آفتاب: عضو کمیسیون اموزش مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در شکلگیری شخصیت و آینده جمعیت کثیری از جامعه نقش پررنگی دارد، افزود: اگر این وزارت خانه وظایف خود را به درستی انجام دهد میتواند مشکلات دانشآموزان را ساماندهی کند اما متاسفانه عملکرد آموزش و پرورش بیانگر این نکته است که این وزارتخانه نتوانسته است موفق عمل کند.
امیر طاهرخانی عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: عملکرد آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مواضع و سطوح مختلفی دارد، از جمله، فردمحور بودن وزارتخانهها و مشکلات مدیریتی.
امیر طاهرخانی در ادامه میگوید: از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش با مسائل پیش روی دانشآموزان بهصورت مقطعی برخورد میکند و نه ریشهای که این امر باعث میشود هزینههای زیادی صرف درمان های ناقص و سطحی شود.
او میافزاید: مسئولان آموزش و پرورش بیشتر به دنبال رفع مشکلات سختافزاری هستند و هنوز از این مرحله عبور نکردهاند که مجموعه این عوامل نشان میدهد که عملکرد آموزشوپرورش خوب نبوده است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: بر اساس پژوهشها میزان رفتارهای خطرناک مانند اعتیاد و تنبیه در سطح مدارس افزایش پیدا کرده است، ریشه این عوامل را نمیتواند تنها در نقش مدیر، معلم و یا جامعه بررسی کرد بلکه باید مجموعه این عوامل را در نظر گرفت.
همچنین او به نقش اصلی فقر در بروز نابسامانیهای اجتماعی اشاره میکند و میافزاید: در مدارس باید آموزشهای واقعی در رابطه با شناخت رفتارهای ناهنجار به دانشآموزان داده شود.
طاهرخانی به نقش انکارناپذیر مشاوران در مدرسه اشاره میکند و میگوید: وجود مشاوران در مدارس بهویژه در مقطع راهنمایی در پیشگیری و ریشهیابی رفتارهای ناهنجار بسیار موثر است.
او به ارتباط موثر خانه و مدرسه تاکید میکند و میافزاید: متاسفانه مدارس، والدین را بیشتر جهت دریافت پول به جلسات اولیا و مربیان دعوت میکنند در صورتی که اگر این ارتباط مستمر و بهینه باشد در کاهش آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه کمک میکند.
طاهرخانی در ادامه میافزاید: بهتر است برای مدارس سرانه مشاوره در نظر گرفته شود تا دانشآموزانی که دچار مشکل هستند بهطور کامل تحت نظارت قرار گیرند.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس به وجود امکانات رفاهی و تفریحی و برگزاری اردوها در مدارس تاکید میکند و میافزاید: بهنظر میرسد در ساعات بیکاری دانشآموزان، رفتارهای ناهنجار نیز افزایش پیدا میکند و در این صورت وجود برنامهها و امکانات تفریحی و آموزشی به کاهش رفتارهای خطرناک کمک میکند.
طاهرخانی همچنین برشناسایی و آسیبشناسی مداوم و مستر خانوادههای آسیبپذیر اشاره میکند و ادامه میدهد: چنانچه ما خواهان داشتن جامعهای سالم و نظام آموزشی موفق باشیم باید برنامهریزی دقیق و کاربردی برای کاهش آسیبهای اجتماعی داشته باشیم تا تمام پیشنهادها و راهکارها جنبه عملیاتی پیدا کند چرا که تمام این برنامهها قابلیت اجرا دارند.