کد خبر: ۱۱۸۲۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۸

دلایل مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم برای حمایت از عادل فردوسی‌پور و عدم حمایت از فرزاد حسنی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرگروه اجتماعی شبکه سوم سیما به این سؤوال که چرا از عادل فردوسی‌پور در مقابل فشار سازمان تربیت بدنی کاملاً حمایت کردید اما از آن طرف٬ فرزاد حسنی بعد از آن برنامه معروف با سردار رادان کنار گذاشته شد. پاسخ داد. 

ماهنامه مدیریت ارتباطات- در روزهای اخیر انتشار نظرات و انتقادات مجریان مشهور صداوسیما پیرامون برنامه‌های گفت‌وگو محور این سازمان در هشتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات٬ بازتاب بسیار وسیع و در عین حال قابل پیش‌بینی برای گردانندگان این ماهنامه داشته است. از همین رو در پیش درآمد گفت‌وگوی خبرنگار ماهنامه با مدیر گروه اجتماعی آمده است: وقتی در میانه راه جمع‌آوری مطالب پرونده برنامه‌های گفت‌وگو محور صدا و سیما بودیم، حس کردیم برخی انتقادات وارد شده بر سازمان صداوسیما اگر با پاسخ یک نماینده از مدیران این سازمان همراه نشود، چه بسا توازن پرونده از میان برود و اصل خدشه‌ناپذیر «بی‌طرفی» در رسانه که خودمان همواره داعیه‌دار آن بودیم و هستیم مورد خدشه قرار بگیرد. از این جهت تصمیم گرفتیم با مدیرگروه اجتماعی شبکه سوم سیما که اتفاقاً تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور زیادی را در گروهش مدیریت کرده است، گفت‌وگو کنیم.

مدیرگروه اجتماعی شبکه سوم سیما که خود پیش از این تهیه کنندگی برنامه هایی نظیر پنجره٬ پنجره شبانه و سری دوم کوله پشتی را در کارنامه داشته در این گفت وگو به خیلی ازپرسش ها و انتقادات پاسخ داده است. وی در مورد چرایی رواج برنامه های گفت وگو محور گفته: پتانسیلی که در برنامه‌های گفت‌وگومحور وجود داشت در برنامه‌های دیگر وجود نداشت. پس از آغاز موج نوین برنامه‌های گفت‌وگومحور در شبکه سه، به تدریج برنامه‌ها و مجری‌های دیگر هم سعی کردند ساختار‌های موجود را تغییر دهند و روش جدیدی را پیاده کنند. مثلاً بعد از برنامه «کوله‌پشتی»، یک برنامه «محرمانه» داشتیم که احسان علیخانی اجرا می‌کرد. پس از آن «فوق‌العاده» را داشتیم که فرزاد حسنی اجرا می‌کرد. بعدها برنامه‌های ماه رمضان مثل «ماه عسل» به‌وجود آمد، بعدتر هم حتی برنامه‌های مناظره‌ای مثل «رو به فردا» و «دیروز، امروز، فردا» را در شبکه تولید و پخش کردیم.

فضل‌الله شریعت‌پناهی در مورد معیارهای سازمان در انتخاب مجری برای برنامه‌های گفت‌وگومحور که همواره مورد انتقاد قرار می گیرد اشاره کرده: در برنامه‌های گفت‌وگومحور سه نکته برای ما مهم است: نکته اول خود شخص مجری است، یعنی مباحث مربوط به انتخاب، تسلط و توانایی مجری که شاید مهم‌ترین شاخصه یک برنامه خوب باشد. نکته دوم مربوط به میهمان است. خود میهمان هم برای اینکه بتواند برنامه را به اهدافش برساند، باید واجد ویژگی‌های خاصی باشد. نکته سوم هم بحث محتوای برنامه است. بالاخره اهدافی تعیین می‌شود و مفاهیمی قرار است انتقال یابند. اینکه تا چه حد این داستان اتفاق بیفتد برای ما اهمیت دارد.

وی با اعلام اینکه در مورد برخی از برنامه‌ها اساساً طرح و ایده از جانب خود مجری مطرح می‌شود گفت: به‌عنوان مثال، در رابطه با آقایان یامین‌پور، حسنی و علیخانی، اکثراً طرح ایده متعلق به خودشان بود و اینگونه نبود که ما برنامه‌ای طراحی کنیم و سپس به دنبال مجری برای آن برنامه بگردیم.

شریعت پناهی ضمن تشریح دلایل تغییر یکباره برخی از مجریان معتقد است:ببینید ما گاهی اوقات باید ساختارشکنی کنیم. نمی‌شود که هر سال برنامه ماه رمضان را فقط یک نفر اجرا کند. ما می‌خواستیم ساختارشکنی کرده و تنوع ایجاد کنیم اما ما گاهی اوقات اشتباه هم می‌کنیم. باید قبول کنیم ما برخی جاها اشتباه کردیم.

مدیرگروه اجتماعی شبکه سوم سیما در پاسخ به این سؤوال که چرا از عادل فردوسی‌پور در مقابل فشار سازمان تربیت بدنی کاملاً حمایت کردید اما از آن طرف هم فرزاد حسنی بعد از آن برنامه معروف با سردار رادان کنار گذاشته شد. بالاخره رویکرد سازمان در اینگونه موارد چیست؟ می گوید: در مورد فرزاد حسنی و آن برنامه معروف باید توضیح بدهم ایشان معتقد بودند که روال صحیح برنامه گفت‌وگو محور چیزی است که ایشان در حال انجام آن است و مدیران سازمان راضی نبودند آن روال پی گرفته شود؛ ضمن اینکه خود ایشان ناگهان کنار کشیدند. به علت فشارهایی که بعد از آن برنامه روی ایشان بود خودشان گفتند که دیگر از فردا نخواهم آمد.

خبرنگار ماهنامه مدیریت ارتباطات پرسید: بالاخره ایشان خودشان نخواستند ادامه دهند یا مدیران سازمان روال ایشان را نپسندیدند و کار به آنجا کشید؟

ما در نهایت مجری پیشنهاد دادیم، چرا که دیدیم ایشان اگر بخواهد به دلخواه یک روز بیاید و یک روز بگوید دیگر نمی‌آیم کار روی زمین می‌ماند. حتی ما روز بعد از آن برنامه برای ایشان ماشین فرستادیم و خواهش کردیم بیاید؛ چون تصمیم گرفته بود نیاید و با خواهش ما آمد و برنامه را اجرا کرد.

ولی قبول دارید که برنامه افت کرد؟

بله، قطعاً همین‌طور بود. بالاخره ایشان برنامه را طراحی کرده بود و در محتوا دخالت داشت، خیلی طبیعی بود که دیگر آن برنامه‌ای که انتظار داشتیم نباشد اما در نهایت این بحث انتخاب مجری می‌خواهم مجدداً بر این نکته تأکید کنم که ما به تهیه‌کنندگان خود اطمینان داریم و معمولاً به انتخاب آنها احترام می‌گذاریم، فقط در مواردی مثل همین‌هایی که اشاره کردید، وقتی مجبور می‌شویم دخالت می‌کنیم. بالاخره تهیه‌کننده‌های ما هم تازه به دوران رسیده نیستند و ما مدت‌هاست با آنها کار می‌کنیم.

پرسشگر ماهنامه مدیریت ارتباطات از شریعت پناهی پرسید: حالا که بحث را به تهیه‌کننده‌ها کشاندید، بگذارید یک انتقاد دیگر را مطرح کنم. برخی از تهیه‌کننده‌ها می‌گویند که ضوابط کار در تلویزیون شفاف نیست، چرا که ضوابط و قواعد مدونی وجود ندارد. آنها می‌گویند این عدم شفافیت در مواردی منجر به خودسانسوری می‌شود.

وی پاسخ داد:خیر، اصلاً چنین چیزی نیست. ضوابط و چارچوب‌ها کاملاً مشخص هستند. تهیه‌کننده‌ای که چنین حرفی می‌زند، حرفه‌ای نیست، چرا که برنامه‌ای که روی آنتن می‌رود، بر اساس طرحی است که تهیه‌کننده ارائه می‌دهد. وقتی طرح آنها به دست ما می‌رسد ما در شورای گروه کاملاً آنها را بررسی می‌کنیم و بر اساس اهداف، اولویت‌ها و ضوابط سازمان آن را می‌پذیریم. اما اینکه حالا برنامه‌ای که روی آنتن می‌رود، با طرح اولیه مغایرت داشته باشد، این مشکل تهیه‌کننده است.

وی در مورد برنامه هفت و اینکه خیلی‌ها می‌گویند در همین برنامه٬ آقای جیرانی اگرچه کارگردان خوبی است، اما مجری خوبی نیست می‌گوید: حالا این حرف دوستان است. ما هم اول چنین تفکری داشتیم اما الان که می‌بینیم مطمئن می‌شویم ایشان بهترین گزینه هستند.

وی در این گفت‌وگو به دلایل حمایت از جیرانی٬ فردوسی پور٬ دستمزد مجریان و...پاسخ داده است.

مشروح گفت‌وگو با این مسؤول شبکه سوم در هشتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- دیماه ۸۹- منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین