 

به گزارش آفتاب به‌نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله سبحانی در پیامی به مراسم تجلیل از پژوهشگران قم، اظهار کرد:‌ روز یا هفته‌ای را به نام پژوهش و تحقیق نام‌گذاری می‌کنند تا نخبگان کشور و بزرگان مملکت به این کار اشتغال ورزیده و به آن اهمیت دهند. 

وی به سابقه لغوی پژوهش در زبان فارسی اشاره و خاطرنشان کرد: پژوهش کلمه فارسی و تحقیق کلمه عربی است. در لغت تحقیق نوعی کار است که انسان را به کنه و عمق مسائل می‌رساند. 

این مرجع تقلید با بیان این‌که محقق و پژوهشگر به عمق و کنه اشیا پی می‌برد، تصریح کرد: سطحی‌نگری، انسان را از قافله علم باز می‌دارد، اما توجه به عمق و کنه اشیا ما را به قافله علم رسانده و حتی جلوتر می‌برد. 

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و مقام بزرگ انبیا (ع) در رسیدن به عمق مسائل، گفت:‌ فرد مادی تنها به آسمان‌ها می‌نگرد و حرکت آن‌ها را ترسیم می‌کند، اما محقق الهی به کنه آن‌ها پی می‌برد و وابستگی آن‌ها را به عالم دیگر درک می‌کند. 

وی به بیان آیاتی دیگر در زمینه ضرورت تحقیق و پژوهش پرداخت و گفت: اسلام 14 قرن پیش مسلمانان را به تحقیق در آیات و نعمت‌های الهی دعوت کرده است. 

این مرجع تقلید ایران را کشور استعدادها دانست و گفت:‌ خداوند نعمت‌های خود را در این کشور تکمیل کرده است؛ اکنون مسوولان کشور باید نسبت به مسأله پژوهش اهتمام ورزند و با تامین زندگی محقق و پژوهشگر، از او فقط پژوهش بخواهند. 

وی اظهار کرد:‌ اگر بخواهیم وضعیت پژوهش را در کشور بسنجیم، باید بودجه اختصاص یافته به این بخش را در نظر بگیریم و ببینیم مسئولان کشور تا چه اندازه حاضرند با در اختیار گذاشتن منابع و امکانات، کشور را به عنقا و بلکه بالاتر ببرند. 

آیت‌الله سبحانی تاکید کرد: کسانی به واقعیت اشیا می‌رسند که از لذات روزانه و شبانه بگذرند و به کار علمی بپردازند، چون کار علمی احتیاج به صرف‌نظر کردن از لذایذ مادی دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین